تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,276,024 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,668,627 |
بررسی مقایسهای نحوة اجرای برنامة درسی ریاضی دورة ابتدایی در مدارس ایران، ژاپن و کانادا (با روش بردی) | ||
مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوش نامه بین المللی) | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 1، آذر 1401 اصل مقاله (1.26 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حافظ تره باری1؛ رزا حسین زاده* 2 | ||
1دکترای تخصصی مدیریت آموزشی ، هیئت علمی رسمی دانشگاه فرهنگیان ، ایران ،تهران | ||
2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی،دانشگاه فرهنگیان، پردیس بنت الهدی صدر اردبیل،اردبیل،ایران | ||
تاریخ دریافت: 02 دی 1400، تاریخ بازنگری: 15 آذر 1401، تاریخ پذیرش: 15 آذر 1401 | ||
چکیده | ||
امروزه، آموزش ریاضی در همة کشورهای دنیا اهمیت زیادی دارد. بنابراین، دستاندرکاران عرصة تعلیم و تربیت تلاش میکنند تا بتوانند با بهترین شیوه، به دانشآموزان کشورشان ریاضی را آموزش دهند. پژوهش حاضر، جزء تحقیقات کیفی و مقایسهای بوده و با هدف مطالعة تطبیقی اجرای برنامة درسی ریاضی در مدارس ابتدایی ایران، ژاپن وکانادا در قالب چهار مؤلفة اهداف، محتوا، روشهای تدریس وشیوة ارزشیابی انجام گرفت. روش مطالعة این پژوهش، مروری و توصیفی است و با استفاده از رویکرد چهار مرحلهای بردی یعنی توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه انجام گرفت. از میان کلیة کشورهای جهان، سه کشور ایران، ژاپن وکانادا بهعنوان نمونه، انتخاب شدند. روش و ابزارگردآوری دادهها، اسناد واطلاعات موجود در پایگاههای اطلاعاتی رسمی دولتها، کتابها و نشریات مرتبط با موضوع تحقیق بین سالهای 2021 - 2000 میباشد. اعتبار داخلی و خارجی اسناد بررسی شد. برای تعیین اعتبار داخلی، صحت اسناد و برای تعیین اعتبار خارجی، درجة اهمیت اسناد، ارزیابی شد. دادههای جمعآوریشده بر اساس رویکرد جوزف، اف، زد، بردی و نیز رویکرد توافق و تفاوت جان استوارت میل تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد کشورهای منتخب بر توسعة مهارتهای تفکر تأکید دارند. به لحاظ اهداف، مهمترین تفاوت سه کشور در این است. سیستم آموزشی ژاپن و کانادا از «حل مسئله» حمایت کرده و روش ایجاد انسجام بین محتوا و مهارت حل مسئله به فراگیران آموزش داده میشود. همچنین، بر خلاف ایران، در مدارس ژاپن و کانادا، به تفاوتهای فردی دانشآموزان در انتقال محتوا و توسعة مهارت فراشناخت در ارائة راهبردهای یادگیری توجه میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامة درسی ریاضی؛ دورة ابتدایی؛ مطالعة تطبیقی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparative Study of the Implementation of the Elementary Math Curriculum in Iranian, Japanese and Canadian Schools (with Bereday's Method) | ||
نویسندگان [English] | ||
Hafez Tarabari1؛ ROZA HOSSEINZADEH2 | ||
1PhD in Educational Management, Official Faculty of Farhangian University, Iran, Tehran | ||
2Undergraduate student, Farhangian University, Bint Al-Huda Sadr Campus, Ardabil, Ardabil, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Nowadays, mathematics education is very important in all the countries of the world, so the people involved in the field of education try to be able to teach mathematics to the students of their country in the best way. This research is a part of qualitative and comparative research conducted with the aim of a comparative study of the implementation of the mathematics curriculum in elementary schools in Iran, Japan and Canada in the format of four components: goals, content, teaching methods and evaluation methods. The study method of this research is review and descriptive and it was done using the four-step approach of Bereday, i.e. description, interpretation, comparison and comparison. Among all the countries of the world, the three countries of Iran, Japan and Canada were selected as examples. The method and tools of data collection are documents and information available in the official databases of governments, books and publications related to the research subject from 2000 to 2021. The internal and external validity of the documents was examined. To determine internal credit, the accuracy of documents was evaluated and to determine external credit, the degree of importance of documents was evaluated. The collected data were analyzed based on the approach of F. Z. Bereday and John Stuart Mill’s the agreement and difference approach. The findings showed that the selected countries emphasize the development of thinking skills. In terms of goals, the most important difference between the three countries is that the educational system of Japan and Canada supports "problem solving" and the method of creating coherence between content and problem-solving skills is taught to learners. Also, unlike Iran, in Japanese and Canadian schools, attention is paid to the individual differences of students in transferring content and developing metacognitive skills in providing learning strategies. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Comparative study, Elementary School, Mathematics curriculum | ||
مراجع | ||
احمدی، غلامعلی (1376). کاربرد فرایند حل مسئله در طراحی و تدوین برنامههای درسی علوم دورة راهنمایی. رسالة دکتری، دانشگاه تربیت معلم.
آقازاده، احمد (1380). مسائل آموزش و پرورش ایران. تهران: انتشارات سمت.
رضایی، معرفت (1380). بررسی عوامل مؤثر در تعیین محتوای کتابهای تعلیمات دینی دورة ابتدایی از دیدگاه معلمان استان آذربایجان. پایاننامة کارشناسی ارشد، تهران دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
ریحانی، ابراهیم، احمدی، غلامعلی، و کرمی زرندی، زهرا (1390). بررسی تطبیقی آموزش فرایند حل مسئله در برنامة درسی دورة دبیرستان در کشورهای آمریکا، استرالیا، ژاپن، سنگاپور و ایران. تعلیم و تربیت، 105، 142-115.
سرکار آرانی، محمدرضا (1380). روش آموزش ریاضی در مدارس دورة ابتدایی ژاپن. تعلیم و تربیت، ویژهنامة روشهای تدریس، 65، 123-107.
سلسبیلی، نادر (1396). ارزیابی برنامة درسی ملی جمهوری اسلامی ایران بر اساس معیارهای برگرفته از مبانی نظری رشتة برنامة درسی. مطالعات برنامة درسی، 11(41)، 70-65.
سیفی، اصغر (1397). روشهای تدریس ابتدایی. اولین همایش ملی یافتههای نوین در حوزة یاددهی و یادگیری، قابل دسترسی در: https://civilica.com/ doc/865123
شیرازی، محمود، صوفی، اله نظر علی، جلیلی، و منصوره، بادپا خالد (1395). آموزش ریاضی دورة ابتدایی ایران در آیینة مطالعات بینالمللی TIMSS. سومین کنفرانس بینالمللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی، مشهد، 10-3 اردیبهشت.
عسگری،مهدی، الهیمنش، محمدحسن، و پریزاد، رضا (1398). مقایسة سیاستگذاری آموزش ایران و ژاپن در مقطع ابتدایی. مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی (مطالعات راهبردی جهانیشدن)، 9 (30)، 132-113.
علامیان، وحید (1391). راهنمای معلم ریاضی پایة اول. تهران: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی.
غلام آزاد، سهیلا (1386). موضوعات مطالعاتی در آموزش ریاضی ایران. رشد آموزش ریاضی، 25(1)، 33-28.
گلپوشنژاد، مرجان (1395). بررسی تطبیقی آموزش ریاضی در ایران و استرالیا: مروری بر موضوعات مختلف ریاضی. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
گویا، زهرا ( 1389). بررسی انتقادی برنامة درسی جدید پیشنهادی ملی ایران با تأکید بر برنامة درسی ریاضیات. مطالعات برنامة درسی، 18(5)، 159-150.
مرتاضی مهربانی، نرگس، و غلام آزاد، سهیلا (1394). دانش مورد نیاز آموزگاران برای تدریس ریاضی. مطالعات برنامة درسی آموزش عالی، 6(12)، 152- 135.
معلمی، غنیه (1398). بررسی تأثیر بازی در میزان یادگیری درس ریاضی دورة ابتدایی، پژوهشنامة اورمزد، 12(47)، 91-85 .
ملخاصی، علی (1397). ریاضیات و آموزش حرفهای در کشورهای هلند، نروژ و کانادا. پویش در آموزش علوم پایه. 4(11)، 38-31.
مهدیزاده، عفتالسادات، خدابخش، محمدرضا، کیانی، فریبا، و حاجیزاده نادف، صادق (1393). بررسی تأثیر تکنیکهای مختلف پرورش خلاقیت ریاضی بر باور انگیزشی و شناختی در درس ریاضی دانشآموزان دختر. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 2(5)، 17-8. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 762 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 473 |