تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,357 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,617,475 |
ضرورت بازاندیشی در برنامه های آموزش صلح | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 5، دوره 5، شماره 20، اسفند 1398، صفحه 87-112 اصل مقاله (783.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
بابک شمشیری1؛ حسن اسدی* 2 | ||
1دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، ایران. | ||
2مدرس دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 09 آبان 1398، تاریخ بازنگری: 05 آذر 1398، تاریخ پذیرش: 05 آذر 1398 | ||
چکیده | ||
صلح آرزوی همیشگی بشر بوده و هست و تاکنون تلاشهای زیادی در طول تاریخ از طرف صلحدوستان و صلحجویان برای مهار خشونت و توسعهی صلح صورت گرفته ولی این تلاشها به نتیجهی مطلوبی نینجامیده است. برخی صاحبنظران معتقدند مؤثرترین و بلکه تنها راه ترویج و توسعهی صلح، آموزش صلح است. بههمین خاطر، مطالعات و تلاشهای زیادی نیز برای آموزش صلح در کشورهای مختلف صورتگرفته است. اما طرحهای آموزش صلح نیز موفقیت چندانی نداشتهاند. این مقاله به بیان ضرورت و زمینههایی برای بازاندیشی در برنامههای آموزش صلح میپردازد. در این مقاله که به روش تحلیل تأملی یا تحلیل فکری صورتگرفته است، بهبررسی انتقادی و آسیبشناسی پژوهشها و تلاشهای پیشین درزمینهی آموزش صلح پرداخته؛ سپس از ضرورت نگاه میانفرهنگی و میانرشتهای به صلح میگوید. آنگاه به بیان برخی سازههای مهم که میتواند یک برنامهی آموزش صلح را مؤثرتر نماید می-پردازد. در این راستا، از اهمیت مواردی چون: برنامههای جنبی و فوقبرنامهها در مدرسه، بافت دانشآموزی مدرسه و ویژگیها و مهارتهای معلم بحث میکند.همچنین از ضرورت آموزش تفکر فلسفی، تفکر انتقادی، تربیت شهروندی جهانینگر و آموزش برای ساختن جامعهی دموکراتیک صحبت شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش صلح؛ بازاندیشی؛ پیشنیازها؛ نگاه میانفرهنگی؛ نگاه میانرشتهای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Necessity of Reflection in Peace Education Programs (With an intercultural approach) | ||
نویسندگان [English] | ||
Dr. Babak Shamshiri1؛ Dr. Hassan Asadi2 | ||
1Associate Professor, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shiraz University, IRAN. | ||
2Farhangian University, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
peace is and has been the permanent dream of mankind and up to now, many efforts have been made throughout history from peace seekers to control violence and develop peace, but these efforts have not ended up with a desirable outcome. Some scholars believe that the most effective and the only way to promote peace is the peace education; consequently, many studies and efforts have been made to teach peace in different countries. But peace education schemes also have little success. In this paper, which is done via the intellectual analysis, , the previous researches and efforts in the field of peace education are studied critically and pathologically; then the necessity of cultural and cross-cultural perspective towards peace are mentioned. At this stage, some important structures are discussed that can make a peace education program more effective. In this regard, the current paper discusses the importance of the facts such as extracurricular programs at schools, student-related context of school and teacher qualifications and skills. Also, the necessity of teaching philosophical thinking, critical thinking, training of open mined citizenship and education for the building of a democratic society are discussed . | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Peace education, reflection, Prerequisites, Intercultural perspective, Interdisciplinary perspective | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 310 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,831 |