تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
مقایسهی تطبیقی برنامهی درسی آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان با دبیری شیمی سابق و کارشناسی شیمی | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 2، شهریور 1398، صفحه 61-82 اصل مقاله (824.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
مهشید گلستانه* | ||
گروه شیمی، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 09 شهریور 1398، تاریخ بازنگری: 05 آبان 1398، تاریخ پذیرش: 05 آذر 1398 | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، مطالعهی تطبیقی برنامهی درسی رشتهی آموزش شیمی ویژه دانشگاه فرهنگیان با دبیری شیمی و کارشناسی شیمی است. پژوهش از نوع پیمایش تطبیقی- مقایسهای است و بر اساس الگوی بردی انجام شده است. بر اساس این الگو، ابتدا اطلاعات مورد نیاز دربارهی سه رشتهی مذکور از منابع معتبر گردآوری، تفسیر و طبقهبندی شد و سپس شباهتها و تفاوتها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که برنامهی درسی آموزش شیمی از نظر اهداف و محتوایی دارای شباهتها و تفاوتهایی با دو برنامه قبلی است. از جمله جنبههای نوآورانه در برنامهی درسی آموزش شیمی میتوان به افزودن دروس موضوعی-تربیتی (PCK) و افزایش تعداد واحدهای کارورزی اشاره نمود که در شکل دادن هویت معلمی دانشجومعلمان و افزایش مهارتهای معلمی آنان بسیار موثر است. از سوی دیگر کاهش واحدهای تخصصی شیمی، کاهش واحدهای آزمایشگاهی و افزایش تعداد واحدهای تربیتی و تعلیم و تربیت اسلامی را میتوان از چالشهای برنامهی درسی آموزش شیمی برشمرد که میتواند در کاهش سطح علمی معلمان شیمی آینده تاثیرگذار باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش شیمی؛ برنامه ی درسی؛ دانشگاه فرهنگیان؛ دبیری شیمی؛ کارشناسی شیمی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparative Study of Chemistry Education Curriculum at Farhangian University with Former Chemistry Education and Chemistry Bachelor degree | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahshid Golestaneh | ||
Deptrment of Chemistry, Farhangin University, Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to compare the curriculum of chemistry education with former chemistry education and undergraduate chemistry curriculums. The research is a comparative survey based on the Brady pattern. According to this model, the information required for the three disciplines was first collected, interpreted, categorized, and then the similarities and differences were analyzed. The results revealed that the goals and contents of the chemistry education curriculum have similarities and differences with the other two programs mentioned above. Innovative aspects of the chemistry education curriculum include the addition of Pedagogical-Content Knowledge courses (PCKs) and an increase in the internship units, which are highly effective in shaping student teachers' professional identity and enhancing their teaching skills. On the other hand, the reduction of specialized chemistry units, the reduction of laboratory units, and the increase in the number of public units can be among the challenges of the curriculum of chemistry education which can be effective in reducing the scientific level of future chemistry teachers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Chemistry Education, Chemistry Teacher Education, curriculum, Farhangian University, Undergraduate Chemistry | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,886 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,231 |