تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,265,856 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,655,950 |
بررسی رابطۀ فناوریهای نوین آموزشی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دورۀ اول متوسطه در درس ادبیات فارسی | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 1، تیر 1398، صفحه 95-110 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیدعبّاس موسوی* 1؛ عبدالواحد صفایی2 | ||
1کارشناس مسئول هوشمندسازی دانشگاه فرهنگیان استان گلستان | ||
2معلم مدارس ابتدایی، آموزش و پرورش آقلا | ||
تاریخ دریافت: 25 آبان 1397، تاریخ بازنگری: 22 بهمن 1397، تاریخ پذیرش: 07 اسفند 1397 | ||
چکیده | ||
فناوری اطلاعات و ارتباطات دربرگیرندة تمام فناوریهای پیشرفتۀ مربوطبه نحوۀ پیوند و انتقال دادهها در سامانههای ارتباطی مبتنی بر رایانه، خصوصاً برنامههای نرمافزاری و سختافزاری است. هدف این پژوهش، بررسی نقش فناوریهای نوین آموزشی در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان متوسطۀ اول در درس ادبیات فارسی شهرستان مینودشت است. شرکتکنندگان در این پژوهش 40 نفر از دبیران ادبیات فارسی و دانشآموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی تحصیلی(دورۀ اوّل متوسطه) شهرستان مینودشت در سال تحصیلی 95-1394 هستند که بهصورت نمونهگیری هدفمند مورد آزمون قرارگرفتند. ابزار پژوهش جهت جمعآوری اطلاعات، شامل پرسشنامههای محققساختۀ ویژۀ دبیران و دانشآموزان با تعداد گویههای متفاوت بود. نتایج بهدستآمده گویای آن است که فناوریهای نوین آموزشی در پیشرفت تحصیلی، بهبودبخشی به فرایند یاددهی- یادگیری درس، تقویت اعتماد به نفس دانشآموزان و بالابردن میزان مشارکت آنان در فرایند یاددهی- یادگیری درس ادبیات فارسی، تأثیری بیش از حد متوسط دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
فناوریهای نوین؛ پیشرفت تحصیلی؛ ادبیات فارسی؛ دانش آموزان متوسطۀ اول؛ مینودشت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Study on the Relationship between Modern Educational Technology and Educational Achievements of High-school Students in Persian Literature | ||
نویسندگان [English] | ||
seyyed abbas Mousavi1؛ abdolvahed safaii2 | ||
1Expert in Intelligence of Farhangian University | ||
2Aggalla Elementary, School Teacher | ||
چکیده [English] | ||
Information and communication technology (ICT) encompasses all advanced technologies for communicating and transferring data in computer-based communication systems, especially computer software and hardware. The purpose of this study is to investigate the role of modern educational technologies on the academic achievement of students in Farsi course in Minoodasht. Participants of this research were 40 Fars languagei teachers and male and female students of junior high school in Minoodasht in the academic year of 2015-2016 which were tested by purposive sampling. Research tool for gathering data was a researcher-made questionnaire designed for teachers and students with different numbers of items. The questionnaires had a meaningful content validity and Cronbach's alpha coefficient showed a desirable reliability of the questionnaires. The results indicated that modern educational technologies has significant effect on academic achievement, improving retention-learning process, enhancing students' self-esteem in the lesson, increasing the participation of students in learning-retention process of Farsi course of students, and its effect is more than average. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
New Technologies, Academic Advancement, Persian Literature, First High School Students, Minoodasth | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 381 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 44 |