تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,261,882 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,651,869 |
عملکرد دانشجویان در ارزیابیهای قلم – کاغذی و پویا برای اعمال شرایط قضیه در حل مسأله | ||
پژوهش در آموزش ریاضی | ||
دوره 1، شماره 1، آذر 1399، صفحه 1-13 اصل مقاله (1.81 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فهیمه کلاهدوز* 1؛ فرزاد رادمهر2 | ||
1اداره آموزش و پرورش | ||
2گروه ریاضی کاربردی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
تاریخ دریافت: 05 شهریور 1399، تاریخ بازنگری: 28 آبان 1399، تاریخ پذیرش: 15 دی 1399 | ||
چکیده | ||
تحقیقات نشان میدهند که امروزه نظامهای ارزیابی به ویژه ارزیابی پویا از جایگاه ویژهای در عرصهی آموزش برخوردارند و به عنوان یک رویکرد نوین در نقش مکملِ نظام آموزشی و بهبود کیفیت تدریس، مؤثر می باشند. هدف از این مطالعه، ارزیابی توانایی دانشجویان در ارتباط با کاربرد یک قضیه مشتق در حل مسأله ریاضی از طریق ارزیابی قلم – کاغذی و ارزیابی پویا مبتنی بر بازخورد، میباشد. سؤال ارزیابی بر اساس مدل مژیا راموس و همکاران (2011) طراحی گردید. 35 نفر از دانشجویان در یکی از دانشگاههای دولتی کشور به طور داوطلبانه در این مطالعه حضور داشتند. نتیجه این بررسی نشان می دهد که اغلب دانشجویان در اِعمال شرایط قضیه در حل مسألهی مورد نظر، عملکرد موفقی در ارزیابی قلم– کاغذی نداشتهاند و عملکرد آنها در ارزیابی پویا بهتر از ارزیابی قلم – کاغذی بوده است. طبق مصاحبهای که با برخی از دانشجویان انجام گرفت، دانشجویان بر این باور بودند که دریافت بازخوردها در مسیر ارزیابی پویا بر نحوه عملکرد آنها مؤثر بوده و این نوع ارزیابی برای آنها جنبهی یادگیری نیز داشته است. لذا بر اساس یافتههای بدستآمده از مطالعهی حاضر، میتوان ادعا نمود که در این مطالعه، ارزیابی پویا نسبت به ارزیابی قلم – کاغذی، قابلیت بررسی توانایی دانشجویان و آموزش مؤثر برای بهبود عملکرد آنها در ارتباط با موضوع مورد نظر را داشته است و پیشنهاد میگردد که در ارتباط با موضوعات دیگر در ریاضیات، کارایی ارزیابی پویا در عملکرد یادگیرندگان، مورد بررسی قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی قلم – کاغذی؛ ارزیابی پویا؛ اثبات؛ حل مسأله؛ دانشجویان | ||
مراجع | ||
سیف، علی اکبر (1386). روانشناسی تربیتی. تهران: آگاه.
امین خندقی،مقصود؛ باغانی، مریم (1389). ارزشیابی فراگیران در محیط آموزش الکترونیکی با مروری بر مدل GPAM_WATA . ارائه شده در پنجمین کنفرانس ملی و دومیم کنفرانس بین المللی و آموزش یادگیری، تهران، آذر، 11-10.
فتح اللهی، فاروق؛ ریحانی، ابراهیم؛ کلاهدوز، فهیمه (1393). مدلی برای بررسی درک دانشجویان از فرایند اثبات ریاضی. ارائه شده در سیزدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران، تهران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، شهریور ، 20-17.
فتحالهی، فاروق؛ ریحانی، ابراهیم؛ کلاهدوز، فهیمه (1391). آیا دانشجویان فرآیند ساخت اثبات ریاضی را درک میکنند؟ مجموعه چکیده مقالات پنجمین همایش ملی آموزش، تهران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، اردیبهشت، 29-28، ص228.
Anapa, P., and Samkar, H. (2010). Investigation Of Undergraduate Students’ Perceptions of Mathematical Proof, Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, pp. 2700-2706. Burkhardt, H., and Pead, D. (2003). Computer-based Assessment: A Platform for Better Tests? In C. Richardson (Ed.), Whither Assessment? (pp. 133-148). London: Qualifications and Curriculum Authority. Vanspronsen, H. D. (2008). Proof Processes Of Novice Mathematics Proof Writers, Unpuplished Doctoral Dissertation, University of Montana, Missoula, USA. Elliott, J. G. (2003). Dynamic Assessment in Educational Settings: Realizing Potential, Educational Review, 55, pp. 15–32 Kaur, B., and Yoong, W. K (Ed.), Assessment in the Mathematics Classroom, Yearbook 2011. (chap.8, pp. 165- 186) AMC, 10, 12. Lantolf, J. P., and Poehner, M. E. (2004). Dynamic Assessment Of L2 Development: Bringing The Past Into The Future, Journal of Applied Linguistics, 1(1). Mejia-Ramos, J. P., Fuller, E., Weber, K., Rhoads, K., and Samkoff, A. (2012). An Assessment Model for Proof Comprehension in Undergraduate Mathematics, Educational Studies in Mathematics, 79(1), pp. 3-18. Peltenburg, M., van den Heuvel-Panhuizen, M., and Doig, B. (2012). Mathematical Power of Special Educational Needs Pupils: An ICT-Based Dynamic Assessment Format to Reveal Weak Pupils’ Learning Potential, Mathematical Potential of Special Education Students, 40(2), 29. Van den Heuvel-Panhuizen, M., Kolovou, A., and Peltenburg, M. (2011). Vygotsky, L.S.: 1998, ‘The problem of age: The collected works of L. S. Vygotsky’,Volume 5, Child Psychology, Plenum, New York. Using ICT to Improve Assessment. In Kaur, B., & Yoong, W. K (Ed.), Assessment in the Mathematics Classroom, Yearbook 2011. (chap.8, pp. 165- 186) AMC, 10, 12. Wang, T. H. (2010). Web-based Dynamic Assessment: Taking Assessment as Teaching and Learning Strategy for Improving Students’ E-Learning Effectiveness, Computers & Education, 54(4), pp. 1157–1166. Wang, T. H. (2014). Developing an Assessment-centered e-Learning System for Improving Student Learning Effectiveness, Computers & Education, 73, pp. 189-203. Weber, K. (2005). Problem-solving, Proving, and Learning: the Relationship between Problem-Solving Processes and Learning Opportunities in the Activity of Proof Construction, Journal of Mathematical Behavior, 24, pp. 351-360. Yang, K. L., and Lin, F. L. (2008). A Model of Reading Comprehension of Geometry Proof, Educational Studies in Mathematics, 67(1), pp. 59-76. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 145 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 200 |