تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,259 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,617,372 |
اثربخشی آموزش رویکرد وجودی بر کیفیت زندگی و رضایت شغلی معلمان | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 1، دوره 6، شماره 22، شهریور 1399، صفحه 1-13 اصل مقاله (746.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسین ایلانلو* 1؛ علی دلاور2؛ آسیه شریعتمدار3؛ صدیقه احمدی4 | ||
1دانشجوی دکتری دانشگاه خوارزمی، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، تهران، ایران. | ||
2استاد گروه سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، تهران، ایران. | ||
3استادیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، تهران، ایران. | ||
4استادیار گروه مشاوره دانشگاه خوارزمی، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 05 اردیبهشت 1399، تاریخ بازنگری: 13 اردیبهشت 1399، تاریخ پذیرش: 15 اردیبهشت 1399 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش رویکرد وجودی بر کیفیت زندگی و رضایت شغلی معلمان دوره متوسطه اول انجام شد. این مطالعه با روش نیمه ازمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان مقطع متوسطه اول شهرستان تاکستان در سال تحصیلی 96-1395 بود که تعداد آنها400 نفر بود. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد 20 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده و به صورت تصادفی در گروه آزمایش وگواه جایگذاری شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی– فرم کوتاه (WHOQOL-BREF) و رضایت شغلی بری فیلدوروث استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون کوو اریانس تک متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد اموزش رویکرد وجودی بر افزایش کیفیت زندگی معلمان تاثیر معناداری دارد(p<0.001). . همچنین نتایج نشان داد اموزش رویکرد وجودی بر افزایش رضایت شغلی معلمان تاثیرمعناداری دارد(p<0.001). بنابراین می توان گفت آموزش رویکرد وجودی در افزایش کیفیت زندگی و رضایت شغلی معلمان موثر بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
رویکرد وجودی؛ کیفیت زندگی؛ رضایت شغلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The efectivness of teaching existential consciousness on teachers' life quality and job satisfaction | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Ilanloo1؛ Dr. Ali Delavar2؛ Dr.Asieh Shariatmadar3؛ Dr. Sedighe Ahmadi4 | ||
1PhD Student, Kharazmi University, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Tehran, IRAN. | ||
2Professor of Assessment and Measurement Department, Allameh Tabatabai University, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Tehran, IRAN. | ||
3Assistant Professor, Counseling Department, Allameh Tabatabaei University, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Tehran, IRAN. | ||
4Assistant Professor, Department of Counseling, Kharazmi University, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Tehran, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the effect of existential approach training on quality of life and job satisfaction of junior high school teachers. This study was performed by pretest-posttest quasi-experimental method with a control group. The statistical population of the study included all junior high school teachers in Takestan city in the academic year 2016-2017, which numbered 400 people. Using available sampling method, 20 individuals were selected and randomly assigned to experimental and control groups. In order to collect data, the WHO Quality of Life Questionnaire (WHOQOL-BREF) and Barry Fieldworth's Job Satisfaction Questionnaire were used. Univariate Covariance test was used for data analysis. The results showed that existential approach training had a significant effect on increasing the quality of life of teachers (p <0.001). The results also showed that existential approach training had a significant effect on teachers' job satisfaction (p <0.001). Therefore, existential approach training has been effective in enhancing the quality of life and job satisfaction of teachers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
existential consciousness, life quality, job satisfaction | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 676 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 629 |