تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,764 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,133 |
بینش امیدوارانه در شعر فارسی، ضرورت آموزش و مدرسه | ||
پویش در آموزش علوم انسانی | ||
مقاله 7، دوره 5، شماره 15، تیر 1398، صفحه 86-100 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: علمی تخصصی | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا پاشایی* 1؛ محمد ویسی2 | ||
1استاد یار وعضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان | ||
2مدرس دانشگاه فرهنگیان | ||
تاریخ دریافت: 03 خرداد 1398، تاریخ بازنگری: 12 خرداد 1398، تاریخ پذیرش: 10 تیر 1398 | ||
چکیده | ||
مثبتاندیشی نوعی بینش امیدوارانه وخوشبینانه به خود، خدا و مجموعۀ هستی است. بر اساس سند تحول بنیادین، یکی ازاهداف عالی آموزشوپرورش تربیت نیروی شاداب و امیدواراست. متون کلاسیک ادبیات فارسی به ویژه مثنوی مولوی سرشار از اندیشههای مثبت و امیدوارانه است. ازاینرو دراین جستار بر اساس نظریۀروانشناسی مثبتگرا، مثبتاندیشی از سه منظر کلی بررسی شده است، پس از تفسیر و تحلیل هر کدام از این شاخصهها، روابط میان این سه عنصر بررسی و برای هر کدام شواهدی از مثنوی ذکر شد. این پژوهش به روش تحلیلی و توصیقی با ذکر اسناد کتابخانه ای صورت گرفته است و جامعه آماری آن مثنوی معنوی مولوی است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که با توجه به غنای فرهنگی مثبت اندیشی، مولفان کتاب های درسی باید نسبت به گنجاندن متونی با مضامین سازگار با روانشناسی مثبتگرا و سازگار با اهداف سند تحول بنیادین در منابع آموزشی اهتمام داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
مضامین سازگار روانشناسی مثبتگرا سند تحول بنیادین | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Persian Language and Literature vehicle of cultural identity | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad reza pashaei1؛ محمد ویسی2 | ||
1استاد یار وعضو هیات لمی دانشگاه فرهنگیان | ||
2مدرس دانشگاه فرهنگیان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 231 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 320 |