تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,763 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,121 |
تأثیر آموزش مبتنی بر گفتمان ریاضی بر توانایی عملکرد و استدلال ریاضی دانش آموزان پایه ششم دوره ابتدایی | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
مقاله 6، دوره 5، شماره 14، خرداد 1398، صفحه 59-67 اصل مقاله (580.59 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
علی سعیدی* | ||
مدرس دانشگاه فرهنگیان و آزاد واحد اهواد و دبیر ریاضی ناحیه دو اهواز | ||
تاریخ دریافت: 20 خرداد 1398، تاریخ بازنگری: 20 تیر 1398، تاریخ پذیرش: 21 تیر 1398 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش، تأثیر گفتمان ریاضی بر توانایی استدلال و عملکرد ریاضی دانش آموزان پسر پایه ششم دبستان بود. جامعه آماری تحقیق تمام دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهر اهواز در سال تحصیلی 97-1396 است. حجم نمونه شامل 50 دانش آموز که با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب و در دو گروه 25 نفره آزمایش و کنترل گمارده شدند.ابزارهای این پژوهش آزمونهای سنجش توانایی استدلال ریاضی و عملکرد متشکل از سؤالات ریاضی حیطه استدلال و شناختی آزمون تیمز ریاضی بود که پایایی آنها به ترتیب 0/79 و 0/77 به دست آمدند. برنامه آموزش سه گام ؛ اقدام ، کاوش ، بحث و خلاصه سازی و با راهبردهای ده گانه بحث های کلاسی سیریلو در 16 جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد. آموزش درگروه کنترل با شیوه سنتی و معمولی صورت گرفت. نتایج به دست آمده از تحلیل کوواریانس نشان داد که توانایی عملکرد ریاضی دانش آموزان در حیطه های شناختی و توانایی استدلال ریاضی گروه آزمایش نسبت به گروه گواه بیشتر است بنابراین آموزش مبتنی بر گفتمان به شیوه بحث های کل کلاسی سبب افزایش توانایی عملکرد ریاضی دانش آموزان در حیطه های شناختی و توانایی استدلال ریاضی آنها مطالعه تیمز می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
گفتمان ریاضی؛ توانایی عملکرد و استدلال ریاضی؛ حیطه های شناختی مطالعه تیمز شامل؛ دانش؛ کاربرد و استدلال | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Mathematical Discourse-Based Education on the Ability of Performance and Maths of Students in the Sixth Basic Elementary School | ||
نویسندگان [English] | ||
ali saeedi | ||
Moderator of Farhangian and Azad University of Ahwad Unit and Math Editor of Ahwaz District | ||
چکیده [English] | ||
۱۰۲۲/۵۰۰۰ The purpose of the research was to investigate the effect of mathematical discourse on the ability of reasoning and math performance in sixth grade elementary school students. The statistical population of the study is all sixth grade elementary students of Ahwaz city in the academic year of 1966-97. The sample size consisted of 50 students selected by multi-stage random sampling method and assigned to two groups of 25 participants. The tools of this study were tests of the ability of mathematical reasoning and performance, consisting of mathematical questions, the reasoning and cognitive domain of the mathematical thesis test. Their reliability was 79.0 and 77.0, respectively. The three-step training program; action, exploration, discussion and summarization, and with the ten strategies of the Cyrillic classroom discussions, was conducted in 16 sessions for the experimental group. Training was conducted in the conventional control group. The results of covariance analysis showed that students' math abilities in cognitive domains and the ability of mathematical reasoning in the experimental group are more than the control group. Therefore, discourse-based education, in the form of classroom discussions, increases the ability of math students to The cognitive domains and their mathematical reasoning ability are the study of Thais. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mathematical discourse, ability to function and mathematical reasoning, cognitive domains of Thesis study include: knowledge, application, and reasoning | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 241 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 351 |