تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 427 |
تعداد مقالات | 3,277 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,638,520 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,964,285 |
مقایسه اثر بخشی نظریه عقلانی عاطفی رفتاری الیس با نظریه تصمیم گیری تیدمن برعملکرد شغلی معلمان | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 4، دوره 4، شماره 13، خرداد 1397، صفحه 53-68 اصل مقاله (252.43 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
امید علی شیبانی1؛ کاترین فکری* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مشاوره ، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت ، ایران | ||
2گروه مشاوره، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت ، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 07 تیر 1396، تاریخ بازنگری: 15 مرداد 1396، تاریخ پذیرش: 04 دی 1397 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی نظریه الیس با نظریه تیدمن برعملکرد شغلی معلمان بود. روش پژوهش آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری تمامی دبیران مدارس متوسطه ناحیه 4 شهر شیراز در سال تحصیلی95 -1394 بودند.نمونه گیری به شیوه خوشه ای چند مرحله ای انجام گردید. به گروه آزمایش شماره 1 هفت جلسه 5/1 ساعته آموزش بر اساس نظریه عقلانی عاطفی رفتاری الیس و گروه آزمایش شماره 2 هفت جلسه 5/1 ساعته آموزش براساس نظریه تصمیم گیری تیدمن دریافت کردند وبه گروه کنترل آموزشی داده نشد. پس آزمون اجرا و یکماه بعد پیگیری انجام شد و داده ها با روش های آماری مناسب تجزیه و تحلیل شدند. نتایج مطالعه نشان داد که نظریه عقلانی عاطفی رفتاری الیس بر عملکرد شغلی معلمان و ابعاد آن تاثیر معنادار دارد و نتایجش در طول زمان پایدار است. نظریه تصمیم گیری تیدمن بر عملکرد شغلی معلمان و ابعاد آن تاثیر معنادار دارد و نتایجش در طول زمان پایدار است. بین اثر بخشی و پایداری اثر بخشی نظریه عقلانی عاطفی رفتاری الیس ونظریه تصمیم گیری تیدمن بر عملکرد شغلی معلمان و ابعاد آن تفاوت معنادار وجود ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
نظریه عقلانی –عاطفی- رفتاری الیس؛ نظریه تصمیم گیری تیدمن؛ عملکرد شغلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The comparison of effectivness Ellis’s rational emotive behavior theory with Tiedeman’s decision making theory on vocational performance of teachers | ||
نویسندگان [English] | ||
Omid Ali Sheybani1؛ Dr. Katrin Fekri2 | ||
1M.a. Student, Azad University, Marvdasht, IRAN. | ||
2Assistance Professor of Azad University, Marvdasht, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
This study set out to compare the effectives of Ellis’s theory with Tiedeman’s theory on teachers vocational performance .This was an experimental study with pre- and post -test design and a control group. The statistical population included all teachers of middle schools in Region 4 of Shiraz during the school year 2015-2016. Data collection was done using Multistage cluster sampling . Groups 1 and 2 received seven 1.5-hour-long REBT and DMT sessions, respectively. The control group did not receive any intervention. The post-test and 1-month post-intervention follow up were implemented and the obtained data was analyzed using appropriate statistical methods. Analytical results showed that Ellis’s Theory had a significant effect on teacher vocational performance and its dimensions, and produced stable results in the long term. Tiedeman’s Theory also showed a significant effect on teacher vocational performance and its dimensions, and produced stable results in the long term. There was no significant difference was observed between the effectiveness and sustainability of Ellis’s rational emotive behavior theory with Tiedeman’s decision making theory on teachers vocational performance and its dimensions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ellis’s rational emotive behavior theory, Tiedeman’s decision making theory, vocational performance | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 404 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 342 |