تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,001 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,270,567 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,660,979 |
ساخت، اعتباریابی و رواسازی پرسشنامۀ اخلاق کار | ||
اخلاق حرفه ای در آموزش | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 1، اردیبهشت 1401، صفحه 36-67 اصل مقاله (395.36 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عباس رمضانی* 1؛ الهام یوسفی2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان-پردیس شهید بهشتی زنجان | ||
2کارشناس ارشد ریاضی کاربردی-دبیر آموزشوپرورش زنجان | ||
تاریخ دریافت: 04 آذر 1401، تاریخ پذیرش: 04 آذر 1401 | ||
چکیده | ||
این مطالعه با هدف ساخت، اعتباریابی و رواسازی پرسشنامۀ اخلاق کار در میان کارکنان آموزشوپرورش بهانجام رسیده است. بدینمنظور، پرسشنامهای براساس ادبیات نظری و پرسشنامههای موجود در زمینۀ اخلاق کار تهیه شد. با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، نمونۀ 228 نفری (مرد و زن) از کارکنان آموزشوپرورش ناحیۀ 2 شهرستان زنجان انتخاب و پرسشنامه روی آنها اجرا شد. ابزار پژوهش، پرسشنامۀ اخلاق کار با 33 گویه میباشد. روشهای بهکاررفته شامل تحلیل گویهها (ضریب تمیز و روش لوپ)، روایی سازه (تحلیل عاملی) و اعتبار (محاسبۀ ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه و عاملها) بودند. در نتایج تحلیل عاملی 5 عامل شناسایی شد که عبارتند از: 1. دلبستگی و علاقهبهکار 2. روابط سالم و انسانی در محل کار 3. رعایت نظم و انضباط کاری 4. روح همکاری جمعی و مشارکت در محل کار و 5. پشتکار و جدیت در کار. اعتبار این پرسشنامه از طریق محاسبۀ آلفای کرونباخ 951/0 بهدست آمد. با درنظرگرفتن نتایج این پژوهش میتوان گفت که این پرسشنامه از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار است و عوامل بهدستآمده از تحلیل عاملی میتوانند اخلاق کار را به نحو مناسب اندازهگیری کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتباریابی؛ رواسازی؛ پرسشنامۀ اخلاق کار | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Constructing, validating and validating work ethics questionnaire | ||
نویسندگان [English] | ||
Abbas Ramezani1؛ Elham Yousefi2 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Shahid Beheshti Campus, Zanjan | ||
2Senior expert in applied mathematics, Zanjan Education Secretary | ||
چکیده [English] | ||
This study was carried out with the aim of constructing, validating and validating the work ethics questionnaire among education and training workers. For this purpose, a questionnaire was prepared based on theoretical literature and existing questionnaires in the field of work ethics. With the multi-stage cluster random sampling method, a sample of 228 people (male and female) was selected from the education and training staff of district 2 of Zanjan city and a questionnaire was administered on them. The research tool is the work ethics questionnaire with 33 items. The methods used included item analysis (clean coefficient and loop method), construct validity (factor analysis) and validity (calculation of Cronbach's alpha coefficient for the entire questionnaire and factors). In the results of the factor analysis, 5 factors were identified, which are: 1. Attachment and interest in work, 2. Healthy and human relations at the workplace, 3. Compliance with work discipline, 4. The spirit of collective cooperation and participation at the workplace, and 5. Perseverance and seriousness in the workplace. Work. The validity of this questionnaire was obtained by calculating Cronbach's alpha of 0.951. Considering the results of this research, it can be said that this questionnaire has good reliability and validity and the factors obtained from factor analysis can measure work ethics in an appropriate way. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
validation, work ethics questionnaire | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 123 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 148 |