تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,992 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,572 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,648,057 |
تحلیل محتوای کتاب زیستشناسی پایه دهم دوره دوم متوسطه رشته علوم تجربی از منظر فعال و غیرفعال بودن بر مبنای الگوی ویلیام رومی | ||
پژوهش در آموزش زیست شناسی | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 1، خرداد 1398، صفحه 50-61 اصل مقاله (455.84 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
میهن اوستا* 1؛ فائزه ایمانی2؛ فیروزه علویان3 | ||
1زیست شناسی.شهید رجایی.فاظمه زهرا.اصفهان.ایران | ||
2دانشجوی دبیری زیست شناسی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی | ||
3استادیار، گروه زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 04 مهر 1397، تاریخ بازنگری: 13 بهمن 1397، تاریخ پذیرش: 10 اسفند 1397 | ||
چکیده | ||
تحول در نظام آموزشی معادل با تحول در نیروی انسانی آن کشور و سازندگی در آینده است. یکی از عناصر مهم و اساسی هر نظام آموزشی، کتاب درسی است و بهبود این بخش منجر به تغییراتی مهم در جامعه و تغییر گسترده در سیر یادگیری می شود. در این پژوهش کتاب زیستشناسی پایه دهم دوره دوم متوسطه رشته علوم تجربی سال ۱۳۹۶، طبق الگوی فعال- غیرفعال ویلیام رومی مورد بررسی قرارداده شد. روش تحقیق، تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش، کتاب زیستشناسی پایه دهم دوره دوم متوسطه رشته علوم تجربی سال ۱۳۹۶ است. بر اساس یافتههای پژوهش، ضریب درگیری یادگیرنده در بخشهای متن، تصاویر و فعالیتها به ترتیب 038/0، 1/0 و 65/0 به دست آمد. نتایج نشاندهندهی فعال بودن کتاب در قسمت فعالیتها و غیرفعال بودن آن در دو بخش متن و تصاویر است. فعال بودن کتاب به معنای قدرت درگیری دانشآموز درروند آموزش است؛ قدرتی که در آموزش غیرفعال دیده نمیشود. | ||
کلیدواژهها | ||
زیستشناسی پایه دهم؛ فعال- غیرفعال؛ تحلیل محتوا؛ ویلیام رومی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Content Analysis of the Biology book of the tenth second Grade secondary school of Empirical from the perspective of Active-inactivity based on the William Rumi model | ||
نویسندگان [English] | ||
mihan avesta1؛ ّFaezeh Imani2؛ Firoozeh Alavian3 | ||
1biology,privately,shahid rajaee,esfahan,iran | ||
2Student | ||
3assstant professor | ||
چکیده [English] | ||
In this research, The Biology book, tenth grade, second grade secondary school of experimental science in 1346 According to active and disable pattern of William Rumi reviewed. The transformation in the educational system is equivalent to the evolution of the countries manpower and future construction. Because the text book is one of the most important elements in every education system and improving in this sector leads to significant changes in society and a widespread shift in learning paths. The method of research is content analysis. The statistical population of study, biology book was the tenth grade of the second grade secondary school of experimental science in 1346. Based on research findings, the learner learning rate in text, images, and activities section were 0/038, 0/1, 0/65 respectively. The results indicate that book is active in activitie,s sections and disable in two parts of text and images. The books activeness means the power student experimental in training process. Power not seen in disable education. Hope to review and make suggestions in this article, sometimes it is effective to improve the educational system of the country. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Biology of the tenth grade, Active-Inactive, Context analysis, William Rumi | ||
مراجع | ||
احمدی، مژگان و قاسمی، نازنین (۱۳۹۵). تحلیل محتوای کتاب ریاضی سال چهارم انسانی چاپ ۱۳۹۲ بر اساس تکنیک ویلیام رومی. کنفرانسهای آموزش ریاضی ایران وابسته به اتحادیه انجمنهای معلمان ریاضی ایران. دورهی ۶، شماره ۱۳۹۵ (مقالات سخنرانی – کنفرانس ۱۴ ۱۳۹۵).
افضلخانی، مریم و سمیعی، اعظم (۱۳۹۲). تحلیل محتوای کتاب هدیههای آسمانی پایه ششم ابتدایی از منظر فعال و غیرفعال بودن بر اساس شیوهی ویلیام رومی در سال تحصیلی ۹۲-۱۳۹۱. فصلنامه پژوهشهای برنامه درسی. دوره ۳ (۲): ۱۱۹-۱۳۶.
خدیوی، اسداله و ملکمحمدی، فریبا (۱۳۸۷). مقایسه روش تدریس فعال و سنتی در پیشرفت درس علوم و میزان خلاقیت دانشآموزان سوم راهنمایی شهرستان کرج در سال تحصیلی ۸۷-۱۳۸۶. فصلنامه آموزش و ارزشیابی. دوره 1(2): ۱۲۰-۹۵.
ظفرینژاد، عادل (۱۳۹۲). تحلیل محتوای کتاب درسی. چاپ دوم. تهران: کورش چاپ.
فتحی هفشجانی، فرشیده؛ قایدامینی، فاطمه؛ سلطانی، اکبر و فردوسیان، فرحناز (۱۳۹۳). بررسی و تحلیل محتوای کتاب علوم چهارم مقطع ابتدایی با تکنیک ویلیام رومی. همایش ملی علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.۱۶-۱.
لشگری، رسول(۱۳۹۴). تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی طبق الگوی ویلیام رومی در میزان درگیری ذهنی دانشآموزان پایه سوم ابتدایی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه علامه طباطبایی.۱-۲۳۱.
مصلح امیردهی، هادی و قاسمی، مژگان (۱۳۹۵). تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی از منظر فعال و غیرفعال بودن بر مبنای الگوی ویلیام رومی در سال تحصیلی ۱۳۹۵. فصلنامه پویش در آموزش علوم پایه. دوره ۲(3): ۲۸-۱۹.
موسیپور، بتول (۱۳۹۶). تحلیل محتوای مسائل کتابهای ریاضی پایه یازدهم (تجربی-ریاضی) سال ۹۷-۹۶ بر اساس رویکرد مدلسازی. فصلنامه پویش در آموزش علوم پایه. دوره ۳(7): 53-62.
مهنانی، احسان، و میرزایی، رسول عبدالله (۱۳۹۲). تحلیل محتوای کتاب درسی شیمی سال دوم دبیرستان در مفاهیم ترکیبات یونی و کووالانسی با استفاده از روش ویلیام رومی. هشتمین سمینار آموزش شیمی ایران. دانشکده شیمی سمنان:۱۵-۱.
میری، حجت، و زارع، زهرا (۱۳۹۶). تأثیر رویکرد ساختارگرایی بر یادگیری دانشآموزان با تأکید بر حیطهی درک مفهومی درس زیستشناسی. فصلنامه پویش در آموزش علوم پایه، دوره 3(2):74-89. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 786 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 658 |