تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,989 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,190 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,647,603 |
ارزیابی جایگاه علمی و اخلاقی اساتید و مدرسان دانشگاه فرهنگیان بر اساس شاخص های وزارت علوم | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
مقاله 1، دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 6، اسفند 1396، صفحه 1-18 اصل مقاله (865.19 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زین العابدین درویشی* 1؛ نادر فزون مهر2 | ||
1عضو هیأت علمی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 01 آبان 1396، تاریخ بازنگری: 10 آذر 1396، تاریخ پذیرش: 01 دی 1396 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی جایگاه علمی اساتید و مدرسان دانشگاه فرهنگیان با عنایت به شاخصهای وزارت علوم و ارائه شیوه های ارتقای علمی و اخلاقی آنها از دیدگاه اعضاء هیأت علمی طی سالهای 95 – 1394 هست. روش پژوهش توصیفی – پیمایشی هست. جامعه آماری شامل کلیه مدرسان و اعضاء هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان شمال غرب کشور (شامل استانهای: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، زنجان، همدان، قزوین و گیلان) است که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، 110نفر اعضاء هیأت علمی بهعنوان نمونه، انتخاب و اطلاعات لازم جمعآوری و تحلیل شدند. ابزار پژوهش، شامل یک پرسشنامه استاندارد 28 گویه ای بر اساس ملاکها و شاخصهای ارتقای وزارت علوم و یک پرسشنامه محقق ساخته 24 سؤالی (12گویه برای شاخصهای علمی و 12 گویه برای شاخصهای اخلاقی) که بر اساس مقیاس پنجدرجهای لیکرت، امتیازبندی شده است. نتایج حاصل از اجرای این طرح پژوهشی عبارتاند از: وضعیت عملکردی اساتید در مقایسه با شاخصهای ارتقای وزارت علوم در سطح مربی و در سطح استادیاری در همه مقولهها (علمی و پژوهشی، طراحی وتولید، تألیفات، راهنمایی و نظارت) به غیراز مقوله کمیت و کیفیت تدریس در وضعیت پایین تر از شاخص قرار دارند؛ هر دو گروه از اساتید، یعنی مربیان و استادیاران در هر دو مقوله علمی و اخلاقی با میانگین شاخص های وزارت علوم، فاصله دارند؛ اعضاء هیأت علمی درهر دو سطح مربی واستادیاری در مقوله علمی بهتر از مقوله اخلاقی عمل کرده اند. بنابراین در سیاستگذاری و برنامه ریزی دانشگاه فرهنگیان به ارتقای همه جانبه شاخص های علمی در اولویت اول و شاخص های اخلاقی در اولویت بعدی بهعنوان راهبردهای اساسی، لازم است توجه شود. | ||
کلیدواژهها | ||
ویژگی های علمی؛ ویژگی های اخلاقی؛ اعضاء هیأت علمی؛ دانشگاه فرهنگیان؛ شاخص های ارتقا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluating the Scientific and Ethical Standing of Farhangian University Faculty Members and Instructors on the Basis of the Ministry of Science and Research Indicators | ||
نویسندگان [English] | ||
Zeinolabedin Darvishi1؛ Nader Fozounmehr2 | ||
1Faculty Member, Department of Education, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Education, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to investigate the scientific and ethical position of Farhangian University professors and instructors according to the indicators of the Ministry of Science and Research, which was followed by and the presentation of different methods for promoting their scientific and ethical stance from the viewpoints of faculty members during the academic years of 2016-2017. The population of this descriptive survey consisted of all faculty members and instructors of the Northwest Farhangian University campuses (i.e. the provinces of West Azarbaijan, East Azarbaijan, Ardebil, Kurdistan, Kermanshah, Zanjan, Hamedan, Qazvin and Guilan). Random sampling was employed to select 110 faculty members as the research sample whose data was accordingly collected and analyzed. The research instruments were a standard 28-item questionnaire developed on the basis of the Ministry criteria and indicators of promotion and a researcher-made questionnaire of 24 questions with 12 items for scientific and 12 items for ethical indicators, both of which were scored on the basis of five-option Likert scales. The results indicated that the university lecturers' and assistant professors' performance status was measured to be lower than the promotion indicators in all the categories of science and research, design and production, authorship and supervising with the exception of quantity and quality of teaching. In addition, the two groups were found to be far below the average of the indicators of science and ethics. However, the faculty members and instructors performed better in terms of scientific indicators rather than ethical ones. Therefore, the necessary strategies in the university policy-making and planning should be targeted towards promoting the indicators of science as the first priority and those of ethics as the second priority in the future. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Scientific Characteristics, Ethical Characteristics, Faculty Members, Farhangian University, Promotion Indicators | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 327 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 324 |