تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 2,997 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,263,601 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,653,478 |
نقش تعابیر نمادها و فرمولهای ریاضی در یادگیری دانش آموزان | ||
پژوهش در آموزش ریاضی | ||
دوره 2، شماره 4، اسفند 1400، صفحه 31-43 اصل مقاله (1.5 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
علی اکبر بهره دار* | ||
معلم - اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان - آموزش و پرورش شهرستان عنبرآباد | ||
تاریخ دریافت: 28 تیر 1401، تاریخ بازنگری: 09 شهریور 1401، تاریخ پذیرش: 12 شهریور 1401 | ||
چکیده | ||
بدفهی یکی از موانع رایج در فرایند آموزش مفاهیم ریاضی به دانش آموزان در موقعیتهای یادگیری است. متخصصین حوزه آموزش ریاضی برای شناسایی، کاهش و رفع بدفهمیهای یادگیری پژوهشهای متعددی انجام دادند. پژوهش حاضر، به معرفی روش تعبیر نمادها و فرمولهای ریاضی، کاربرد و نقش ترکیبی آن با سایر روشها در کاهش یا رفع بدفهیهای آموزش مسائل ریاضی میپردازد. برای این کار، ابتدا تعبیر نمادهای ریاضی را تعریف و سپس مثالهایی از تعابیر نمادها و فرمولهای ریاضی ذکر میگردد. بر اساس تعریف تعبیر نمادهای ریاضی، به بیان اثرات مثبت آن پرداخته می شود. سپس ، چندین مقاله از پژوهشهای مهم و تاثیرگذار مرتبط به بدفهمیهای ریاضی مدرسهای به عنوان نمونه انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج مطالعات نشان داد که روش تعابیر نمادها و فرمولهای ریاضی نقش کاربردی و موثری در رفع بدفهمیها و بهبود یادگیری مفاهیم ریاضی دارد. روش پژوهش به صورت مفهومی- استقرایی است و جامعۀ آماری آن شامل کلیّۀ مقالات مرتبط به چالشها، کجفهمیها و بدفهمیهای مرتبط به آموزش مفاهیم ریاضی است. نمونه در نظرگرفته شده جهت تحلیل و بررسی، با اولویت معتبر بودن مجله، تاثیرگذاری و در دسترس بودن متن کامل مقالات به روز و نگاشته شده توسط محققین آموزش ریاضی انتخاب گردید. در پایان، پیشنهاداتی جهت ارتقای مهارت و توانایی دبیران و دانشآموزان در بکارگیری صحیح تعابیر فرمولهای ریاضی در تسهیل یادگیری و رفع بدفهمیها ارایه میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
"روش تدریس"؛ "بدفهمی"؛ "تعابیر ریاض"؛ "نماد ریاضی" | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 455 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 277 |