تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,923 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,618,103 |
چالش ها و فرصت های آموزش شیمی سبز و ارتباط آن با توسعه پایدار | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 1، خرداد 1398، صفحه 47-66 اصل مقاله (795.95 K) | ||
نوع مقاله: مقاله مروری | ||
نویسندگان | ||
نسیم اصغری لالمی1؛ وحید امانی* 2 | ||
1گروه شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2گروه شیمی، مرکز آموزش عالی شهید بهشتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 21 آذر 1397، تاریخ بازنگری: 03 اسفند 1397، تاریخ پذیرش: 12 اردیبهشت 1398 | ||
چکیده | ||
به دلیل اهمیت زیاد “شیمی سبز" برای حفظ محیط زیست، جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و ایجاد یک زندگی سالم و طبیعی، در طی چندین دههی گذشته شیمی سبز بهعنوان جزئی مهم در آموزش شیمی ظهور یافته و بهسرعت درحال گسترش است. انواع مواد آموزشی برای تدریس 12 اصل شیمی سبز به دانشآموزان در مدارس و دانشجویان در دانشگاههای تمام کشورها ایجاد شده است. با این حال، یک فشار بینالمللی بهسمت توسعه پایدار وجود دارد که مربیان و معلمان شیمی سبز را برای سنجیدن عوامل پیچیده شیمی سبز و در نظر گرفتن عوامل اجتماعیِ پایداری، به چالش کشانده است. در این مقاله، پیشینهای از شیمی سبز، آموزش آن و ارتباط آن با توسعه پایدار را بیان نموده، دورهها و برنامههایی که در سالهای اخیر برای رسیدن به این اهداف تلاش میکنند و نیز برخی از روشهایی که برای ارزیابی نتایج فراگیران از دورههای شیمی سبز مورد استفاده قرار گرفتهاند مورد بررسی قرار می گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
شیمی سبز؛ آموزش شیمی؛ توسعه پایدار؛ شیمی پایدار | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Challenges and Opportunities for Green Chemistry Education and its Relation with Sustainable Development | ||
نویسندگان [English] | ||
Nasim Asghari Lalmi1؛ Vahid Amani2 | ||
1Department of Chemistry, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Department of Chemistry, Shahid Beheshti Campus, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Due to the importance of green chemistry in protecting the environment, preventing the destruction of natural resources and creating a healthy and natural life, over the past several decades, green chemistry has emerged as an important component of chemistry education and is rapidly expanding. Various educational materials have been developed to teach the 12 principles of green chemistry to students in schools and universities around the world. However, there is international pressure on sustainable development that challenges educators and teachers of green chemistry to gauge the complexities of green chemistry and to consider social sustainability factors. In this review paper we describes the history of green chemistry, its teaching and its relation to sustainable development, the courses and programs that have been working to achieve these goals in recent years. In addition, some of the methods used to evaluate the learning outcomes of green chemistry courses are discussed and reviewed. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Green Chemistry, Chemistry Education, Sustainable Development, Sustainable Chemistry | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 534 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 711 |