تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
بررسی سیر تاریخی تعلیم و تربیت ایران و نقاط قوت و ضعف آن در سه دوره باستان، اسلامی و معاصر | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 3، دوره 5، شماره 17، خرداد 1398، صفحه 57-81 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد صفری مهجن آبادی* 1؛ شهرزاد شاهسنی2؛ عاطفه زارعی3 | ||
1آموزش و پرورش ناحیه یک شیراز، ایران. | ||
2استادیار دانشگاه شیراز، ایران. | ||
3دبیر آموزش و پرورش شهرستان ممسنی، فارس،ایران. | ||
تاریخ دریافت: 26 اسفند 1397، تاریخ بازنگری: 26 فروردین 1398، تاریخ پذیرش: 28 اردیبهشت 1398 | ||
چکیده | ||
چکیده نظر به اهمیت تعلیم و تربیت، این پژوهش با هدف بررسی تاریخ تعلیم و تربیت در ایران انجام گردید. پژوهش حاضر به روش کیفی با بررسی اسناد، مقالات و پژوهشهای معتبر و مرتبط با موضوع، انجام گرفته است. نتایج تحقیقات به دست آمده نشان میدهد: هدف از تعلیموتربیت در ایران باستان دانشاندوزی و فراگیری ادب بهمنظور تصاحب صفات و کردار نیک بود تا فرد بتواند در اجتماع عضو مفیدی باشد. این سنت بعدها نیز در دورههای اسلامی گرامی ماند و دستورات قرآن که ضمن آن مقام معلم و دانش گرامی شمرده شده بود، سرمشق مسلمانان و الهامبخش آنان قرار گرفت. با تأسیس دارالفنون اولین گام در راستای تعلیم و تربیت نوین برداشته شد و سپس باعث تأسیس مدارس جدید در ایران شد. با پیروزی انقلاب اسلامی تلاشهای زیادی به منظور تعلیم و تربیت اسلامی انجام گرفت. در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که در سال 1390 تصویب شد چشم انداز و اهداف تعلیم و تربیت در افق 1404 هجری شمسی تبیین شده است. با توجه به سیر تاریخی تحولات تعلیم و تربیت و افقی که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ترسیم کرده میتوان راهکارهایی برای بهبود نظام تعلیم و تربیت کشور ارایه داد. | ||
کلیدواژهها | ||
تعلیم و تربیت؛ دوران باستان؛ دوران اسلامی؛ دوران جدید | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The study of the historical development of Iran's education and its strengths and weaknesses in the three periods of ancient, Islamic and contemporary | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammadM Safari Mehjan Abadi1؛ Dr. Shahrzad Shahsani2؛ Atefeh Zarei3 | ||
1Teacher, IRAN. | ||
2Assistant Professor of Shiraz University, IRAN. | ||
3Teacher, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
According to the importance of education, this study aimed to study the history of education in Iran. This study has been conducted in Qualitative method by reviewing the professors, articles and researches related to the topic. The results of researches show: Nurture the aim of education in Persia was the possess good knowledge in order to possess good qualities, and to be useful in society tomorrow. The traditions were later honoured in Islamic courses and the teaching of the Quran, which were the status of the teacher and knowledge, set the example of muslims and their inspiration. The establishment of ecole polytechnique was the first step in the course of modern education, then it opened up new school in Iran. With the victory of the Islamic revolution, many efforts were made to educate and train Islam. In evidence of the fundamental transformation of education adopted in 2011, the vision and objectives of education have been determinded on the horizon of the solar system. According to the historical course of the education and education developments that document the fundamental transformation of education, there is a way to improve the education system of the country. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Education, ancient times, Islamic times, modern era | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,530 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,488 |