تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,025 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,310,748 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,697,260 |
بررسی اثرگذاری شیوه ترسیم جدول در بهبود خط تحریری دانشآموزان کلاس پنجم | ||
پویش در آموزش علوم انسانی | ||
مقاله 1، دوره 5، شماره 15، تیر 1398، صفحه 1-14 اصل مقاله (1.73 M) | ||
نوع مقاله: علمی تخصصی | ||
نویسندگان | ||
احسان احمدی خاوه* 1؛ احمد ابوحمزه2 | ||
1مهارت آموز دانشگاه فرهنگیان شهید مفتح | ||
2داور و............ | ||
تاریخ دریافت: 02 تیر 1398، تاریخ بازنگری: 10 تیر 1398، تاریخ پذیرش: 29 تیر 1398 | ||
چکیده | ||
از آنجا که تا کنون در تعلیم خوشنویسی از نظام نقطهگذاری استفاده شده است، این روش را میتوان روشی ابداعی دانست. در این روش، دانشآموز بجای آنکه مجبور باشد درستی یا نادرستی نوشتن حروف را با محک نقطه بسنجد، میتواند با استفاده از مساحتی که یک حرف در جدول اشغال میکند به اندازه و هندسه درست خط نزدیک شود. البته برخی نیز روش پررنگ کردن را پیشنهاد دادهاند که به نظر میرسد این روش نیز کارامد نباشد. چراکه صرفاً با حرکت دست و قلم دانش آموز روی سطور کمرنگ، بر اثر تکرار و تمرین، نوعی عادت شکل میگیرد و دانشآموز به لحاظ شناختی، از کم و کیف شکلگیری حروف آگاه نمیشود. استفاده از روش ترسیم جدول در خط تحریری ابداع نگارنده این مقاله است و تاکنون جایی سوابقی از این نوع تعلیم دیده نشده است. با این روش میتوان تاثیر مثبت و معناداری در بهبود خط تحریری دانش اموزان را مشاهده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
خوشنویسی؛ خط تحریری؛ شیوه ترسیم جدول؛ اختلال نارسانویسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
بررسی اثرگذاری شیوه ترسیم جدول در بهبود خط تحریری دانشآموزان کلاس پنجم | ||
نویسندگان [English] | ||
Ehsan Ahmadi khaveh1؛ AHMADAhmad ABUHAMZEH2 | ||
1mofatteh university | ||
2M | ||
چکیده [English] | ||
از آنجا که تا کنون در تعلیم خوشنویسی از نظام نقطهگذاری استفاده شده است، این روش را میتوان روشی ابداعی دانست. در این روش، دانشآموز بجای آنکه مجبور باشد درستی یا نادرستی نوشتن حروف را با محک نقطه بسنجد، میتواند با استفاده از مساحتی که یک حرف در جدول اشغال میکند به اندازه و هندسه درست خط نزدیک شود. البته برخی نیز روش پررنگ کردن را پیشنهاد دادهاند که به نظر میرسد این روش نیز کارامد نباشد. چراکه صرفاً با حرکت دست و قلم دانش آموز روی سطور کمرنگ، بر اثر تکرار و تمرین، نوعی عادت شکل میگیرد و دانشآموز به لحاظ شناختی، از کم و کیف شکلگیری حروف آگاه نمیشود. استفاده از روش ترسیم جدول در خط تحریری ابداع نگارنده این مقاله است و تاکنون جایی سوابقی از این نوع تعلیم دیده نشده است.با این روش میتوان تاثیر مثبت و معناداری در بهبود خط تحریری دانش اموزان را مشاهده کرد. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
خوشنویسی, خط تحریری, شیوه ترسیم جدول, اختلال نارسانویسی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 328 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 438 |