تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,001 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,269,948 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,660,151 |
چگونگی آموزش درس تاریخی زندگانی اسکندر در سه روایت فردوسی، نظامی و پلوتارک | ||
پژوهش در آموزش تاریخ | ||
دوره 3، شماره 3، آذر 1401، صفحه 28-56 اصل مقاله (720.35 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
علی عزیزیان | ||
استادیار گروه آموزش تاریخ دانشگاه فرهنگیان، خرم آباد، لرستان. ایران. | ||
تاریخ دریافت: 21 اسفند 1401، تاریخ پذیرش: 21 اسفند 1401 | ||
چکیده | ||
در طول تاریخ بشری، انسانهای زیادی بودهاند که به واسطه اعمال و رفتاری که از خود بروز دادهاند توانستهاند در تاریخ جایگاهی نیکو و مستحسن یا جایگاهی قبیح و شنیع بیابند و نام خود را شهره نمایند. یکی از این مشاهیر، اسکندر مقدونی است که در ادبیات و تاریخ ملل شرقی و غربی وارد شده و کشور گشایی او سرآغاز تحولی بزرگ نه تنها در تاریخ ایران بلکه در تاریخ جهان بود و به همین دلیل منشأ بروز آثار متعددی شده است. اسکندر در مآثر زبان پارسی مردی است چند چهره، گاهی رسول گونه است بمانند صورتی که از او در قصص الانبیاء و در اسکندر نامه نظامی ترسیم شده و گاه خردمندی فیلسوف مشرب و طالب افکار روحانی و عقاید عرفانی است بمانند صورتی که نظامی در اقبال نامه تصویر کرده است و زمانی فاتحی لشکر شکن است آن چنان که در شاهنامه فردوسی و کتب تاریخ همچون حیات مردان نامی پلوتارک و دیگر متون او را میشناسیم. مقایسه زندگانی افراد در میراث مکتوب ادبی و تاریخی به شناخت بهتر جایگاه آنان در تاریخ کمک میکند. در این مقاله، شخصیت افسانهای و تاریخی اسکندر از تولد تا مرگ را در پرتو دو منبع ادبی شرقی (شاهنامه فردوسی و اسکندر نامه نظامی) و یک منبع تاریخی غربی (حیات مردان نامی پلوتارک) مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
زندگانی؛ اسکندر؛ روایت فردوسی؛ نظامی؛ پلوتارک | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 79 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 197 |