تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 2,988 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,256,214 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,646,738 |
بررسی تأثیر رشتهی تحصیلی دانشجومعلّمان در مقطع دبیرستان بر راهبردهای تدریس دروس آزمایشگاهی مانند علوم | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 1، خرداد 1398، صفحه 81-98 اصل مقاله (757.03 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
سلمی احسانی تیلمی* | ||
گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، ساری، ایران | ||
تاریخ دریافت: 07 اسفند 1397، تاریخ بازنگری: 11 فروردین 1398، تاریخ پذیرش: 22 خرداد 1398 | ||
چکیده | ||
تجربیات یادگیری در دوران تحصیل دانشجومعلّمان می تواند بر درک آن ها از طبیعت علوم و روشهای آموزش آن و همچنین نظرات ناشی از آن در فرایند یاددهی- یادگیری مؤثر باشد. هدف از این پژوهش بررسی میزان تأثیرگذاری دوره آموزشی مقطع متوسطه بر دانشجو معلّمان ترم اول آموزش ابتدایی از لحاظ راهبرد نهفته در ذهن آن ها در فرایند یاددهی– یادگیری درس علوم مقطع ابتدایی است. جامعهی آماری تحقیق شامل دانشجو معلّمان رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان مازندران از سه رشته تحصیلی مختلف است. نمونهی آماری با جامعهی آماری در این روش برابر است. داده های مورد نیاز بر اساس چک لیست آزمون "یک معلّم علوم را نقاشی کن" جمع آوری شده و آنالیز واریانس جهت پیدا کردن ارتباط معنیدار بین نوع دیپلم دانشجو معلّمان و راهبرد یاددهی آن ها انجام پذیرفت. نتایج نشان داد که راهبرد غالب در بین دانشجویان ترم اول بر اساس تجربیات آن ها در گروه ریاضی فیزیک و علوم انسانی روش مفهومی و در گروه علوم تجربی انتقالی می باشد. همچنین، اختلاف معنی داری بین نوع رشته تحصیلی دانشجو معلّمان در راهبرد اولیه آنها در امر یاددهی علوم وجود نداشت و دانشجو معلّمان نگرش تقریباً یکسانی در برپا کردن کلاس علوم از خود نشان دادند. | ||
کلیدواژهها | ||
معلم علوم؛ راهبرد تدریس؛ فرایند یاددهی- یادگیری؛ مقطع ابتدایی؛ دانشجو معلم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effect of the Student Teachers’ Field of Study in High School on the Teaching Strategy of Experimental Courses such as Science | ||
نویسندگان [English] | ||
Salma Ehsani Tilami | ||
Department of Science, Farhangian University, Sari, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The previous learning experiences of student teachers can affect their understanding of science nature and its teaching methods, and its feedback is effective in the teaching-learning process. The purpose of this study is to investigate the effect of high school education in terms of the student teachers’ strategy in the teaching –learning process in science education. The statistical population (statistical sample) of the study consisted of student teachers of primary education in Farhangian University of Mazandaran. These student teachers have different diploma in high school. The data was collected based on the "draw a Teacher of Science" checklist and Analysis of variance was conducted to find a meaningful relationship between the type of student teacher’s diplomas and their teaching strategy. The results showed that the student teachers with mathematics and humanities diplomas adopted the conceptual method and those with empirical science choice transitional method. There was no significant difference between the student teacher’s primary strategy in teaching science and their diplomas and they showed a nearly identical attitude toward setting up their science class. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Science teacher, Teaching strategy, Teaching-learning process, elementary school, Student teacher | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 354 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 363 |