تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,765 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,133 |
رابطه انسجام خانوادگی و مهارت های زندگی در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان فارس | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 6، دوره 5، شماره 17، خرداد 1398، صفحه 125-138 اصل مقاله (769.92 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عباس اناری نژاد1؛ محمدجواد دژکوهی* 2؛ فاطمه خاکسار3 | ||
1عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان | ||
2دانشجوی رشته آموزش ریاضی،دانشگاه فرهنگیان، ایران. | ||
3دانشجو رشته الهیات دانشگاه فرهنگیان،ایران. | ||
تاریخ دریافت: 21 فروردین 1398، تاریخ پذیرش: 14 اردیبهشت 1398 | ||
چکیده | ||
این تحقیق با روش توصیفی-همبستگی انجام شد. برای نمونه گیری ابتدا با محاسبه حجم نمونه از طریق فرمول کوکران، تعداد 282 نفر انتخاب و نمونه ها با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای از بین پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان فارس انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از دو پرسشنامه انسجام خانوادگی و مهارت های زندگی استفاده گردید. پایایی دو پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ به ترتیب به میزان 89/0 و 83/0 محاسبه و تایید شد. نتایج این مطالعه نشان داد که: بین دانشجویان پسر و دختر از نظر انسجام خانوادگی و مهارت های زندگی تفاوت معناداری وجود دارد؛ بین دانشجویان مجرد و متاهل از نظر انسجام خانوادگی و مهارت های زندگی تفاوت معناداری وجود ندارد؛ بین انسجام خانوادگی و مهارت های زندگی با معدل دانشجویان مورد مطالعه رابطه معناداری وجود دارد؛ انسجام خانوادگی قادر به پیش بینی مهارت های زندگی دانشجویان می باشد. بر اساس یافته های حاصله، دانشجویانی که خانواده آنها انسجام اجتماعی بیشتری داشتند، از مهارت های زندگی بالاتری برخوردار بودند؛دانشجویان دختر دارای مهارت های زندگی بالاتری نسبت به دانشجویان پسر بودند و بالاخره، دانشجویانی که دارای مهارتهای زندگی بالاتری بودند و خانواده آنها از انسجام اجتماعی بیشتری برخوردار بود، در تحصیل موفق تر بودند. | ||
کلیدواژهها | ||
انسجام خانوادگی؛ مهارت های زندگی؛ دانشجویان؛ دانشگاه فرهنگی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Relationship of family cohesion and life skills in students of Farhangian University of Fars province | ||
نویسندگان [English] | ||
Dr. Abbas Anari Nejad1؛ Mohammad Javad Dejkouhi2؛ Fatemeh Khaksar3 | ||
1Farhangian university, IRAN. | ||
2Student of Mathematical, Farhangian University, IRAN. | ||
3Farhangian University, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
This research was done by descriptive-correlational method. For sampling, 282 people were selected by computing the sample size using the Cochran formula and the samples were selected by stratified random sampling from the campuses of Farhangian University in Fars province. Data were collected using two questionnaires of family cohesion and life skills. The reliability of the two questionnaires was calculated to be 0.89 and 0.83 using Cronbach's alpha method, respectively. The results of this study showed that there is a significant difference between male and female students regarding family cohesion and life skills; there is no significant difference between family members and living skills between single and married students; between family solidarity and life skills There is a meaningful relationship with the average of the students studied; family cohesion can predict students' life skills. Based on the findings, students with more family social cohesion had higher life skills; female students had higher life skills than male students, and finally, students with higher life skills and their families with coherence More socially, were more successful in studying. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Family cohesion, life skills, Students, cultural university | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 409 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 376 |