تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,764 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,133 |
تأثیر تدریس به روش آزمایشگاهی بر یادگیری مفاهیم زیست شناسی و مقایسه بین دانش آموزان دختر و پسر | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 16، اسفند 1397، صفحه 53-68 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
اعظم غلامی* 1؛ محمدرضا قربانی2 | ||
1استادیار گروه زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، ایران. | ||
2دانشجوی مقطع کارشناسی رشته زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 03 اسفند 1397، تاریخ بازنگری: 01 فروردین 1398، تاریخ پذیرش: 17 فروردین 1398 | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان تأثیر تدریس به روش آزمایشگاه بر یادگیری مفاهیم زیست شناسی است. جامعه آماری، کلیه دانش آموزان پسر و دختر پایه هفتم سال تحصیلی 96-95 شهرستان دامغان بود. نمونه آماری شامل 4 کلاس 28 نفری و به صورت تصادفی از هر گروه پسران و دختران یک کلاس به عنوان گروه آزمایش و کلاس دیگر به عنوان گروه گواه انتخاب شد. روش پژوهش، شبه آزمایشی و ابزار پژوهش، آزمون محقق ساخته 10 سوالی بود. روایی صوری و محتوایی سوالات پژوهش با اعمال نظر دست اندرکارن علوم زیستی بررسی شد. طرح پژوهش به صورت پیش آزمون-پس آزمون و برای گروه آزمایش از تدریس به روش آزمایش و برای گروه گواه از تدریس به روش سخنرانی استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس انجام شد. نتایج نشان داد دانش آموزان گروه آزمایش در مقایسه با گواه به طور معنا داری نمره بالاتری کسب کردند و همچنین مشخص شد که پسران نسبت به دختران نمره بالاتری را کسب نمودند اما تفاوت معنادار نبود و اثر تعاملی وجود نداشت؛ یعنی جنسیت تاثیر زیادی در یادگیری نداشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
" آزمایشگاه"؛ "یادگیری"؛ "زیست شناسی"؛ "تدریس" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effect of teaching in a laboratory method on the learning of biological concepts and comparison between male and female students | ||
نویسندگان [English] | ||
Dr. Azam Gholami1؛ Mohamadreza Ghorbani2 | ||
1Assistant Professor of Biology, Farhangian University, IRAN. | ||
2farhangian univercity, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the effect of laboratory activities on learning of biology concepts and compare between boy and girl students in grade 7 in city of Damghan in 2017. The samples consisted of 4 groups of 28 randomly selected. The research method was quasi-experimental and research tools. The researcher-made test was 10 questions related to the pigeon digestive system. The research design was pre-test and post-test. For teaching the experimental group, teaching was done using the experimental method and the lecture method was used to teach the comparison group. Data analysis was performed using covariance analysis. The results indicated that: 1- Girls and boys were influenced by teaching methods in comparison with lecture-based teaching. 2- In the gastrointestinal tract of pigeons, boys scored higher than girls. 3- There was no significant difference between the girls and boys in the pigeon gastrointestinal tract, and there was no interactive effect. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
" Laboratory", "Biology", "Learning", "Teaching" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 542 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 469 |