تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,264,225 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,654,094 |
آموزشِ مطالعات اجتماعی: رویکرد محافظهکارانه یا رویکرد تحولگرا | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 1، آبان 1398، صفحه 57-76 اصل مقاله (6.25 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
محمود محمدی | ||
تاریخ دریافت: 31 فروردین 1398، تاریخ بازنگری: 25 مرداد 1398، تاریخ پذیرش: 25 مرداد 1398 | ||
چکیده | ||
این مقاله به بررسی رویکرد حاکم بر کتابهای درسی مطالعات اجتماعی در مدارس ایران میپردازد. به طور کلی میتوان دو رویکرد را در آموزش مطالعات اجتماعی از یکدیگر متمایز کرد: رویکرد محافظهکار در آموزش مطالعات اجتماعی و رویکرد تحولگرا در آموزش مطالعات اجتماعی. رویکرد محافظهکارانه، چرایی آموزش مطالعات اجتماعی را برقراری نظم و حفظ تعادل جامعه میداند و رویکرد تحولگرا، چرایی آموزش مطالعات علوم اجتماعی را راهکاری برای تغییر و اصلاح وضع موجود معرفی میکند. ادعای این مقاله این است که رویکرد حاکم بر آموزش مطالعات اجتماعی در جامعه ایرانی رویکردی محافظهکارانه است. بررسی تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی و دورۀ متوسطه نشان میدهد که رویکرد حاکم بر آموزش مطالعات اجتماعی رویکردی محافظهکارانه است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ علوم اجتماعی؛ محافظه کارانه؛ تحول گرا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Education of social studies: Conservative Approach or Transformative Approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahmoud Mohammadi | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 530 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 370 |