تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,767 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
بررسی تاثیر آموزش و ارزشیابی زیست شناسی پایه دهم به روش عملیاتی بر سطوح یادگیری دانش آموزان | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
مقاله 5، دوره 4، شماره 13، اسفند 1397، صفحه 58-64 اصل مقاله (420.88 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
حامد نوروزی طاهری* | ||
گروه زیست شناسی0پردیس شهید بهشتی مشهد | ||
تاریخ دریافت: 28 آبان 1397، تاریخ بازنگری: 04 خرداد 1398، تاریخ پذیرش: 07 خرداد 1398 | ||
چکیده | ||
طرح مساله: یکی از مهمترین مشکلات در آموزش زیست شناسی عدم فهم منسجم و بلند مدت دانش آموزان از محتوای علم و توانایی بسیار کم برای کاربرد دانسته های خود در زندگی می باشد. هدف: در این پژوهش اثر بخشی روش تدریس و طراحی سوالات عملیاتی زیست شناسی پایه دهم بر سطوح یادگیری حیطهی شناختی مورد توجه قرار گرفت. مواد و روش: طرح پژوهشی مورد استفاده از نوع آزمایشی بود. برای گردآوری داده ها نمونه سوال امتحانی نوبت اول محقق ساخته حاوی 11سوال عملیاتی که فهمیدن و کاربستن را سنجش می کرد استفاده شد. در این طرح 80 نفر از دانش آموزان به صورت تصادفی در 4 گروه 20 نفری قرار گرفتند. تمامی جلسات و ارزشیابی ها در کلاس های دبیرستان شهرستان باخرز برگزار شد و پس از اتمام، نتایج میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از آزمون t وابسته با نرم افزار GraphPad Prism 6 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که تاثیر آموزش و طراحی سوالات به روش عملیاتی بر میزان یادگیری (سطح یادآوری ) معنادار بود. نتایج همچنین نشان داد که این روش تاثیر معناداری بر عمق یادگیری دانش آموزان (فهمیدن و بکاربستن) معنا دار و موثر بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
روش عملیاتی؛ زیست شناسی؛ سطوح یادگیری؛ عمق یادگیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Effect of Teaching and Evaluation an operational way of the Tenth Basic Biology on the Students' Learning Levels | ||
نویسندگان [English] | ||
hamed norouzi taheri | ||
university of isfahan | ||
چکیده [English] | ||
Problem Solving: One of the most important problems in biology education is the lack of coherent and long-term understanding of students from the content of science and the very limited ability to apply their knowledge of life. Objectives: In this research, the purpose of identifying the effectiveness of the teaching method and designing the operational questions of the basic biology of the tenth is considered on the levels of cognitive domain learning. Methods: The statistical population of this study is all schoolchildren who are deprived of public school in the city of Bakhrz (Khorasan Razavi) and cluster sampling. In this design, a sample of the first-order test questionnaire was used, containing 11 questions of operational power that was used to understand and apply. In this project, 80 students were randomly assigned into 4 groups Conclusion: The results showed that teaching and designing of the questions in the operational way was significant on the amount of learning (reminder level). The results also showed that this teaching method was meaningful and effective on the depth of students learning (understanding and applying). Therefore, the teaching and designing methodology of the 10th basic biology can enhance the depth of learning. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Operational methodology, biology, Learning levels, Depth of learning | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 458 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 297 |