تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,765 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,133 |
چالش های موجود در آموزش زیست شناسی و نقش خلاقیت در افزایش یادگیری آن | ||
پژوهش در آموزش زیست شناسی | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 1، خرداد 1398، صفحه 15-30 اصل مقاله (253.35 K) | ||
نوع مقاله: مقاله مروری | ||
نویسنده | ||
افسانه صمدی* | ||
گروه علوم پایه پردیس فاطمه الزهرا(س) دانشگاه فرهنگیان تبریز | ||
تاریخ دریافت: 11 آذر 1397، تاریخ بازنگری: 14 فروردین 1398، تاریخ پذیرش: 15 فروردین 1398 | ||
چکیده | ||
زیست شناسی یکی از مهمترین دروس علوم تجربی است که ارتباط نزدیکی با مباحث دانشی مهم از جمله ساختار بدن موجودات و خلقت آنها دارد. بنابراین هر شخصی با هر رشته تخصصی نیاز به آموزش بخشی از این رشته راهبردی دارد. روش پژوهش در این مقاله مروری بوده و نویسنده با بررسی و مطالعه دقیق مقالات متعدد و تجربیات شخصی سعی بر توصیف و تجزیه و تحلیل موضوع از ابعاد مختلف نموده است. موضوع خلاقیت برای همه رشتهها به ویژه رشتههای تخصصی اهمیت زیادی دارد. آموزش سنتی درس زیست شناسی علاوه بر عدم رشد تفکر انتقادی در دانشآموزان، موجب ایجاد شکاف عمیق بین برنامه درسی قصد شده و اجرا شده گردیده است. بنابراین تحول در آموزش و هدایت آن بهسمت خلاقیت ضروری میباشد. دشواریهای یادگیری در زیستشناسی، الگوهای تدریس، وجود موضوعات چالشی و نقص برنامه درسی از چالشهای مهم آموزش درس زیستشناسی میباشند. تقویت حلمسئله، کشف ارتباطات جدید بین مفاهیم و استفاده از آموزش تلفیقی از راهکارهای ذکر شده در این مقاله میباشند. آموزش خلاق موجب بهینهسازی کارکرد مغز و کاهش استرس میگردد که به افزایش یادگیری می انجامد. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی؛ تفکر انتقادی؛ حل مسئله؛ علوم پایه؛ کارکرد مغز | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Challenges in biology education and the role of creativity in increasing its learning | ||
نویسندگان [English] | ||
Afsaneh Samadi | ||
science department. Fatemeh Alzahra pardis Farhangian university, Tabriz | ||
چکیده [English] | ||
Biology is one of the most important lessons in science that has closely related to important knowledge topics, including the structure of the body of the beings and their creation. Therefore, anyone with any specialization needs to learn of this strategic field. In this review the author has tried to describe and analyze the subject from a variety of dimensions by studying and scrutinizing multiple articles and personal experiences. The subject of creativity has great importance for all disciplines, especially the specialized disciplines. Traditional education of biology prevents the development of critical thinking in students and causes a deep gap between the planned and implemented curriculum. Therefore, the evolution in teaching and guiding it to creativity is essential. Learning difficulties in biology, teaching patterns, challenging issues and curriculum defects are important challenges to the study of biology. Amplification of problem solving, discovering new relationships between concepts, and using the combining education method are mentioned strategies in this article. Creative education improves brain function and reduces stress that contributes to increased learning. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Basic Sciences, Brain Function, Critical Thinking, curriculum, Problem Solving | ||
مراجع | ||
- احمدی، غلامعلی. (1390). ارزشیابی از برنامه درسی علوم دوره راهنمایی مؤسسه پژوهشی برنامهریزی درسی و نوآوریهای آموزشی.
- احمدی، غلامعلی و عبدالملکی، شوبو. (1391). بررسی تأثیر آموزش علوم تجربی مبتنی بر رویکرد اکتشافی بر خلاقیت و انگیزه پیشرفت دانشآموزان، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دوره دوم، شماره 2، 95- 124.
- امینی تهرانی، مرضیه. (1395). خلاقیت در آموزش زیستشناسی. فصلنامه رشد آموزش زیستشناسی، دوره سیام، شماره 2، 12-19.
- خورشیدی، عباس و میرکمالی، محمد.(1387). روشهای پرورش خلاقیت در نظام آموزشی. تهران: نشر سیطرون
کدیور، پروین.(1387). روانشناسی تربیتی. تهران: انتشارات سمت.
- کلبادی، علیاکبر؛ تابان، لیلا؛ عربشاهی، باهره و عبدالله میرزایی، رسول. (1388). سبکها و رویکردهای چهارگانه آموزش آزمایشگاهی و جایگاه آن در برنامه درسی کارشناسی شیمی دردانشگاه. نهمین همایش ملی انجمن مطالعات برنامه درسی، دانشگاه تبریز، 29 و 30مهرماه .
- مقدسی، رضا. (1395). آموزش زیست شناسی در مدارس ایران، فصلنامه رشد آموزش زیست شناسی، دوره سیام، شماره 2. 4-8.
- ریفکین، جرمی.(1382). قرن بیوتکنولوژی. مترجم: حسین داوری، نشر صبح.
-Agbo-Egwu A.O, Abakpa, B.O. & Taro D. (2013). Challenges of Attaining Millennium Development Goals In Nigeria through Mathematics Curriculum Delivery. In Okechukwu A. (Ed) STAN 54th Annual Conference Proceeding
-Amabile, T. M. (1979). Effects of external evaluation on artistic creativity. Journal of Personality and Social Psychology, 37(2): 221-234.
-Cimer, A. (2012). What makes biology learning difficult and effective: Student views. Educational Research and Reviews, 7(3): 61-71
-Cheng,v. (2010). Infusing creativity into classroom of Eastern context: Evaluations from student perspectives. Thinking Skills and Creativity, 6 (1): 67–87.
-Craft, A. (2000). Teaching Creativity: Philosophy and Practice. New York Routledge.
-Craft, A. (2001). An Analysis of Research and Literature on Creativity in Education. Repot Prepared for the Qualification and Curriculum Authority. http://www.Elivonalihu/Images/Creativity/Report.Pdf.
-Csikzentmilalyi, M. (1996). Creativity Flow and the Psychology of Discovery and Invention. New York Harper Perennial
-Dahaan R.L. (2009). Teaching Creativity and Inventive Problem Solving In Science CBE Life Science. Educ, 8(3): 172-181 pmcid:pmc (2736021).
-Donald, J. (2009). Creativity Is Too Difficult to Measure. Journal Article Gifted Child Quarterly, 53(4): 245-247.
-Egolu, E.O & Igboegwu, E. N. (2013). Meeting the Challenges of MDGS through Chemistry Curriculum Reforms and Implementation in Secondary Schools in Okechukwu, A. (Ed) STAN 54th Annual Conference Proceeding.
-Federal Ministry of Education (2007). Senior Secondary School Curriculum: Biology for Senior Secondary Schools. Abuja. Nigerian Educational, Research & Development Council , NERDC press.
-Hornby A. S (2010). Oxford Advanced Learners Dictionary. London. Oxford University Press.
-Karlyn, A. (2006). The sources of Innovation and Creativity, National Center on Education and the Economy, www.fpspi.org/pdf/innovcreativity, New Commission on the Skills of the American Workforce.
-Kaufmann J. C. and Stemberg R. J (2010). Theories of creativity. The Cambridge Handbook of Creativity Network. Cambridge University Press.
-Kubika-Sebitosi E (2007). Understanding genetics and inheritance in rural schools. Educational Research. 41(2):56-61.
-Oral G. (2009). Creativity in Turkey & Turkish Speaking Country in J. C. Kaufmann & R. J. Sternberg (eds) The International Handbook Of Creativity. New York Cambridge University Press.
-Pandey, S. and Sharma, P. R. K. (2009). Organizational Factors for Exploration and Exploitation. Journal of Technology Management & Innovation ،4(11):48-58
Riley, L. (2006). Its Creativity- What the Research Says. Education in Science (216): 26-27
-Simonton D. K. (2004). Creativity in Science; Chance, Logic, Genus and Zeitgeist. New York. Cambridge University Press
Steven, M. K. (2002). Newport News Teacher Performance Assessment System: A Case Study. http: //cpre. wceruw.org/papers /Newport. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,049 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,068 |