تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 2,989 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,256,540 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,647,017 |
مقایسه گرایش به تفکر انتقادی وخودکارامدی تحصیلی دردانشجویان دانشگاه فرهنگیان خرم آباد | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 3، دوره 6، شماره 22، شهریور 1399، صفحه 25-36 اصل مقاله (727.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
مسلم قبادیان* | ||
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 10 شهریور 1398، تاریخ بازنگری: 01 دی 1398، تاریخ پذیرش: 11 دی 1398 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه ای گرایش به تفکر انتقادی وخودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان خرمآباد انجام گرفت. این پژوهش به لحاظ هدف، در زمره پژوهش های کاربردی و به لحاظ روش گردآوری داده ها، از نوع پژوهش های کمی و مبتنی بر رویکرد علی - مقایسه ای است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه فرهنگیان خرمآباد ( 948 نفر) بود. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 274 نفرتعیین و به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی اون و فرامن (1988) و پرسشنامه تفکر انتقادی ریکتس (2003) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون کلموگروف – اسمیرنوف، آزمون t گروههای مسقل ، تحلیل واریانس چند متغیره و تحلیل واریانس تک متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد میانگین نمرات گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان پسر از دانشجویان دختربیشتراست و ازبین مولفه های گرایش به تفکر انتقادی، تنها میانگین نمرات خلاقیت دانشجویان پسر از میانگین نمرات دانشجویان دختربیشتر بوده است. همچنین میانگین نمرات خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دختر از میانگین نمرات دانشجویان پسر بیشتر بود. بنابراین افزایش سطح گرایش به تفکر نقاد وخودکارامدی تحصیلی دانشجویان رابایستی در تدوین برنامه های آموزشی دانشگاه مورد توجه قرارداد. | ||
کلیدواژهها | ||
گرایش به تفکر انتقادی؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ دانشجویان؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Comparison of Critical Thinking and Academic self-efficacy among Students at Farhangian University of Khorramabad | ||
نویسندگان [English] | ||
Dr. Moslem Ghobadian | ||
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to compare the tendency to critical thinking and academic self-efficacy of students of Khorramabad Farhangian University. In terms of purpose, this research is among the applied researches and in terms of data collection method, it is a quantitative research based on causal-comparative approach. The statistical population included all male and female students of Khorramabad Farhangian University (948 people). The sample size was determined using Krejcie and Morgan table and 274 people were selected by stratified sampling method. To collect data, the Uniform Fellowship Self-Efficacy Questionnaire and Rickets's Critical Thinking Questionnaire were used. For data analysis, Kolmogorov-Smirnov test, independent group T-test, Multivariate analysis of variance analysis and univariate analysis of variance were utilized by SPSS software. The results showed that the mean scores of the tendency towards critical thinking in male students were higher than female students' mean scores. Mean scores of academic self-efficacy in female students were higher than male students' mean scores. Therefore, increasing the level of tendency to think critically and students' academic self-efficacy should be considered in the development of university curricula. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Critical Thinking, Academic self-efficacy, Students, Farhangian University | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 320 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 384 |