تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,765 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,133 |
بررسی گرایش به تفکر انتقادی در دانشآموزان دوره دوم متوسطه | ||
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره | ||
مقاله 6، دوره 1396، شماره 7، اسفند 1396، صفحه 107-130 اصل مقاله (2.03 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
صدیقه یاسمی* 1؛ کیوان صالحی2؛ محسن زارعی3 | ||
1دانشگاه خوارزمی | ||
2دانشگاه تهران | ||
3تربیت دبیر رجایی | ||
تاریخ دریافت: 26 بهمن 1397، تاریخ بازنگری: 30 تیر 1398، تاریخ پذیرش: 01 مرداد 1398 | ||
چکیده | ||
یکی از اهداف مهم و اصلی تعلیم و تربیت تقویت و پرورش تفکر انتقادی است. لذا، پژوهش حاضر با هدف بررسی گرایش به تفکر انتقادی در دانشآموزان دوره دوم متوسطه استان کرمانشاه انجام گردید. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه مدارس شاهد و نمونه شهرستان کرمانشاه در سال تحصیلی 95-1394 بود. روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای است که تعداد 230 دانشآموز به چند مرحله ای تصادفی انتخاب شد. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی ریکتس (2003) استفاده شد. پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 72/0 بود. نتایج نشانداد که در بین دانشآموزان جامعه آماری، میزان گرایش به تفکر انتقادی و مولفههای آن (به جز بالندگی) بالاتر از حد متوسط است. بین عملکرد دانشآموزان در تفکر انتقادی و مولفههای آن به تفکیک پایه و رشته تحصیلی تفاوت معناداری وجود نداشت. ضریب همبستگی تحصیلات پدر با مولفه تعهد و با گرایش به تفکر انتقادی معنادار بود. همچنین، رابطه مثبت و معناداری بین تحصیلات مادر با مولفه تعهد وجود داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
تفکر انتقادی؛ رشته تحصیلی؛ تحصیلات والدین؛ دوره دوم متوسطه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Studying the tendency to critical thinking in secondary school students | ||
نویسندگان [English] | ||
sedighe yasemi1؛ keyvan salehi2؛ mohsen zareie3 | ||
1khu | ||
2tehran | ||
3rajaee | ||
چکیده [English] | ||
One of the main goals of education is to foster critical thinking. Therefore, the present study was conducted to investigate the tendency toward critical thinking in secondary school students of Kermanshah province. The method of this study was descriptive survey. The statistical population consisted of all boys in secondary school in grade 2 of Shahed and Nemoneh high schools of Kermanshah in the academic year 1394-1395.The method is multi-stage cluster sampling that 230 students were selected randomly. To collect data, Rickets' Thought Thinking Questionnaire (2003) was used. Its reliability was 0.72 using Cronbach's alpha. The results showed that among students, the rate of tendency to critical thinking and its components (except for growth) was higher than average. There was no significant difference between students' performance in critical thinking and its components in their grade and field of study. Father's correlation coefficient with commitment component and with tendency towards critical thinking was significant. Also, there was a positive and significant relationship between mother's education and commitment component. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Critical Thinking, educational field, parents ' education, secondary school. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 362 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 337 |