تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,269,711 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,659,811 |
ارزیابی خوانایی و قابلیت فهم کتاب جغرافیای کاربردی(3) پایه دوازدهم رشته انسانی با استفاده از شاخص های فلش،فرای و گانینگ | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 2، دوره 5، شماره 20، اسفند 1398، صفحه 25-42 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد جواد یوسفی* 1؛ پروین اله کرم تاجدی2؛ محمد رضا صالحی3 | ||
1هیات علمی دانشگاه فرهنگیان, ایران | ||
2کارشناس ارشد جغرافیای طبیعی و دبیر جغرافیا شهرستان تنگستان ، استان بوشهر، ایران. | ||
3عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 07 مرداد 1398، تاریخ بازنگری: 22 آبان 1398، تاریخ پذیرش: 02 آذر 1398 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوایی کتاب جدید التالیف جغرافیای(3)کاربردی پایه دوازدهم انسانی( چاپ اول 97)وبررسی قابلیت درک وفهم آن توسط دانش آموزان براساس سه شاخص خوانایی سنجی فلش، فرای وگانینگ انجام گرفته است.تحلیل محتوا با رویکرد سنجش خوانایی یکی از شیوه های ارزشیابی قابلیت فهم پیام های متنی است. این مطالعه در پی دستیابی به این مهم بود که کتاب نام برده از نظر اصول برنامه ریزی محتوایی ،تا چه میزان با فرمول های خوانایی سنجی مذکور مطابقت دارد. جامعه آماری، محتوای کتاب جغرافیای کاربردی (3)پایه دوازدهم انسانی بودکه سه نمونه صد کلمه ای از اول، وسط وآخر کتاب انتخاب شد.نتایج پژوهش نشان داد که میزان خوانایی منبع مورد نظر با توجه به تکنیک فلش وگانینگ با سطح پایه دوازدهم و کمی بالاترتناسب دارد اما براساس روش فرای سطح خوانایی این کتاب درسطح اوایل دانشگاه است.فرایند تنظیم مطالب از نظر تعداد جملات در بخش های ابتدایی وسط وانتهایی نشاندهنده این است که اصل ساده به دشواری مطالب با توجه به تکنیک های خوانایی سنجی فلش وفرای رعایت نشده ومحتوای متن کتاب از سطح دشوار به ساده پیش می رود ولی مطابق با شاخص گانینگ همگی جملات در سطح خیلی ساده قرار میگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
خوانایی سنجی؛ جغرافیا پایه دوازدهم؛ فرمول خوانایی فلش؛ فرای وگانینگ | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluation of the readability and comprehensibility of the applied geographic book (3) the twelfth grade of human discipline Using the Flash, Fry and Gunning indicators | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Javad Yousefi1؛ Parvin Alla Karam Tajedi2؛ Mohammad Reza Salehi3 | ||
1Faculty of Farhangian University,Tehran, IRAN. | ||
2Teacher, IRAN. | ||
3Farhangian University, Tehran, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to analyze the content of the new book of geography (3) applied to the 12th human base ( First print 97 ) and the ability to understand and understand it by students was based on three indicators of Flash readability, Faye and gunning. Content analysis with readability measurement approach is one of the methods for assessing the comprehensibility of text messages. This study sought to achieve the importance of how well the book complies with the readability formulas in terms of content planning principles .In the statistical community , the content of the applied geographic book (3) was the 12th human base, with three hundred-word examples selected from the first, middle, and last . The results of the study showed that the readability of the source according to the gunning Flash technique is comparable to the level of the 12th and slightly higher level, but according to the method of readability, this book is at the early level of the university. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Readability, geography, Twelfth Formula, Flash Readability Formula, Fry and Gunning | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 475 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 944 |