| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 499 |
| تعداد مقالات | 3,879 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,877,570 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,795,808 |
نقش تعابیر نمادها و فرمولهای ریاضی در یادگیری دانش آموزان | ||
| پژوهش در آموزش ریاضی | ||
| دوره 2، شماره 4، اسفند 1400، صفحه 31-43 اصل مقاله (1.5 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسنده | ||
| علی اکبر بهره دار* | ||
| معلم - اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان - آموزش و پرورش شهرستان عنبرآباد | ||
| چکیده | ||
| بدفهی یکی از موانع رایج در فرایند آموزش مفاهیم ریاضی به دانش آموزان در موقعیتهای یادگیری است. متخصصین حوزه آموزش ریاضی برای شناسایی، کاهش و رفع بدفهمیهای یادگیری پژوهشهای متعددی انجام دادند. پژوهش حاضر، به معرفی روش تعبیر نمادها و فرمولهای ریاضی، کاربرد و نقش ترکیبی آن با سایر روشها در کاهش یا رفع بدفهیهای آموزش مسائل ریاضی میپردازد. برای این کار، ابتدا تعبیر نمادهای ریاضی را تعریف و سپس مثالهایی از تعابیر نمادها و فرمولهای ریاضی ذکر میگردد. بر اساس تعریف تعبیر نمادهای ریاضی، به بیان اثرات مثبت آن پرداخته می شود. سپس ، چندین مقاله از پژوهشهای مهم و تاثیرگذار مرتبط به بدفهمیهای ریاضی مدرسهای به عنوان نمونه انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج مطالعات نشان داد که روش تعابیر نمادها و فرمولهای ریاضی نقش کاربردی و موثری در رفع بدفهمیها و بهبود یادگیری مفاهیم ریاضی دارد. روش پژوهش به صورت مفهومی- استقرایی است و جامعۀ آماری آن شامل کلیّۀ مقالات مرتبط به چالشها، کجفهمیها و بدفهمیهای مرتبط به آموزش مفاهیم ریاضی است. نمونه در نظرگرفته شده جهت تحلیل و بررسی، با اولویت معتبر بودن مجله، تاثیرگذاری و در دسترس بودن متن کامل مقالات به روز و نگاشته شده توسط محققین آموزش ریاضی انتخاب گردید. در پایان، پیشنهاداتی جهت ارتقای مهارت و توانایی دبیران و دانشآموزان در بکارگیری صحیح تعابیر فرمولهای ریاضی در تسهیل یادگیری و رفع بدفهمیها ارایه میگردد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| "روش تدریس"؛ "بدفهمی"؛ "تعابیر ریاض"؛ "نماد ریاضی" | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 780 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 472 |
||