تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,272,146 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,663,129 |
ساختار عاملی پرسشنامه هیجانات کودکان در موقعیت های حل مسئله ریاضی | ||
پژوهش در آموزش ریاضی | ||
دوره 2، شماره 3، آذر 1400، صفحه 67-80 اصل مقاله (555.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
شهربانو خشکاب1؛ فاطمه سیار2؛ علی اکبر دولتی* 3 | ||
1دانشجوی دکتری اقتصاد و مدیریت مالی آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانش آموز پایه دوازدهم علوم تجربی، دبیرستان کوثر، سمنان، ایران | ||
3دانش آموخته دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 28 اردیبهشت 1401، تاریخ پذیرش: 28 اردیبهشت 1401 | ||
چکیده | ||
هدف از اجرای این پژوهش، تعیین عاملهای پرسشنامه هیجانات کودکان در موقعیت های حل مسئله ریاضی بود. روش پژوهش همبستگی از نوع تحلیل عاملی و جامعه پژوهش دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی مدارس استان سمنان بود (3417N=). تعداد 269 دانش آموز با استفاده از فرمول کوکران و با توجه به میزان خطا و حجم جامعه، به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند که پس از کنار گذاشتن پرسشنامه های مخدوش و تکمیل نشده، تعداد 246 پرسشنامه جمع آوری و تحلیل شد. ابزار به کار گرفته شده در این پژوهش مقیاس هیجانات کودکان در موقعیت های حل مسئله ریاضی پکران و همکاران (2005) بود، که پس از ترجمه و احراز روایی محتوایی و سازه توسط خبرگان و صاحبنظران در این حوزه، روی دانش آموزان اجرا شد. با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی به روش مولفه های اصلی تعداد هفت عامل به عنوان عامل های اصلی پرسشنامه مشخص شد و با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی عوامل مشخص شده، تایید شدند. تمامی عامل های تعیین شده دارای بار عاملی بالاتر از 0/3 به دست آمد. نتایج پژوهش نشان داد که این پرسشنامه از روایی مناسب برخوردار است و می توان از آن به عنوان ابزاری مناسب در زمینه آموزشی و یادگیری استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
حل مسائل ریاضی؛ ساختار عاملی؛ هیجانات کودکان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 97 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 115 |