| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 493 |
| تعداد مقالات | 3,836 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,620,726 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,701,178 |
چگونگی آموزش درس تاریخی زندگانی اسکندر در سه روایت فردوسی، نظامی و پلوتارک | ||
| پژوهش در آموزش تاریخ | ||
| دوره 3، شماره 3، آذر 1401، صفحه 28-56 اصل مقاله (720.35 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسنده | ||
| علی عزیزیان | ||
| استادیار گروه آموزش تاریخ دانشگاه فرهنگیان، خرم آباد، لرستان. ایران. | ||
| چکیده | ||
| در طول تاریخ بشری، انسانهای زیادی بودهاند که به واسطه اعمال و رفتاری که از خود بروز دادهاند توانستهاند در تاریخ جایگاهی نیکو و مستحسن یا جایگاهی قبیح و شنیع بیابند و نام خود را شهره نمایند. یکی از این مشاهیر، اسکندر مقدونی است که در ادبیات و تاریخ ملل شرقی و غربی وارد شده و کشور گشایی او سرآغاز تحولی بزرگ نه تنها در تاریخ ایران بلکه در تاریخ جهان بود و به همین دلیل منشأ بروز آثار متعددی شده است. اسکندر در مآثر زبان پارسی مردی است چند چهره، گاهی رسول گونه است بمانند صورتی که از او در قصص الانبیاء و در اسکندر نامه نظامی ترسیم شده و گاه خردمندی فیلسوف مشرب و طالب افکار روحانی و عقاید عرفانی است بمانند صورتی که نظامی در اقبال نامه تصویر کرده است و زمانی فاتحی لشکر شکن است آن چنان که در شاهنامه فردوسی و کتب تاریخ همچون حیات مردان نامی پلوتارک و دیگر متون او را میشناسیم. مقایسه زندگانی افراد در میراث مکتوب ادبی و تاریخی به شناخت بهتر جایگاه آنان در تاریخ کمک میکند. در این مقاله، شخصیت افسانهای و تاریخی اسکندر از تولد تا مرگ را در پرتو دو منبع ادبی شرقی (شاهنامه فردوسی و اسکندر نامه نظامی) و یک منبع تاریخی غربی (حیات مردان نامی پلوتارک) مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| زندگانی؛ اسکندر؛ روایت فردوسی؛ نظامی؛ پلوتارک | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 159 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 436 |
||