تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 387 |
تعداد مقالات | 2,952 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,230,973 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,618,170 |
بررسی نقش آموزش از طریق کارگزارهای بومی و غیربومی اجتماعی شدن در مصرفگرایی (مطالعه: دانشآموزان دختر 13-18 ساله شهرستان شفت) | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 11، خرداد 1401، صفحه 83-106 اصل مقاله (769.81 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مریم السادات حسینی فر* 1؛ مریم رحیمی2 | ||
1استادیار جامعه شناسی و پژوهشگر | ||
2کارشناسی ارشد جامعه شناسی، دانشگاه دانش البرز، قزوین | ||
تاریخ دریافت: 03 مهر 1399، تاریخ بازنگری: 17 آذر 1400، تاریخ پذیرش: 10 اسفند 1400 | ||
چکیده | ||
مقاله حاضر با هدف بررسی نقش آموزش از طریق کارگزارهای بومی و غیربومی اجتماعی شدن در مصرفگرایی دانشآموزان نوجوان شهرستان شفت با رویکردی تفسیرگرایانه انجام پذیرفته است. ازاینرو ازنظریات اجتماعی شدن و مصرف نظریهپردازانی مانند بودریلار، سیمل، فرُم، مید، بلومر و کولی استفاده شده است. دادهها از طریق روش کتابخانهای، میدانی و پیمایش و فنون فیشبرداری، مشاهده، مصاحبه و پرسشنامه جمعآوری و تحلیل گردید. جامعه آماری در مطالعه پیمایشی این پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر گروه سنی 18-13ساله شهرستان شفت با تعداد 1693 نفر تشکیل دادند که از این تعداد با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران 313 نفر با شیوه نمونهگیری طبقهبندی نسبی انتخاب شدند. نمونهگیری در مطالعه کیفی نیز با فنون مصاحبه و مشاهده به شیوه نظری در منطقه شفت انجام گردیده است. یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد بین اجتماعی شدن از طریق کارگزارهایی چون نگرش معلمان به مصرفگرایی، ارتباط با گروه همسالان، مدگرایی، رسانههای جمعی و گردشگران و مقوله مصرفگرایی دانشآموزان رابطه وجود دارد. نتایج مطالعه ثانویه کیفی در تلفیق با پژوهش کمی نشان داد آموزش از طریق میانجیها یا کارگزارهای بومی مانند نگرش معلمان و گروه همسالان و کارگزارهای غیربومی مانند نقش گردشگران و رسانههای جمعی بر مصرفگرایی مؤثر است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ اجتماعی شدن؛ کارگزار بومی؛ کارگزار غیربومی؛ مصرف گرایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the role of education through indigenous and non-indigenous agents of socialization in consumerism | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Hosseinifar1؛ Maryam Rahimi2 | ||
1Assistant Professor of Sociology and Researcher | ||
2M.A in sociology, Danesh Alborz University, Qazvin | ||
چکیده [English] | ||
The present article aims to investigate the role of education through indigenous and non-indigenous agents of socialization in the consumerism of students in Shaft city with an interpretive approach. Hence, theories of socialization and consumption by theorists such as Baudrillard, Simmel, Fromm, Mead, Blumer, and cooley have been used. Data were collected and analyzed through library, field and survey methods and techniques of taking notes, observation, interview and questionnaire. The statistical population in the survey study consisted of all female students in the age group of 13-18 years old in Shaft with 1693 people which 313 people were selected using Cochran's sample size formula by relative classification sampling method. Sampling in the qualitative study was done by interview and observation techniques in a theoretical way in the Shaft area. Findings from the study showed that there is a relationship between socialization through agents such as teachers' attitudes toward consumerism, communication with peers, fashion, parents' attitudes, mass media and tourists, and students' consumerism. The results of the qualitative secondary study in combination with quantitative research showed that education through mediators or indigenous agents such as the attitude of teachers and peer groups and non-indigenous agents such as the role of tourists and mass media is effective on consumerism. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Education, socialization, native agent, non native agent, consumerism | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 276 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 157 |