تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,762 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,120 |
مطالعه تطبیقی برنامه درسی شیمی ایران و ژاپن در دوره متوسطه دوم | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
مقاله 4، دوره 5، شماره 14، خرداد 1398، صفحه 38-49 اصل مقاله (1.08 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
داریوش شرفی* ؛ محسن آقازیارتی؛ کوثر زمانی؛ سیدمهدی میرمحمدی | ||
گروه شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 01 خرداد 1398، تاریخ پذیرش: 10 تیر 1398 | ||
چکیده | ||
در این پژوهش برنامه درسی شیمی ایران و ژاپن، با روش تطبیقی و الگوی بردی مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه مؤلفههای برنامه درسی(مبانی و فلسفه، اهداف، محتوا، روشهای یاددهی-یادگیری(تدریس) و ارزشیابی) بررسی شد. نتایج نشان میدهد که مؤلفههای برنامه درسی شیمی ایران در قسمت محتوا و هدف غنی است و تشابهات بسیاری با سیستم آموزشی کشور پیشرفتهای همچون ژاپن دارد ولی در روش تدریس بسیار متفاوت است. در ایران تاکید زیادی روی روش سخنرانی میشود در حالیکه علوم تجربی نظیر شیمی، جزو علوم آزمایش محور محسوب می شوند و نیاز است تا این دروس حتی الامکان در آزمایشگاه یا همراه با انجام کار عملی مانند یک آزمایش ساده تدریس شوند. بنابراین فعالیت عملی باید به یکی از ارکان اساسی در آموزش علوم تجربی تبدیل شود. بنابراین توجه بیشتر به شیوه های نوین و فعال آموزشی، منجر به ارتقا برنامه درسی شیمی در ایران و ارتقا سطح یادگیری فراگیران در حوزه علوم تجربی مانند شیمی میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی بردی؛ برنامه درسی شیمی؛ مؤلفههای برنامه درسی؛ فعالیت عملی؛ شیوههای فعال تدریس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparative study of Iran and Japan chemistry curriculum in secondary school | ||
نویسندگان [English] | ||
Darioush Sharafie؛ mohsen aghaziarati؛ koasar zamani؛ seyed mehdi mirmohamadi | ||
department of chemistry, farhangian university, tehran, iran | ||
چکیده [English] | ||
In this study, the curriculum of chemistry in Iran and Japan was studied using comparative method and Beredy pattern. The following components of the curriculum (foundations and philosophy, goals, content, teaching-learning (training) and evaluation methods) were investigated. The results show that the components of Iranian chemistry curriculum are rich in content and purpose, and many similarities with the education system of the country have advances such as Japan, but are very different in the teaching method. In Iran, emphasis is placed on the teaching method of lectures, while empirical sciences such as chemistry are considered to be test-oriented sciences. Hence, these lessons should be taught along with practical work such as a simple test. Therefore, practical activity should become one of the essential pillars in the teaching of experiential sciences. Therefore, paying more attention to new ways of teaching and educating, promoting the curriculum of chemistry in Iran, and promoting the level of learning of learners in the field of experimental sciences such as chemistry. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Beredy Pattern, Chemistry Curriculum, Curriculum Components, Practical Activity, Active teaching methods | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 477 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 613 |