تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,005 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,293,636 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,681,381 |
نقش سبکهای پردازش هویت در پیشبینی درگیری تحصیلی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان پردیسهای استان آذربایجان غربی | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 5، آذر 1396، صفحه 55-62 اصل مقاله (733.67 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رحیم شبانی* 1؛ سید صادق غلامی2؛ سهیلا شجاع زاده3 | ||
1استاد یار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان | ||
2استادیار گروه ریاضی، دانشگاه فرهنگیان | ||
3مربی گروه هنر، دانشگاه فرهنگیان | ||
تاریخ دریافت: 01 مهر 1396، تاریخ بازنگری: 15 آبان 1396، تاریخ پذیرش: 01 آذر 1396 | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، تعیین نقش سبکهای پردازش هویت در پیشبینی درگیری تحصیلی دانشجومعلمان بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در پردیسهای استان آذربایجان غربی در سال تحصیلی 96-1395 بود. تعداد 160نفر از دانشجومعلمان با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و از آنها درخواست شد تا پرسشنامههای درگیری تحصیلی و سبکهای پردازش هویت را تکمیل کنند. دادهها با نرمافزار SPSS20و با استفاده از روشهای آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه همزمان تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که رابطه مثبت و معنیداری بین سبک هویت هنجاری و سبک هویت اجتنابی با درگیری تحصیلی دانشجویان وجود دارد. همچنین رگرسیون چندگانه همزمان نشان داد که سبک هویت هنجاری و سبک هویت سردرگم/ اجتنابی میتواند حدود 7 درصد از واریانس متغیر درگیری تحصیلی دانشجومعلمان را پیشبینی کند. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که سبکهای پردازش هویت تا حدودی در درگیری تحصیلی نقش دارند و توجه به این متغیرها در ارتقای درگیری تحصیلی دانشجویان اهمیت دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
درگیری تحصیلی؛ سبک هویت اطلاعاتی؛ سبک هویت هنجاری؛ سبک هویت سردرگم/اجتنابی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Role of Identity Processing Styles in Predicting Teacher Students’ Academic Engagement in Farhangian University Branches of West Azarbaijan Province | ||
نویسندگان [English] | ||
Rahim Shabani1؛ Seyyed Sadegh Gholami2؛ Soheila Shoja’zadeh3 | ||
1Associate professor of Educational Sciences Department, Farhangian University | ||
2Associate professor of Mathematics Department, Farhangian University | ||
3Faculty member of Art Department, Farhangian University | ||
چکیده [English] | ||
The current study aimed to investigate the role of identity processing styles in predicting teacher students’ academic engagement. The statistical population included Farhangian University teacher students in the West Azarbaijan province in the academic years of 1395-1396. Multi-stage cluster sampling method was employed to select 160 participants who were asked to complete the academic engagement scale and identity processing styles questionnaire. The data was analyzed and presented by using SPSS-20 and employing descriptive statistics, Pearson correlation coefficient and simultaneous multi-variate regression. The results indicated that there was a significant positive relationship between normative and diffuse-avoidant identity styles and academic engagement. In addition, regression analysis showed that normative and diffuse-avoidant identity styles together accounted for 7% of the variance in academic engagement. According to the findings, identity processing styles were proved to play roles in teacher students’ academic engagement, which need to be considered as they are important in promoting academic engagement. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Academic Engagement, Informational Identity Processing Style, Normative & Diffuse –Avoidant identity Styles | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 262 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 222 |