تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,795 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,156 |
رابطه جو سازمانی مدرسه با اثربخشی دبیران تربیت بدنی شهرستان رشت | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
مقاله 2، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 7، خرداد 1397، صفحه 19-36 اصل مقاله (744.82 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسنده | ||
محسن حلاجی* | ||
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 01 دی 1396، تاریخ بازنگری: 10 بهمن 1396، تاریخ پذیرش: 01 اردیبهشت 1397 | ||
چکیده | ||
اثربخشی معلم، برآیند تمامی مؤلفه ها و تلاشهای زیرنظامهای نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی است. هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط جو سازمانی مدرسه و اثربخشی معلمان تربیت بدنی بود. این پژوهش از منظر روش، از نوع توصیفی- همبستگی، و از منظر جمعآوری داده، پیمایشی محسوب می شود. جامعه آماری این تحقیق را کلیه دبیران تربیت بدنی زن و مرد شهرستان رشت تشکیل دادند. جامعه آماری برابر 207 نفر و نمونه آماری با روش کل شمار انتخاب شد. پرسشنامه توصیف جو سازمانی اصلاح شده برای مدارس و پرسشنامه اثربخشی معلم (حلاجی، 1395) برای معلمان تربیت بدنی، اصلاح و اعتبار سنجی شد که پایایی آن توسط دباغ (1396) به میزان 0.91=α گزارش شده است. برای مقایسه توصیفی دادهها از روشهای آمار توصیفی و برای آزمون نرمال بودن نمونه آماری، از آزمون کلمگروف اسمیرنوف و برای آزمون فرضیههای تحقیق، از ضریب همبستگی اسپیرمن در سطح 05/0≤ P استفاده شد. نتیجه آزمون نرمال بودن، نشان داد که داده ها از منحنی نرمال تبعیت نمیکنند. نتیجه فرضیه کلی نشان داد که بین جو سازمانی مدارس شهرستان رشت و میزان اثربخشی معلمان تربیت بدنی، ارتباط مثبت معنیداری وجود دارد؛ اما بین سه بعد از ابعاد جو سازمانی مدارس (رفتار حمایتی، رفتارمتعهدانه و رفتار صمیمی) و میزان اثربخشی معلمان تربیت بدنی ارتباط مثبت معنیداری وجود دارد و بین دو بعد از ابعاد جو سازمانی مدارس (رفتار ناامیدانه و رفتار دستوری) و میزان اثربخشی معلمان تربیت بدنی، ارتباط منفی معنی داری وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
جوسازمانی مدرسه؛ اثربخشی معلم؛ معلم تربیت بدنی؛ پرسشنامه اثربخشی معلم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Relationship between School Organizational Climate and the Effectiveness of Physical Education Teachers in Rasht | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohsen Hallaji | ||
Assistant Professor, Department of Education, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
School Organizational Climate, Teacher Effectiveness, Physical Education Teacher, Teacher Effectiveness Questionnaire | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 300 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 456 |