تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 2,993 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,257,940 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,648,365 |
تحلیل محتواى کتاب مطالعات اجتماعى دوره ابتدایی در سال تحصیلی 1400-1399 بر اساس میزان توجه به مؤلفههای هویت ملی | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 11، خرداد 1401، صفحه 107-127 اصل مقاله (687.44 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
پری مو سی پور میاندهی* 1؛ محبوبه منصوری2 | ||
1گروه آموزشی علوم تربیتی پردیس بنت الهدی صدر دانشگاه فرهنگیان گیلان،رشت،ایران | ||
2گروه آموزشی علوم تربیتی پردیس بنت الهدی صدر دانشگاه فرهنگیان گیلان،رشت،ایران | ||
تاریخ دریافت: 06 دی 1400، تاریخ بازنگری: 02 اردیبهشت 1401، تاریخ پذیرش: 08 اردیبهشت 1401 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی کتابهای مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس میزان توجه به مؤلفههای هویت ملی انجام شده است. روش تحقیق، تحلیل محتوای کمی و کیفی، واحد تحلیل، مضمون میباشد. جامعه آماری، کتب مطالعات اجتماعی از پایه سوم تا ششم ابتدایی است. پژوهش حاضر 5 مؤلفه هویت ملی که شامل، مؤلفه نماد ملی 16 شاخص، مؤلفه میراث فرهنگی 7 شاخص، مؤلفه مشاهیر و شخصیتها 8 شاخص، مؤلفه ارزشهای ملی 4 شاخص و مؤلفه وقایع و رخدادها 5 شاخص بررسی شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که در کتابهای مطالعات اجتماعی دور ابتدایی به مؤلفههای هویت ملی، (33%/4)، مؤلفه نماد ملی، (97%/40)، مؤلفه میراث فرهنگی، (34%/15)، مؤلفه مشاهیر و شخصیتها، (68%/30) به مؤلفه ارزشهای ملی و (66%/8) به مؤلفه وقایع و رخدادها توجه شده است. ضمناً مؤلفه میراث فرهنگی (97%/40) بالاترین فراوانی و مؤلفه نماد ملی (33%/4) کمترین میزان فراوانی را دارند. همچنین مطالعات اجتماعی پایه ششم بیشترین میزان توجه به مؤلفههای هویت ملی (09%/49) را داشته است. نتایج نشاندهنده توجه ناقص کتابها به مؤلفههای هویت ملی است. هدف کلی این کتاب تربیت شهروند مسئولیتپذیر است. جهت تحقق این هدف آموزش و پروش باید نگاه ویژهای به مؤلفههای هویت ملی داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مؤلفه های هویت ملی؛ مطالعات اجتماعی؛ تحلیل محتوا؛ دوره ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Content analysis of the textbook of social studies in the elementary school in the academic year 1399-1400 based on the level of attention to the components of national identity | ||
نویسندگان [English] | ||
Pari Mosapour Miyandehi1؛ Mahbobeh Mansouri2 | ||
1Department of Educational Sciences Bint Al-Huda Sadr Paedis, Farhangian University, Guilan, Rasht, Iran | ||
2Department of Educational Sciences Bint Al-Huda Sadr Pardis, Farhangian University, Guilan, Rasht, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to review the social studies textbooks of elementary school based on the level of attention to the components of national identity. The research method is quantitative and qualitative content analysis, the unit of analysis is the theme. The statistical population is social studies textbooks from the third to the sixth grade of elementary school. The present study examines 5 components of national identity, including 16 indicators of national symbol, 7 indicators of cultural heritage, 8 indicators of celebrities and personalities, 4 indicators of national values and 5 indicators of events. Findings show that in elementary school social studies textbooks to the components of national identity (4.33%), national symbol component (40.97%), cultural heritage component (15.34%) The component of celebrities and personalities (30.68%) has paid attention to the component of national values and (66.8%) has paid attention to the component of events and happenings. Meanwhile, the cultural heritage component (40.97%) has the highest frequency and the national symbol component (4.33%) has the lowest frequency. Sixth grade social studies also had the highest level of attention to the components of national identity (49.09%). The results show the books' incomplete attention to the components of national identity. The overall purpose of this book is to educate responsible citizens. To achieve this goal, education must have a special look at the components of national identity. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Components of national identity, social studies, content analysis, elementary school | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 653 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 352 |