تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,796 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,159 |
ارزیابی کیفیت تدریس اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه دانشجویان: مطالعه موردی پردیس شهید باهنر و شهید مقصودی همدان | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 4، شهریور 1396، صفحه 77-100 اصل مقاله (769.24 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
حسین شمس* | ||
استادیار دانشگاه فرهنگیان، رشته فلسفه تطبیقی | ||
تاریخ دریافت: 25 آذر 1395، تاریخ پذیرش: 25 آذر 1395 | ||
چکیده | ||
مهمترین ابزار تعیین کیفیت یک فرایند و برنامه آموزشی، ارزشیابی آن است. در دنیای امروز، دانشگاهها سه ماموریت اصلی آموزش، پژوهش و ارائه خدمات را برعهده دارند. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کیفیت تدریس اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان در استان همدان از دیدگاه دانشجویان انجام گرفته است. این پژوهش، مطالعهای توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه دانشجویان دختر و پسر ورودیهای سالهای تحصیلی 1391و1392 پردیس شهید باهنر و مقصودی بوده که شامل 1170 نفر میباشند. نمونهآماری این پژوهش شامل530نفر از دانشجویان بوده است که به صورت تصادفی انتخاب شده اند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه مقیاس مای کورس میباشد. پرسشنامه شامل 50 سوال براساس طیف 5 گزینه ای لیکرت و شامل 8 مؤلفه( مدیریت کلاس، رفتار مناسب کلاسی، تمرکز و حفظ توجه به درس، آماده کردن مرور و تمرین، مهارتهای پرسشگری، استفاده از روشهای مختلف آموزش، برقراری جو مثبت و میزان بیان راهبردهای حل مساله در کلاس) میباشد. اعتبار پرسشنامه براساس ضریب آلفای کرونباخ برآورد گردیده است. تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش نشان داد t مشاهده شده در سطح 05/0≥p معنی دار بوده است. بنابراین بین مؤلفههای کیفیت تدریس اساتید در دو پردیس شهید مقصودی و شهید باهنر تفاوت معنی دار وجود دارد. بین مؤلفههای هشت گانه کیفیت تدریس برحسب دروس تخصصی و عمومی تفاوت معنی دار وجود دارد. میزان کیفیت تدریس دروس عمومی در مؤلفههای هشت گانه کمتر از دروس تخصصی بوده است. براساس یافتههای پژوهش کیفیت تدریس اعضای هیات علمی و مدرسان پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان همدان در مؤلفههای مقیاس مایکورس از دیدگاه دانشجویان، بیش از سطح متوسط ارزیابی میشود. با توجه به اهمیت ارزیابی در بهبود کیفیت آموزش در نظام عالی پیشنهاد می شود ارزشیابی کیفیت تدریس اساتید به طور مستمر با هدف ارتقای وضعیت موجود صورت پذیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
کیفیت تدریس؛ اعضای هیأت علمی؛ مقیاس مایکورس؛ دانشگاه فرهنگیان؛ دیدگاه دانشجویان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluating the Teaching Quality of Farhangian University’s Faculty Members from the Teacher Students’ viewpoint: A Case Study in Shahid Bahonar and Shahid Maghsudi Branches | ||
نویسندگان [English] | ||
Hosain Shams | ||
Assistant Professor of Farhangian University, Comparative Philosophy | ||
چکیده [English] | ||
Evaluation is the most important tools for determining the quality of a process and Curriculum. The mission of universities are teaching, research and Health care service. In this study were evaluated teaching quality of faculty members and instructors of Hamedan’s Farhangian University branches from the students’ points of view. This research is a descriptive survey.The population of this descriptive survey, 1170 subjects, included all male and female students admitted in Shahid Bahonar and Shahid Maghsudi branches. The sample of 530 students was randomly selected. The data-collection instrument in this study was Mycourse scale. The questionnaire consisted of 50 questions based on the five-choice Likert scale and included 8 components (i.e. the techniques of classroom management, appropriate classroom behavior, the focus on and maintenance of attention to the lesson, the preparation of review and practice, inquiry skills, the employment of different teaching methods, the creation of a positive atmosphere in the classroom and the rate of expressing problem-solving strategies in the classroom). The reliability of the questionnaire was calculated by using the Cronbach's alpha coefficient.The analysis of data revealed showed that the t value was significant at P≥0.05. In addition, there was a significant difference between the two branches in terms of the components of teaching quality. There were significant differences between the eight components of teaching quality in terms of special and general courses. The teaching quality of general courses in the eight components was less than those of special courses. The teaching quality of faculty members and instructors of Farhangian University branches in Hamadan was measured to be higher than average in the components of Mycourse scale from the students’ points of view. Evaluation as a valuable source of reliable information for feedback to teachers in order to improve the quality of education is supreme. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Faculty Members, Farhangian University, Mycourse Scale, Quality of Teaching, Students’ Viewpoints | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 498 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 350 |