تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,001 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,270,567 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,660,992 |
بررسی تأثیر آموزش چندرسانه ای نماز بر کسب مهارت های شناختی، عاطفی و روانی حرکتی دانش آموزان دختر دورة ابتدایی | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 2، دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 20، شهریور 1398، صفحه 31-48 اصل مقاله (148.17 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فرانک موسوی* 1؛ امیر وشنی2 | ||
1گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، واحد کرمانشاه ، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرمانشاه ، ایران | ||
تاریخ دریافت: 23 شهریور 1398، تاریخ پذیرش: 23 شهریور 1398 | ||
چکیده | ||
مطالعة حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش چندرسانهای نماز بر کسب مهارتهای شناختی، عاطفی و روانی حرکتی نماز در دانشآموزان دختر پایة سوم ابتدایی انجام شده است. روش پژوهش شبهتجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بوده است. جامعة آماری این مطالعه را همة دانشآموزان دختر پایة سوم دورة ابتدایی مدارس ناحیة یک شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1396-97 تشکیل داده است و با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس دو کلاس از یک مدرسه برگزیده شد و به طریق واگذاری تصادفی در دو گروه 30 نفری آزمایش و گواه، جایگزین شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامة محققساخته است. روایی صوری و محتوایی را متخصصان موضوع تأیید کردهاند و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شده است. نخست این پرسشنامهها برای پیشآزمون بر روی افراد دو گروه اجرا شد، سپس گروه آزمایش به مدت ده جلسة یکساعته و طی 35 روز آموزش چندرسانهای نماز را دریافت کرد. پس از اتمام آموزش، از هر دو گروه دوباره آزمون گرفته شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و با روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شده است. یافتهها نشان میدهد تفاوت معناداری در سطح (01/0 >P) در میانگین نمرات مهارتهای شناختی، عاطفی و روانی حرکتی گروه آزمایش در پسآزمون وجود دارد. باتوجهبه نتایج بهدستآمده، میتوان آموزش مبتنیبر چندرسانهای نماز را روشی مناسب و مؤثری در کسب مهارتهای شناختی، عاطفی و روانی حرکتی نماز دانشآموزان قلمداد کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
چندرسانه ای آموزشی؛ نماز؛ مهارت های شناختی؛ مهارت های عاطفی؛ مهارت های روانی- حرکتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examining the Effect of Multimedia Teaching of Praying on Cognitive, Emotional and Psychomotor Characteristics of Elementary School Female Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Farank Mousavi1؛ Amir Vashani2 | ||
1Department of Educational Management, Faculty of Literature and Humanities, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran (Corresponding Author). | ||
2PhD Student in Educational Management, Faculty of Literature and Humanities, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
This study aims at examining the effect of multimedia teaching of praying on cognitive, emotional and psychomotor skills in third grade female students. The research method was semi-experimental and enjoyed pretest-posttest with control group. The samples included 60 students in the third grade of elementary school in Kermanshah Education District 1 (in academic year of 2017-2018). These samples were selected through continence sampling from two classes. They were divided randomly in two groups of 30. Data gathering was done through questionnaire. The validity was confirmed by experts. The reliability was also confirmed by Cronbach's alpha. The questionnaire, first, were distributed among samples for pretest. The experimental group then received multimedia training for 35 days in ten sessions of one hour. After training, both groups were re-tested. Data were analyzed through covariance analysis using SPSS software. Results showed that there was a significant difference (P <0.01) in the mean scores of cognitive, emotional, and psychomotor skills in the experimental group at post-test. According to the results, multimedia training can be considered as an appropriate and effective way of acquiring students' cognitive, emotional and psychomotor skills. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Multimedia Training, Prayer, Cognitive Skills, Emotional Skills, Psychomotor Skills | ||
مراجع | ||
اسدی، سعید و قبادی، الهام. (1391). «آموزش به سبک چندرسانهای و تأثیر آن بر یادگیری و یادداری ساختار دستوری زبان انگلیسی». فصلنامة علمی پژوهشی فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران. سال 4، شمارههای 11 و 12، صص 9-17. اسدیان، سیروس. (1395). «پدیدارشناسی بعد عاطفی؛ عنصر مغفول برنامة درسی رشتة پرستاری». دوماهنامة راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، سال 9، شمارة 3، صص 163-175. اسمعیلزاده، تیمور و اللهکرمی، آزاد. (1394). «اجرای چندرسانهای فلسفه برای کودک (P4C) و بررسی تأثیر آن بر خردورزی دانشآموزان ابتدایی». تفکر و کودک، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال 6، شمارة 2، 1-21. انارکی، ملیحه؛ ذوالفقاری فراهانی، رشید و حیدربیگی، جلال. (1391). «تأثیر خودگفتاری و دریافت بازخورد در افزایش سطح یادگیری مهارتهای حرکتی دانشجویان رشتة مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی رودهن». فصلنامة تحقیقات مدیریت آموزشی، سال 4، شمارة 2، پیاپی 14، صص 145-159. پوردهاقانی، علیقاسم و نصر اصفهانی، رضا. (1390). «رویکرد معنوی و برنامهریزی درسی». پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، سال 19، شمارة 13، صص 71-92. جعفرخانی، فاطمه. (1388). تأثیر چندرسانهای بر یادگیری و یادداری درس زبان انگلیسی دانشآموزان کمبینا پایة سوم مقطع راهنمایی. پایاننامة کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی. ذوفن، شهناز. ( 1392 ). کاربرد فناوریهای جدید در آموزش. تهران: سمت. زارع، محمد؛ ساریخانی، راحله؛ ساریخانی، احسان و بابازاده، مجید. (1394). «بررسی تأثیر استفاده از چندرسانهای آموزشی بر میزان یادگیری و یادداری در درس فیزیولوژی»، مقالة اصیل باشگاه پژوهشگران جوان، دورة 6، شمارة 1، 32-36. زارع بیدکی، معصومه. (1394). «بررسی تأثیر آموزش آداب و حکمت و اسرار نماز به شیوة چندرسانهای بر التزام نماز در دانشآموزان تازهمتکلف در سال تحصیلی 93-94». اولین همایش ملی تربیت دینی، راهی به سوی تعالی. زارعی زوارکی، اسماعیل و جعفرخانی، فاطمه (1388). «چندرسانهای آموزشی و نقش آن در آموزش ویژه». مجلة تعلیموتربیت استثنایی، شمارة 98 و 99، صص 22-30. زارعی زوارکی، اسماعیل و غریبی، فرزانه. (1391). «تأثیر آموزشی چندرسانهای بر میزان یادگیری و یادداری ریاضی دانشآموزان دختر کمتوان ذهنی پایة چهارم شهر اراک». فصلنامة روانشناسی افراد استثنایی، سال 2، شمارة 5، صص 1-19. شعبانی، حسن. (1389). مهارتهای آموزشی، روشها و فنون تدریس. تهران: سمت. شیرمحمدی، م؛ چهاردولی، م و زرگری، ح. (1390). مقدمهای بر چندرسانهای. همدان: نشر دانشجو. صالحیزاده، مریم و اسدی، سعید. (1392). «تأثیر آموزش چندرسانهای». رشد آموزش جغرافیا. شمارة 103. صفری، یحیی؛ عزیزی، کیوان؛ محمدی گلینی، اسلام و یوسفپور، نسرین. (1395). «ارتقای سطح انگیزش پیشرفت دروس زبان انگلیسی و عربی با استفاده از روش آموزش چندرسانهای». فصلنامة علمی پژوهشی آموزش و ارزشیابی، دورة 9، شمارة 33، صص 123- 135. عابدی، زهره. (1391). «بهرهگیری از رسانهها در آموزش». تهران: رشد تکنولوژی آموزشی، 28(1). علیزاده، مژده و علوی، سیدحمیدرضا. (1394). «بررسی محتوای کتاب هدیههای آسمانی مقطع سوم ابتدایی از منظر اصول انتخاب محتوای آموزشی در قرآن کریم». اسلام و پژوهشهای تربیتی، سال 7، شمارة 1، پیاپی 13، صص 71-90. قائمی، علی. (1389). نمازدردورانکودکی:مجموعهسخنرانیهاینمازوتربیت(دفتردوم)، تهران: ستاد اقامه نماز، صص 101-117. کریمی، فرهاد (1393). «چندرسانهایها عامل تغییر محیطهای آموزشی». تهران: رشد تکنولوژی آموزشی. مرادی، رحیم و شریفی درآمدی، پرویز. (1393). «اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی با روش چندرسانهای بر رشد مهارتهای (عملکرد) اجتماعی دانشآموزان دختر ناشنوای پایة دوم راهنمایی». مجلة علمی پژوهشی پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری، سال 4، شمارة 2، صص 131-144. مشایخ، فریده. (1383). دیدگاههای نو در برنامهریزی آموزشی. تهران: سمت. موسوی، سید حسن. (1391). «نماز، چیستی و چرایی». دفتر نشر معارف، سال 3. موسوی ، فرانک و حسینی ، سیده ندا (1394). اصول تهیة برنامههای آموزشی. کرمانشاه: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه. یارمحمدیان، محمدحسین. (1386). اصول برنامهریزی درسی. تهران: یادوارة کتاب. Boone, R., Higgins, K. (1993). Hypermedia Basal Readers: Three Years of School-Based Research. Journal of special education technology, 12: 86-106.
Keppell, M. (2009). Optimizing Instructional Design-Subject Matter Expert Communication in the Design & Development of Online & Multimedia projects Communications of the ACM. Available at: http://pppjj.usm.my/mojit/.
Kirankumar K.S. (2011). Teaching Grammar through Multimedia to Rural Secondary School Students. Indian Streems Research Journal, 1 (5): 5-8.
Lewis, R. (1998). Reading Software for Students in General Education Classrooms. Upper Saddle River. NJ: Merrill/Prentic Hall.
Najjar, L. J. (1996). Multimedia Information and Learning. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, (5): 129-150.
Plass, J. L., Heidig, S., Hayward, E. O., Homer, B. D., & Enjoon, U. M. (2014). Emotional Design in Multimedia Learning: Effects of Shape and Color on Affectand lLearning. Learning and Instruction. (29): 128- 140.
Wiebe, E., & Annetta, L. (2008). Influences on Visual Attentional Distribution in Multimedia Instruction. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 17: 277-259. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,247 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,236 |