تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,267,529 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,657,220 |
آموزش قاعده VSEPR و پیش بینی شکل هندسی مولکول ها با استفاده از مدل سازی به روش ایبسه | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 5، خرداد 1399، صفحه 41-56 اصل مقاله (423.67 K) | ||
نوع مقاله: تجربه معلمی | ||
نویسنده | ||
الهام منوچهری زاده* | ||
گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، اهواز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 23 تیر 1399، تاریخ بازنگری: 11 شهریور 1399، تاریخ پذیرش: 09 مهر 1399 | ||
چکیده | ||
این مقاله به بیان و تحلیل یک تجربه آموزشی در رابطه با آموزش و تدریس شکل هندسی مولکولها و قاعدهی VSEPR (نظریه دافعه زوج الکترون لایه ظرفیت) به کمک مدلسازی به روش ایبسه (آموزش کاوش محور علوم) پرداخته است و رویکردی کیفی دارد.نگارنده در این نوشتار سعی دارد تا با ذکر تجربه زیسته و معلمی خود به معرفی فعالیت مدلسازی سادهای بپردازد که علاوه بر افزایش تنوع فعالیتهای آموزشی که برای تدریس شکل هندسی مولکولها طراحی شده است، محرکی برای بحث درباره ایدههایی فراتر از "قانون هشتایی" را فراهم کند. در نتیجهی این دست ورزی، درک بیشتر و بهتری از پیوند کووالانسی و شکل هندسی مولکول ها برای فراگیر حاصل میشود بدون آن که نیاز به حفظ کردن مطلب و یا فرمولی باشد. همچنین، هزینه کم، دسترسی آسان به وسایل و مواد مورد نیاز، قابلیت حمل و نقل، رویکرد روانشناختی، توجه به تفاوتهای فردی و سبکهای یادگیری مختلف، جلب توجه مخاطب و... از مزایای این روش محسوب میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
مدل سازی؛ قاعده VSEPR؛ شکل هندسی مولکول ها؛ روش ایبسه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Teaching VSEPR Rule and Predicting the Geometric Shapes of Molecules Using IBSE Modeling | ||
نویسندگان [English] | ||
Elham manoochehrizadeh | ||
Department of Science, Farhangian University, Ahvaz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This article describes and analyzes an educational experience related to teaching the geometric shape of molecules and the VSEPR rule using IBSE modeling (Inquiry-Based Science Education) and has a qualitative approach. In this article, the author tries to mention her lived teaching experience to introduce a simple modeling activity, which in addition to increasing the variety of educational activities designed to teach the geometric shape of molecules, is a stimulus to discuss ideas beyond the "octet rule. As a result of this handwork, a greater and better understanding of the covalent bond and geometric shape of molecules is obtained for the learner without the need to memorize the material and the formula. Also, low cost, easy access to the necessary tools and materials, psychological approach, attention to individual differences and different learning styles, attracting the audience's attention, etc. are the advantages of this method. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Modeling, VSEPR rule, Geometric shape of molecules, IBSE method | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 780 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,564 |