تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 411 |
تعداد مقالات | 3,175 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,516,476 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,874,829 |
رابطه هویت تحصیلی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان با نقش میانجی جهتگیری هدفی | ||
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره | ||
دوره 1401، شماره 17، اسفند 1401، صفحه 146-170 اصل مقاله (3.43 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیما ظفرنیا1؛ فاطمه علیدوستی* 2 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه خیام، مشهد، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خیام، مشهد، ایران | ||
تاریخ دریافت: 24 آذر 1401، تاریخ بازنگری: 04 بهمن 1401، تاریخ پذیرش: 06 بهمن 1401 | ||
چکیده | ||
مطالعه حاضر با هدف رابطه هویت تحصیلی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان با نقش میانجی جهتگیری هدفی صورت گرفت. روش مطالعه، همبستگی از نوع تحلیل مسیر بوده و جامعه آماری کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در کل کشور و در سال تحصیلی 1402-1401 بود که 350 نفر با شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و پرسشنامه های جهتگیری هدف میدگلی و همکاران (۱۹۹۸)، منزلتهای هویت تحصیلی توسط واز و ایزاکسون (2008) و فرسودگی مسلش- فرم عمومی را تکمیل نمودند. داده های پژوهش با استفاده از نرمافزارهای spss و لیزرل و شاخصهای آمارتوصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر تحلیل شدند. نتایج آزمون الگوی پیشنهادی اولیه حکایت از عدم برازش این الگو داشت. با تعدیل های صورت گرفته، شاخص کلی برازش کلی الگو را تایید کرد. (18/3 = χ2/df، 08/0 = RSMEA، 97/0GFI = ، 94/0AGFI = ،98/0 CFI =). نتایج حاصل از مدل تایید شده در پژوهش حاضر، حاکی از آن است که فقط جهت گیری هدفی تبحری توانسته نقش میانجی معناداری برای رابطه هویت های تحصیلی دیررس و موفق با فرسودگی تحصیلی ایفا نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
هویت تحصیلی؛ فرسودگی تحصیلی؛ جهتگیری هدفی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The relationship between academic identity and students' academic burnout with the mediating role of goal orientation | ||
نویسندگان [English] | ||
sima zafarnia1؛ fatemeh Alidoosti2 | ||
1MA in General psychology, Khayyam University, Mashhad, Iran. | ||
2Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of humanities, Khayyam University, Mashhad, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The present study was conducted with the aim of the relationship between academic identity and students' academic burnout with the mediating role of goal orientation. The study method is correlation of the path analysis type and the statistical population was students studying in the academic year of 2022-2023 in Iran and 350 people were selected with the available sampling method and the goal orientation questionnaires of Midgley et al. (1998), the merits of academic identity by Vaz and Isaacson (2008) and completed the general form of Maslach academic burnout. Research data were analyzed using SPSS and Lisrel software and descriptive statistics, Pearson correlation coefficient and path analysis. The test results of the initially proposed model indicated that this model was not suitable. With the adjustments made, the general index confirmed the general fit of the model. (χ2/df = 3.18, RSMEA = 0.08, GFI = 0.97, AGFI = 0.94, CFI = 0.98). The results of the model confirmed in the present study indicate that only mastry goal orientation has been able to play a meaningful mediating role for the relationship between moratorium and successful academic identities and academic burnout. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
academic identity, academic burnout, goal orientation | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 471 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 349 |