تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,989 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,106 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,647,492 |
سنجش مقایسه ای دیدگاه دانش آموزان و دبیران دبیرستان های منطقه 9 تهران دربارهی چالش های به کارگیری فناوری در آموزش زیست شناسی | ||
پژوهش در آموزش زیست شناسی | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 4، اسفند 1398، صفحه 71-81 اصل مقاله (256.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مصطفی پردلی* 1؛ امیر حسین معبودی2؛ مهدی نادری سالم3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد رشته زیست شناسی سلولی تکوینی دانشگاه خوارزمی تهران | ||
2دانشجوی کارشناسی دبیری زیست شناسی دانشگاه فرهنگیان مرکز بهشتی تهران | ||
3دانش آموز رشته تجربی دبیرستان نمونه دولتی شهید فرجی منطقه ۹ تهران | ||
تاریخ دریافت: 17 خرداد 1399، تاریخ بازنگری: 17 مرداد 1399، تاریخ پذیرش: 18 مرداد 1399 | ||
چکیده | ||
این تحقیق به منظور نظرسنجی از دانش آموزان و دبیران به منظور بررسی استفاده از وسایل و مواد آموزشی و نقش و اهمیت آنها در فرایند تدریس در درس زیست شناسی ١ در سال تحصیلی ٩٨-٩٩ شهر تهران می باشد. فناوری آموزشی نه تنها در آموزش علوم نقش مهمی دارد بلکه زمینه انجام انواع کارهای تحقیقاتی و پژوهشی را برای دانش آموزان فراهم میکند. جامعه مورد مطالعه شامل دانش آموزان و دبیران دهم تجربی منطقه 9 شهر تهران است. روش نمونه گیری برای انتخاب نمونه، روش تصادفی خوشه ای مبتنی بر انتخاب چند مرحله ای می باشد. روش پژوهش به صورت پیمایشی و با تکنیک پرسشنامه صورت گرفته است. نتایج این مطالعه نشان داد که با وجود تشابه و همسانی ابزار و لوازم موجود در دبیرستان های دخترانه و پسرانه این دو گروه از نظرات متفاوتی در نقش فناوری در فرایندهای آموزشی درس زیست شناسی دارند؛ دختران نسبت به پسران در استفاده از فناوری آموزشی علاقه مندی بیشتری نشان دادند. معلمان در بکارگیری ابزار و وسایل آموزشی مهارت لازم را دارند، مهم ترین چالش های پیش رو برای دانش آموزان و دبیران درس زیست شناسی ١ در مطالعه حاضر شامل مواردی از قبیل زمان ناکافی برای استفاده از مواد آموزشی، دشواری در هماهنگی و تهیه وسایل آموزشی مربوط به درس زیست شناسی و عدم تناسب کافی وسایل آموزشی با تعداد دانش آموزان است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش زیست شناسی؛ تدریس؛ زیست شناسی ١؛ فناوری آموزشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A comparative assessment of the views of students and teachers of high schools in District 9 of Tehran about the challenges of using technology in biology education | ||
نویسندگان [English] | ||
mostafa Pordeli1؛ Amir hosen Mabodi2؛ Mehdi Naderi salem3 | ||
1Graduate Student of Cellular Biology, Kharazmi University of Tehran | ||
2Biology student at Farhangian University | ||
3Student of Natural Sciences, Shahid Faraji State Model High School, District 9, Tehran | ||
چکیده [English] | ||
This research is for the purpose of surveying students and teachers in order to investigate the use of teaching aids and materials and their role and importance in the teaching process in the course of biology ١ in the academic year 99-98 in Tehran. Educational technology not only does it play a role in science education, but also provides students with a variety of research tasks. The study population includes tenth experimental students in District 9 of Tehran. Sampling method for sample selection is a cluster random method based on multi-stage selection. The research method was survey and questionnaire technique. The results of this study showed that despite the similarity of tools and equipment available in high schools for girls and boys, these two groups have different views on the role of technology in educational processes in biology. Girls showed more interest in using educational technology than boys. Teachers have the necessary skills in using teaching tools and equipment, The most important challenges for students and teachers of biology in the present study include insufficient time to use educational materials, difficulty in coordinating and preparing educational materials related to biology and insufficient proportionality of educational materials with the number of students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Educational Equipment, Biology course, Educational Technology | ||
مراجع | ||
- ذوالقدرنسب، محسن؛ اسماعیلی، رضا؛ حمزه نظری، صارم. (1394). بهره گیری از وسایل کمک آموزشی و تأثیر مثبت آنها در یادگیری دانش آموزان دوره ابتدایی. کنفرانس ملی آینده پژوهی علوم انسانی و توسعه. شیراز. ایران
- زنگنه، حسین. (1390). مبانی نظری و عملی تکنولوژی آموزشی. تهران: آوای نور.
- زینالی، فاطمه.(1394). بررسی رابطه وسایل کمک آموزشی با یادگیری دانش آموزان دورة راهنمایی مدارس استان آذربایجان غربی. دومین کنفرانس بین الملللی پژوهش در علوم و تکنولوژی. استانبول. ترکیه.
- سیف، علی اکبر. (1386) روانشناسی پرورشی، تهران: انتشارات آگاه.
- شعاری نژاد، علی اکبر .(1379). نقش آموزش و پرورش در فرهنگ عمومی، تهران: انتشارات دانش و فرهنگ.
- Hofstein, A. (2004). The laboratory in chemistry education: thirty years of experience with developments, implementation and evaluation, Chemistry Education Research and Practice, 5,247-264.
- Hofstein, A. Mamlok-Naaman, R. (2007). The laboratory in science education: the state of the art. J. Royal Society of chemistry, 8(2): 105-107.
- Hofstein, A., Lunetta, V.N. (2004). The laboratory in science education: Foundations for the twenty‐first century. Wiley Periodicals, Inc. Sci. Ed. 88:28-54.
- Russell, C.B. Weaver, G.C. (2008). Student Perceptions of the Purpose and Function of the Laboratory in Science: A Grounded Theory Study Int. J. Scholar. Teach. Learn.2(2):1-14.
- Shulman, L. Tamir, P. (1973). Research on teaching in the natural science.Second Handbook of Teaching, Travers, ed. Chicago: Rand McNally college publishing co. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 389 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 269 |