تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,269,436 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,659,297 |
روش ترکیبی، رویکرد روشی لازم در ارتقا آموزش مسائل جدید جمعیتی ایران | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
مقاله 1، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 11، خرداد 1401، صفحه 7-32 اصل مقاله (604.21 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رضا نوبخت* 1؛ علی قاسمی اردهائی2؛ محمد غلامی3 | ||
1استادیار جمعیت شناسی، دانشگاه پیام نور،تهران، ایران | ||
2استادیار جمعیت شناسی، دانشگاه پیام نور،تهران، ایران | ||
3استادیار جغرافیا، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 19 خرداد 1398، تاریخ بازنگری: 19 بهمن 1400، تاریخ پذیرش: 11 اسفند 1400 | ||
چکیده | ||
باتوجه به میانرشتهای بودن جمعیتشناسی و درنتیجه ماهیت مسائل مطرح در آن، درصورت اجرای تک روشی (پارادایم کمّی یا کیفی) در زمینه ساختاربندی نظری، تحلیل دادهها با دو مشکل اساسی جمعآوری شواهد تجربی مناسب جهت ارزیابی مدلهای تئوریکی مرتبط با زیرگروههای جمعیتی و مقایسه پذیر ساختن زیرگروههای جمعیتی در زمینه مسائل مورد بررسی مواجه خواهیم شد. از روشهای کیفی برای حل اولین مشکل و از روشهای کمّی برای حل دومین مشکل استفاده میشود. در این مقاله، ترکیب رویکردهای کمّی و کیفی به عنوان مناسبترین راهحل جهت مقابله با این دو مشکل پیشنهاد میشود. به لحاظ فلسفی روش ترکیبی (Mixed Method) را میتوان سومین پارادایم تحقیقی در کنار پارادایم های کمّی و کیفی بهشمارآورد.باتوجه به یافتههای فراتحلیل پایاننامههای گروه جمعیتشناسی دانشگاه تهران (114 مورد)، بیشترین مطالعات جمعیتشناسی در حوزه باروری صورت گرفته است و بهمراه مرگومیر و مهاجرت، 65 درصد از مطالعات را شامل میشود. کل پایاننامهها به روش کمّی (8/44% پیمایش، 6/52% اسنادی و 6/2% پیمایشی- اسنادی) صورت گرفته است و محققان جمعیتشناسی از روشهای کیفی بهرهای نبردهاند. بر اساس یافته های پژوهش. با استفاده از روشهای کیفی می-توان جهت تکمیل روشهای کمّی مرسوم جمعیتشناسی ازجمله برای مفهوم سازی در پیمایشها و کمک به تحلیل و تفسیر بهتر یافته های پیمایش اقدام نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
پارادایم روشی؛ روش ترکیبی؛ جمعیت شناسی؛ مسائل جمعیتی- اجتماعی نوظهور؛ جمعیت شناسی ایران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Combined method, a methodical approach necessary to promote education on new demographic issues in Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
reza nobakht1؛ Ali ghasemi ardehayi2؛ mohammad gholami3 | ||
1Assistant Professor of Demography, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor of Demography, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
3Assistant Professor of Geography, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Given the interdisciplinarity of demography and the consequent nature of the issues raised therein, in the case of the implementation of a single (quantitative or qualitative paradigm) in the field of theoretical structuring, data analysis with two basic problems involves the compilation of appropriate empirical evidence for evaluation. Theoretical models related to demographic sub-populations and the comparability of demographic subgroups in the context of the issues under consideration. Qualitative methods are used to solve the first problem and use quantitative methods to solve the second problem. In this paper, a combination of quantitative and qualitative approaches is suggested as the most appropriate solution to deal with these two problems. Philosophically, the mixed method can be considered as the third research paradigm along with quantitative and qualitative paradigms. The results of meta-analysis of the dissertations of the Department of Demography of the University of Tehran (114 items), the largest Demographic studies have been conducted in the field of fertility, and together with mortality and migration, 65% of the studies are included. The total number of dissertations was quantitatively (44.8% survey, 52.6% documents and 6.2% survey-documents), and demographic researchers have not benefited from qualitative methods. Based on research findings. Using qualitative methods, it can be used to complete the conventional quantitative methods of demography, including conceptualizing in surveys and helping to better analyze and interpret survey findings.conceptualization of surveys, and to help to better analyze and interpret the survey findings. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Methodology Paradigm, Methodology, Demography, Emerging Demographic-Social Issues, Iranian Demography | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 209 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 216 |