تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,267,809 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,657,392 |
بررسی عملکرد ناظران و راهنمایان آموزشی در طرح راهبران آموزشی و تربیتی و مقایسه آن با طرح معلمان راهنمای روستایی در استان خراسان جنوبی | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 19، خرداد 1400، صفحه 17-35 اصل مقاله (963.54 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
میترا عزتی1؛ علی سیفی* 2؛ فائزه محمداسمعیلی3 | ||
1استادیار، گروه مدیریت و برنامه ریزی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری، رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3دانش آموخته کارشناسی ارشد، رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 05 فروردین 1400، تاریخ بازنگری: 18 خرداد 1400، تاریخ پذیرش: 08 تیر 1400 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی و مقایسه عملکرد ناظران و راهنمایان آموزشی در طرح راهبران آموزشی و تربیتی و طرح معلمان راهنما در استان خراسان جنوبی بود. بدین منظور، معلمان شاغل در کلاسهای چندپایه در استان خراسان جنوبی -که تجربه لازم و کار با معلمان راهنما و راهبران آموزشی و تربیتی را داشتند- به عنوان جامعه پژوهش انتخاب شدند؛ که تعداد آنها 186 نفر بود. از این تعداد، با استفاده از فرمول کوکران 125 نفر بهطور تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مقیاس خدمات نظارت و راهنمایی آموزشی ترکزاده و نوروزی (1389) بر مبنای مدل اولیوا و پاولز (2004) بود. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ 96/0 و روایی آن با استفاده از روش تحلیل گویه بین 58/0 تا 92/0 محاسبه و تأیید شد. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمونهای t تکنمونهای، t مستقل، تحلیل واریانس و آزمون شفه استفاده شد. نتایج، حاکی از آن بود که معلمان عملکرد معلمان راهنمای روستایی را پایینتر از حد متوسط و عملکرد راهبران آموزشی را بالاتر از حد متوسط ارزیابی کردهاند. مقایسه عملکرد راهبران آموزشی و تربیتی با معلمان راهنما حاکی از آن است که راهبران آموزشی موفقتر از معلم راهنمایان عمل کردهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
نظارت و راهنمایی آموزشی؛ راهبران آموزشی و تربیتی؛ معلمان راهنما؛ کلاسهای چندپایه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Studying Educational Guides and Supervisors’ Performance in Educational Administrators’ Plan and Comparing it with Rural Guidance Teachers’ Plan in South Khorasan Province | ||
نویسندگان [English] | ||
mitra ezati1؛ ali seyfi2؛ faeze mohamadesmaeely3 | ||
1Assistant professor, department of management and curriculum development, University of Tehran, Iran | ||
2. PhD candidate of educational management, University of Tehran, Iran | ||
3MA in educational management, Allame Tabatabaii University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The current study aims to assess educational supervisors’ performance in educational administrators’ plan and compare it with rural guidance teachers’ plan in South Khorasan province. For this purpose, 186 teachers working in multi-level classes in the South Khorasan province, who have work experience as a guidance teacher and an educational administrator, were considered as the research population, from among whom 125 teachers were randomly selected as the research sample using Cochran formula. The instrument used in this study was Tork Zadeh and Norouzi’s (2010) Educational Guidance And Supervision Service Scale which was prepared based on Oliva and Pawalas’ (2004) model. The reliability of the instrument was calculated as 0.96 using Cronbach's alpha, and its validity was calculated and confirmed between 0.58-0.92 using item analysis. One-sample T-test, independent-sample T-test, Analysis of variance (ANOVA) and the Scheffe test were used to analyze the data. The results showed that teachers assessed performance of rural guidance teachers below the average in general. In addition, teachers generally evaluated the performance of educational administrators above the average. Finally, it was found that educational administrators generally have been more successful than guidance teachers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Educational Supervision, Educational Administrators, Guidance Teachers, Multi-level Classes | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 361 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,018 |