تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,133 |
تأثیر آموزش بر تولید گفتارکودکان سندرم داون | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 1، تیر 1398، صفحه 1-25 اصل مقاله (861.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسن بشیرنژاد* 1؛ غزاله حاج حسینی2 | ||
1دانشگاه فرهنگیان مازندران | ||
2کارشناس ارشد زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی ساری | ||
تاریخ دریافت: 30 آبان 1397، تاریخ بازنگری: 10 بهمن 1397، تاریخ پذیرش: 06 اسفند 1397 | ||
چکیده | ||
زبان مهمترین ابزار در برقراری ارتباط است؛ اما تمام افراد جامعه نمیتوانند از این ابزار بهراحتی استفادهکنند. بخشی از افرادی که در استفاده از زبان مشکل دارند، کسانیی هستند که دچار اختلال زبانی هستند. اختلال زبانی به هرگونه نارسایی در بیان و درک گفتار اطلاق میگردد. افرادی که دچار ناتوانیهای ذهنی هستند، معمولاً از این اختلالات رنج میبرند و کودکان و نوجوانان سندرم داون در بین این افراد کمتوان ذهنی هستند. پژوهش حاضر به بررسی مقایسۀ تولید گفتار در کودکان سندرم داون آموزشیافته و آموزشنیافته در شهرستان بابل میپردازد تا تأثیر آموزش را در بهبود مهارت گفتاری این افراد بسنجد. این پژوهش از نوع نیمهتجربی و مقایسهای است که در گردآوری دادهها از شیوه میدانی بهره گرفتهاست و برای این منظور از آزمون زبانشناسی نیلیپور(1372) که به صورت پرسشنامه و تصاویر بوده، استفاده شدهاست. در این تحقیق سعی شدهاست با توجه به گستردگی ساختهای زبانی در بخش گفتار، به بررسی ساختارهای نحوی تولید شده توسط این گروه کمتوان ذهنی پرداختهشود. نتایج بهدستآمده نشان داد کودکان و نوجوانان پسر سندرم داون که آموزش دیدهاند، نسبت به گروه همسالان خود که آموزش ندیدهاند، در تولید ساختارهای نحوی بسیار بهتر عملکردهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ اختلال زبانی؛ سندرم داون؛ تولید گفتار؛ ساختار نحوی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Education on Speech Production by Teenagers with Down Syndrome | ||
نویسندگان [English] | ||
Hassan Bashirnezhad1؛ Ghazale Mesgar2 | ||
1TEFL Departmwent, Mazandaran Farhangian University | ||
2M.A in Linguistic, Islamic Azad University of Sari | ||
چکیده [English] | ||
Abstract Language is the most important communication means among people but some people are not able to benefit from this bounty due to some kind of language disorders. Language disorder is a term which refers to any sort of inadequacy in speech production or comprehension. Mentally disable people usually suffer from language disorders and one mentally feeble group with this problem is the children and adolescents who are suffering from Dawn Syndrome. This study compares the speaking ability of educated and non-educated children and teens with Dawn Syndrome in Babol. The present research is a semi-experimental correlational study which employed field method for data collection and for this purpose, the published Linguistics Tests (by Nilipour, 1372) was used which contained illustration cards and questionnaires. The researchers investigated the syntactic structures of the speech produced by these two groups in order to find out whether education can be effective in the production of grammatical sentences or not. In this research, the sample included two selected groups of male teens and children; the first group contained the students of the exceptional schools and medicinal centers in Babol and the second group were isolated from the society without having any education and training courses. The results of this research indicated that the trained / educated teens and children with Down syndrome have been more successful in generating correct Syntactic Structures, in comparison with their coequal who were not educated / trained. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
language disorders, speaking ability, syntactic structures, Down syndrome | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 333 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 424 |