تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,603 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,617,684 |
لزوم بازنگری در درسهای شیمی پایهی دورهی کارشناسی برای عبور از چالشهای جهانی با الهام از همهگیری کووید- 19 | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 8، اسفند 1399، صفحه 41-58 اصل مقاله (496.85 K) | ||
نوع مقاله: مقاله مروری | ||
نویسنده | ||
مهشید گلستانه* | ||
گروه شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 07 اسفند 1399، تاریخ بازنگری: 25 فروردین 1400، تاریخ پذیرش: 08 اردیبهشت 1400 | ||
چکیده | ||
گسترش و شیوع کووید-19 در بیش از یک سال اخیر این فرصت را برای استفاده از روشهای جدید آموزشی و تحلیل فرایندهای یاددهی-یادگیری، ارزیابی و افزایش کیفیت یادگیری و اتخاذ روشهای جدید برای سیستمهای آموزشی دنیا فراهم نموده است. تجربیات جهانی یک سال اخیر در مورد بیماری کووید-19 و چشمانداز نامطمئن یافتن راه درمان سریع حاکی از آن است که نمیتوان بهسادگی به سبک زندگی و شیوه آموزشی قبل برگشت. در چنین شرایطی نیاز به طراحی و پیادهسازی روشهای جدید یاددهی و یادگیری وجود دارد. اهداف جدید یادگیری باید هم با تجزیه و تحلیل چالشهای جهانی موجود و روشهای لازم برای مقابله با آنها و هم با چارچوبهایی که دانش، مهارت و نگرش را ارائه میدهند، هدایت شود. این مقاله با مرور مقالات چاپ شده در زمینه لزوم تغییر در رویکردهای آموزش شیمی در سطح جهان به توصیف مجموعهای از شایستگیهای لازم در سه بعد استدلال موازی، ایدههای اصلی و رویکردهای بنیادی میپردازد که میتواند برای طراحی، اجرا و ارزیابی برنامههای درسی شیمی، رویکردهای تدریس و ارزشیابی در دروس پایه شیمی رشتههای علوم و مهندسی مورد استفاده قرار گیرد. شکل اصلی استدلال توصیفشده در این مقاله، تفکّر سیستمی است که دانشجویان برای بررسی و درک سیستمها و پدیدههای پیچیده جهانی باید آن را در خود توسعه دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
دروس پایه ی شیمی؛ کووید-19؛ دوره ی کارشناسی؛ تفکّر سیستمی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Need to Evaluation of Undergraduate Chemistry Curricula for Overcoming the Global Challenges Inspired by the Coveid-19 Pandemic | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahshid Golestaneh | ||
Department of Chemistry, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In the last year, the Covid-19 pandemic has provided the opportunity to use new educational methods, analyzing the teaching-learning processes, increasing the quality of learning, and adopt new methods of the world's educational systems. The global experience of the last year with Covid-19 disease and the uncertain prospect of finding a quick cure suggests that it is not easy to go back to the old way of life and education. Therefore, there is a need to design and implement new teaching and learning methods. These learning goals should be guided by analyzing the existing global challenges and the methods needed to address them and by the frameworks that provide knowledge, skills, and attitudes. This article through reviewing the published literature about changing chemical education approaches describes a set of competencies in three dimensions of crosscutting reasoning, core understandings, and fundamental practices. These approaches can be used to design, implement and evaluate chemistry curricula, teaching approaches. And evaluation to be used in the chemistry courses in science and engineering. The main form of argument described in this paper is the system thinking that students must develop to study and understand complex global systems and phenomena. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Basic Chemistry Courses, COVID-19, Undergraduate, Systems Thinking | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 226 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 239 |