تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,275,316 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,668,072 |
نقش دسترسی به امکانات آموزشی بر بهبود پایگاه اجتماعی- اقتصادی افراد (موردمطالعه: دانشجویان دانشگاههای استان تهران) | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 11، خرداد 1401، صفحه 129-159 اصل مقاله (912.11 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
بهنام لطفی خاچکی* | ||
استادیار گروه علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان/ پردیس حکیم فردوسی البرز | ||
تاریخ دریافت: 06 آبان 1400، تاریخ بازنگری: 02 فروردین 1401، تاریخ پذیرش: 02 اردیبهشت 1401 | ||
چکیده | ||
ورود افراد به رشتههای سطح بالا در دانشگاه، آینده شغلی و بهنوعی پایگاه اجتماعی- اقتصادی آینده آنها را رقمزده و این امر باعث حفظ و بازتولید سطح طبقاتی آنان میگردد. این تحقیق به بررسی این موضوع میپردازد که آیا سطح طبقاتی خانواده افراد و درواقع پایگاه اجتماعی- اقتصادی آنان باعث میگردد که این افراد از امکانات آموزشی بیشتر و بهتری در دوران دانشآموزی استفاده نمایند و بهواسطه استفاده از همین امکانات بتوانند در دانشگاه به رشتههای تحصیلی سطح بالاتر و با امنیت اقتصادی بیشتر وارد شوند. سؤال اصلی این تحقیق این است که آیا پایگاه اجتماعی- اقتصادی افراد بر میزان استفاده آنها از امکانات آموزشی -نظیر کتابهای کمکدرسی، کلاسهای تقویتی، دورههای آمادگی کنکور، ابزارهای یادگیری، معلم خصوصی- تأثیر میگذارد و این امر این امکان را به آنها میدهد که در رشتههای تحصیلی بهتری قبول شوند. این تحقیق با روش پیمایشی و به کمک ابزار پرسشنامه صورت گرفت. پرسشنامههای محققساخته با روش نمونهگیری خوشهای و انتخاب 200 نمونه در چند دانشگاه مهم در استان تهران توزیع و تکمیل شد. این تحقیق نشان میدهد که رابطه مستقیمی بین سطح طبقاتی دانشآموزان و میزان بهرهگیری آنان از امکانات آموزشی از یکسو و از سوی دیگر بین میزان استفاده از امکانات آموزشی و نوع و سطح رشته تحصیلی انتخابشده در دانشگاه وجود دارد. نتایج تحقیق گویای این موضوع است که افراد متعلق به اقشار بالای جامعه از امکانات آموزشی بهتر و بیشتری استفاده نموده و وارد رشتههای تحصیلی سطح بالاتری میشوند و در مقابل افراد سطح پایین ازنظر طبقاتی به رشتههای سطح پایین روی میآورند. | ||
کلیدواژهها | ||
طبقه اجتماعی؛ پایگاه اجتماعی- اقتصادی؛ امکانات آموزشی؛ دانشجو؛ رشته تحصیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The role of accession to educational facilities on Improvement of the socio-economic status; study of Students of universities in Tehran province | ||
نویسندگان [English] | ||
Behnam Lotfi Khachaki | ||
Assistant professor, Department of Humanities and Social Science, university of Farhangian | ||
چکیده [English] | ||
This research studies the matter weather social class level of students family and in fact their socio-economic status make to using more and better educational facilities and due to these facilities they can enter high level and economic secure majors. Main problem is the matter that students specify their future job and socio-economic status when they enter a high level major, then their class level reproduces. There are many theoretic approaches in reproduction circle which in this research we selected cultural reproduction theory of Pierre Bourdieu and draw research theoretic model based on this theory. In fact students educational facilities is given by their families as a cultural capital. These facilities which result of families socio-economic status, have direct effect on educational success in choosing high level majors. This research which is performed by survey method with questionnaire tools, shows on the one hand there is direct relationship between class level of students and using of educational facilities and on the other hand between using of educational facilities and sort and level of students major. Conclusions of this research show that high class individuals use more educational facilities and enter high level majors and against low social class students choose low level majors | ||
کلیدواژهها [English] | ||
social class, socio-economic status, educational facilities, student, major | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 234 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 167 |