تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,266,357 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,656,370 |
تحلیل خطاهای دانشآموزان چهارم تجربی در حل مسائل کلامی کاربرد مشتق بر اساس مدل نیومن در شهرستان سمیرم | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
مقاله 1، دوره 4، شماره 13، اسفند 1397، صفحه 1-25 اصل مقاله (1.2 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
وحید عالمیان* 1؛ مجتبی صابری2؛ ملوک حبیبی3 | ||
1دانشگاه فرهنگیان گروه ریاضی مرکز شهید بهشتی پردیس شهید چمران | ||
2دبیر ریاضی، آموزش و پرورش اضفهان، ایران. | ||
3عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 16 اسفند 1397، تاریخ پذیرش: 19 اسفند 1397 | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این تحقیق، تحلیل خطاهای دانشآموزان چهارم تجربی در حل مسائل کلامی کاربرد مشتق بر اساس الگوی تحلیل خطای نیومن در شهرستان سمیرم میباشد. جامعه آماری کلیه دانشآموزان چهارم تجربی شهرستان سمیرم در سال تحصیلی 96-1395 به تعداد 160 نفر بود که از میان آنها تعداد 112 نفر به روش نمونه گیری کوکران و با روش تصادفی طبقهای متناسب با حجم انتخاب گردید. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر اجرا توصیفی همبستگی میباشد. ابزار گردآوری دادهها، آزمون استاندارد و محقق ساختهای مشتمل بر ۶ سوال به همراه مصاحبه کیفی بود. روایی سؤالات با استفاده از شاخص نسبت روایی محتوایی (CVR) تایید شد. پایایی آزمون با ضریب آلفای کرونباخ 0.84 تایید گردید. تجزیه و تحلیل دادههای این پژوهش، در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام پذیرفت. یافتهها نشان داد بین خطای خواندن، درک، تبدیل، پردازش و رمزگذاری با عملکرد دانشآموزان، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. ضریب همبستگی نیز نشان داد بین ساختار مفهومی و کاربردی رابطه مثبت و معنادار، بین ساختار مفهومی و محاسباتی رابطه مثبت و غیرمعنادار و بین ساختار کاربردی و محاسباتی رابطه منفی و معنادار وجود دارد. بیشترین شیوع خطاهای دانش آموزان در سه مرحله اول خطاهای نیومن (سواد غیر ریاضی) میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی تحلیل خطای نیومن؛ مسائل کلامی؛ کاربرد مشتق؛ دانشآموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the errors of the experimental fourth-grade students in solving word problems: Application of derivative based on the Newman's model in Semirom city | ||
نویسندگان [English] | ||
vahid alamian1؛ Mojtaba Saberi2؛ Dr. Molok Habibi3 | ||
1farhangian university mathematics department of shahid beheshti.tehran | ||
2Mathematics Teacher, Esfahan, IRAN. | ||
3Farhangian University, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The main purpose of this research is to analyze the errors of the experimental fourth-grade students in solving word problems based on the Newman's error analysis model in Semirom city. The statistical population of this study included all the experimental fourth-grade students in Semirom in the academic year of 2016-2017, which were 160 people and among them, 120 people were selected through Cochran sampling and stratified random sampling method proportional to the volume. This research is applicative in terms of purpose, and is descriptive correlational, in terms of implementation. The data gathering tool was a standard and researcher-made test with 6 questions and a qualitative interview. The findings of this study showed that there is a positive and significant relationship between reading, understanding, converting, processing and encoding errors with students' performance. Correlation coefficient also showed a positive and significant relationship between conceptual and applicative structures, and there is a positive and non-significant relationship between conceptual and computational structures as well as, there is a negative and significant relationship between applicative and computational structures. The highest prevalence of student errors was in the first three phases of Newman's errors (non-mathematical literacy). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Newman's error analysis model, word problems, derivative application, Students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 324 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 436 |