تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,761 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,118 |
بررسی میزان درک و فهم دانش آموزان سال چهارم متوسطه از مفهوم انتگرال در چارچوب نظریه ی APOS | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
مقاله 3، دوره 5، شماره 14، خرداد 1398، صفحه 22-37 اصل مقاله (1.47 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
وحید عالمیان* 1؛ مهدی قایدی2؛ ملوک حبیبی3 | ||
1دانشگاه فرهنگیان گروه ریاضی مرکز شهید بهشتی پردیس شهید چمران | ||
2کارشناسی ارشد ریاضی، ایران. | ||
3عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 10 اردیبهشت 1398، تاریخ پذیرش: 01 تیر 1398 | ||
چکیده | ||
این مطالعه به بررسی درک دانش آموزان از مفهوم انتگرال در چارچوب نظریه ی APOS می پردازد. چالشی که پیش روی اکثر مدرسان و دبیران ریاضی وجود دارد، این است که چه روش و رویکرد آموزشی در پیش گرفته شود تا منجر به درک مفهومی دانش آموزان از مفاهیم ریاضی گردد. یکی از نظریه هایی که برای بررسی یادگیری مفاهیم ریاضی در سطح دانشگاهی مورد استفاده قرار میگیرد، نظریه ی APOS است. تحقیق حاضر که یک تحقیق کیفی است، به روش زمینه یابی انجام شده است. این مقاله تحلیل پاسخ دانش آموزان به هفت نوع سؤال در مورد انتگرال توابع را گزارش می دهد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که اکثر دانش آموزان در درک مفهومی انتگرال ناتوانند و مسائل انتگرال را در صورتی درست حل می کنند که به یک روش روتین برای حل دسترسی داشته باشند. بر مبنای نظریه ی APOS اکثر دانش آموزان در سطح عمل و فرآیند از مفهوم انتگرال قرار دارند و تعداد کمی به سطوح بالاتر رسیده و توانسته اند طرحواره انتگرال را در ذهن خود تشکیل دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
مفهوم انتگرال؛ نظریه ی یادگیری؛ نظریه ی .APOS | ||
عنوان مقاله [English] | ||
INVESTIGATE THE LEVEL OF TWELFS GRADE STUDENT UNDRESTANDING IN INTEGRAL CONSEPT BY APOS THEORY | ||
نویسندگان [English] | ||
vahid alamian1؛ Mahdi Ghaedi2؛ Molok Habibi3 | ||
1farhangian university mathematics department of shahid beheshti.tehran | ||
2Master science of degree in Mathematics, IRAN. | ||
3Faculty member of Farhangian Uinversity, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The objective of this research is to study students' understanding of the concept of integral in the framework of APOS theory. Finding a method and approach leading to conceptual understanding of integral is a challenge faced by most of mathematics teachers. APOS theory is one that is used to study learning mathematical concepts at universities. This is a qualitative study using survey method. This paper reports the analysis of students' answers to seven questions about integrals of functions. According to the findings most students have failed to get a conceptual understanding of integral. They solve integral problems only if they have access to a routine solution. According to APOS theory most students are in action and process levels and a few manage to get higher levels and form a schema of integral.so we can use APOS to growth student undrestanding ib intrgral concept,for this we must work on teacher educvation in math. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
the concept of integral, learning theory, APOS theory | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 741 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 462 |