تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,261 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,617,373 |
شناسایی آسیب ها و کارکردهای برنامه درسی کارورزی از دیدگاه دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان: یک مطالعه موردی در گروه های علوم پایه | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
مقاله 4، دوره 4، شماره 13، اسفند 1397، صفحه 44-57 اصل مقاله (961.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا قربانی* 1؛ اعظم غلامی2؛ نیکو اندیشمند3 | ||
1گروه زیست شناسی ، مرکز آموزش عالی شهید بهشتی ، دانشگاه فرهنگیان تهران ، ایران | ||
2مدیر گروه زیست شناسی پردیس نسیبه تهران | ||
3زیست شناسی، علوم پایه دانشگاه تهران | ||
تاریخ دریافت: 16 اردیبهشت 1398، تاریخ پذیرش: 25 اردیبهشت 1398 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر شناسایی آسیب ها و کارکردهای حاصل از اجرای برنامه درسی کارورزی در گروه های علوم پایه دانشگاه فرهنگیان است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان ورودی سال 1393 رشته های علوم پایه مرکز آموزش عالی شهید شرافت تهران (145 نفر) تشکیل دادند به عنوان نمونه هم انتخاب شدند. سپس 38 سوال در 7 معیار اصلی شامل ارزیابی دانشگاه فرهنگیان، اساتید کارورزی عمومی، اساتید کارورزی تخصصی، مدارس پذیرنده کارورز، معلمان راهنما، خود کارورزان و ارزیابی ادارات آموزش و پرورش طراحی شد و یک سوال مربوط به رشته تحصیلی پرسیده شد که توسط اساتید علوم تربیتی و متخصص مورد تایید قرار گرفت و پرسشنامه 5 گزینه ای بر اساس طیف لیکرت شکل گرفت. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون t تک نمونهای، t زوجی و آنالیز واریانس یک راهه انجام شد. بررسی نتایج نشان داد که همه عوامل دخیل در امر کارورزی نامبرده موفقیت زیادی نداشته اند و در مرز نامطلوب هستند و بیشترین آسیب از سوی ادارات آموزش و پرورش و کمترین آسیب از طرف دانشجویان کارورز بوده است. همچنین نتایج در مقایسه بین رشته های علوم پایه نشان داد که بیشترین آسیب را گروه زیست شناسی و کم ترین آسیب را گروه فیزیک متحمل شده اند. | ||
کلیدواژهها | ||
کارورزی؛ تربیت معلم؛ علوم پایه؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying the injuries and Functions of Internship Curriculum from the Viewpoint of Students at the University of Farhangian: A Case Study in Basic Sciences Groups | ||
نویسندگان [English] | ||
mohamadreza ghorbani1؛ azam gholami2؛ nikoo andishmand3 | ||
1biology . shahid beheshti. farhangian univercity of tehran. iran | ||
2Director of Department of Biology, Nasibe Campus, Tehran | ||
3Biology, Basic Sciences, Tehran University | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the current research is pathology and studying the functions resulting from the implementation of internship curriculum in the basic sciences groups of Farhangian University. Statistical population of this study was the student teachers of Shahid Sherafat Higher Education Center entering the year 2014 and 145 person of them were selected as samples. Then 37 questions about 7main criteria assessment of Farhangian University, internship course’s general lecturer, internship course’s expert lecturer Schools where interns go for internship, teachers who guide interns, self-assessment of internships and finally assessment of the Education department were designed and on question asked about major which were verified by Professors of Educational Science then a 5-choice questionnaire was designed based on Likert Scale. Data analysis was done using one-sample t-test, paired t-test and one way analysis of variance.The results of the study showed that all factors involved in the mentioned internship were not successful and were unfavorable boundary, meanwhile, the most injury was from the education departments and the least injury was from interns students. Also, the results of the comparison between the basic sciences showed that the most injury was suffered by the biology group and the least injury was the physics group. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
internship, Teacher training, Basic Sciences, Farhangian University | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 445 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 791 |