تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,001 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,270,566 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,660,888 |
شناسایی چالشهای تدریس در آموزش و پرورش ایران | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
دوره 11، شماره 4 - شماره پیاپی 33، اسفند 1401، صفحه 232-209 اصل مقاله (1.83 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
حسین ریحانی* | ||
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه تربیت معلم امام باقر (ع)، بجنورد، ایران | ||
تاریخ دریافت: 07 دی 1399، تاریخ بازنگری: 06 دی 1401، تاریخ پذیرش: 05 اردیبهشت 1400 | ||
چکیده | ||
هدف تحقیق حاضر، شناسایی چالشهای تدریس در آموزش و پرورش ایران بود. روش تحقیق از نوع کیفی اکتشافی است، در این راستا، نخست با مرور ادبیات موضوع چـارچوب اولیة تحقیق شناسایی شد، سپس، بومیسازی و تأیید آن با استفاده از بهکارگیری روش دلفی از طریق پرسشنامة نیمهباز انجام پذیرفت. بدین منظور با 20 نفر از خبرگان و کارشناسان آموزش و پرورش شامل 10 خبرة دانشگاهی مسلط به موضوع و 10 خبرة فعال در آموزش و پرورش مصاحبه شد، که در ادامه به اصلاح و بومیسازی مدل پرداخته شد، تا از این طریق ابعاد و شاخصهای چالشهای تدریس در آموزش و پرورش ایران استخراج و ماهیت مفهوم کشف شد. نتایج نشان داد، ابعاد تشکیلدهندة چالشهای تدریس در آموزش و پرورش ایران شامل پنج بعد تأمین و تخصیص منابع، برنامههای درسی و آموزشی، مدیریت و ساختار تشکیلات عوامل غیر قابل پیشبینی مانند بیماری همهگیر کرونا و معلمان و مدرسین همراه با 27 شاخص است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش و پرورش ایران؛ تدریس؛ چالشهای تدریس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying the Teaching Challenges in Iran's Education | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Reyhani | ||
M.Sc. in Educational Management, Imam Baqir (AS) Tarbiat Moalem University, Bojnord, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research was to Identifying the teaching challenges in Iran's education. The research method is of exploratory qualitative type, in this regard, first by reviewing the literature, the primary framework of the research was identified, then its localization and confirmation was done using the Delphi method through a semi-open questionnaire. For this purpose, 20 education experts were interviewed, including 10 academic experts who are proficient in the subject and 10 active experts in education, and then the model was revised and localized, so that the dimensions and indicators The challenges of teaching in Iran's education were extracted and the nature of the concept was discovered. The results showed that the dimensions of teaching challenges in Iran's education include five dimensions of resource provision and allocation, curriculum and educational programs, management and organizational structure, unpredictable factors such as the Corona epidemic and teachers and lecturers along with 27 indicators. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Iranian education, Teaching, Teaching challenges | ||
مراجع | ||
اعتدادی، محمد، سخایی، غلامحسن، کیانی، مهدی، و پوررجب، معصومه (1399). اجرای طرح آموزش و یادگیری آنلاین در مدارس استان اصفهان در دوران شیوع بیماری کووید-19. پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، 144، 24-12.
باقری مجد، روح اله، و مهرعلیزاده، یداالله (1392). چالشهای توسعة آموزش الکترونیکی در نظام آموزش عالی. توسعة آموزش در علوم پزشکی، 6(12)، 13-1.
پاکدل، فاطمه، شهرکیپور، حسن، و فرزانجو، محمد (1396). رفع چالشهای آموزش و پرورش، توانمندسازی و ارتقای بهرهوری معلمان (مطالعة موردی: مدارس ابتدایی شهرستان زاهدان). مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی تابستان، 3(2)، 18-11.
تقیپور ظهیر، علی (1388). مبانی و اصول آموزش و پرورش. تهران: نشر آگاه.
حسنی، حسین، و اسدی، صالح (1398). چالشهای نظام آموزش دورة ابتدایی در ایران. رویکردی نو در علوم تربیتی، 2(1)، 38-30.
شعبانی، ساسان، و محمودی، مهدی (1399). آموزش مجازی؛ مزایا و محدودیتها؛ فرصت ها و چالشها. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 45، 48-29.
علاقهبند، علی (1392). جامعهشناسی آموزش و پرورش. تهران: نشر روان.
فرزان، نسرین، مرتضی، شمس، رضاییزاده، غلامرضا، و قهرمانی، محمد (1399). شناسایی شاخصهای اثرگذار در طراحی سامانة موبایل موک برای آموزش مجازی کارکنان: یک مطالعة کیفی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 11(44)، 28-1.
فرزانپور، آزاده، طیب طاهر، عبدالامیر، و ناطقی، فائزه (1393). چالشهای پیش روی نظام آموزش و پرورش ابتدایی در ده سال آینده. اولین کنفرانس ملی توسعة پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران.
قربانخانی، مهدی، و صالحی، کیوان (1395). بازنمایی چالشهای آموزش مجازی در نظام آموزش عالی ایران: مطالعهای با روش پدیدارشناسی. فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 7(2)، 148-123.
مولائی قولنجی، یعقوب (1399). بررسی چالشها و مشکلات تدریس فضای مجازی در ایام شیوع ویروس کرونا از دیدگاه معلمان. اولین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در فرایندهای تعلیم و تربیت، میناب، 25 شهریورماه.
نوری، احمد، جعفری، محمد، نظری، حسن (1397). تأثیر دورههای آموزش مجازی بر ارتقای عملکرد کارکنان معاونت نیروی انسانی ناجا. منابع انسانی ناجا، 13(52)،
Ahmadi., S., Al-hunaiyan, A, & Gueaieb, W. (2008). Success factors for an efficient blended learning. In Proceedings of the 10th IASTED International Conference on Internet And Multimedia Systems And Applications, pp. 77–82. Catoe, C. H., & Tasci, D. (2016). Measuring readiness for e-learning: Reflection from an emerging country. Education Technology & Society, l8, 244-258. Edris, R., & Osman, N. (2017). Blended problem-based learning for teacher education: lessons learnt. Learning, Media and Technology, 31(2), 93-116. José, L., Gascó, Lopis, J., & Reyes González, M. (2017). The use of information technology in training human. Department of Firm Organization, University of Alicante, 03080 San Vicente (Alicante), Spain. Kiyan, N. (2009). Interaction and outer action in blended learning environments. Education Technology & Society, 12(2), 222-239. Korte, G. (2015). The Every Student Succeeds Act vs. No Child Left Behind: What's changed?". USA Today. Retrieved December 18, 2015. Panda, S., & Mishra, E. (2007). Three Dimensions of the Online Course Evaluation Instrument in Postsecondary Education, Proceedings of the Ninth LASTED International Conference Computersand Advanced Technology in Education, OctoberLimaPerusloanconsortium.org/publications/survey/pdf/ class_differences. pdf. Rodrigo, G. (2018). Learning To Learn And Why It Matters. Fun Academy. Retrieved 30 July 2018. Saford Ibrahim & others, (2016). The effects of blended learning environment on the critical thinking skills of student. Social and Behavioral Science, 1, 1744-1748. Stodel, C. R. (2014). Blended learning models. Encyclopedia of information science and technology. United state: Information science Reference.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 620 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 485 |