تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,001 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,270,691 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,661,187 |
مقایسه میزان اثربخشی آموزش زیست شناسی به روش کلاس معکوس در دانش آموزان دختر مدارس تیزهوشان و عادی | ||
آموزش پژوهی | ||
دوره 9، شماره 33، خرداد 1402، صفحه 51-61 اصل مقاله (486.66 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
اعظم غلامی* 1؛ حسین زارع2؛ وحید فلاح3 | ||
1گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665، تهران، ایران | ||
2کارشناسی ارشد آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665، تهران، ایران. | ||
3دانشجوی دکتری زیست شناسی، دانشکده علوم، دانشگاه مازندران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 29 شهریور 1400، تاریخ بازنگری: 01 اسفند 1400، تاریخ پذیرش: 27 اردیبهشت 1401 | ||
چکیده | ||
هدف این تحقیق بررسی تأثیر آموزش به روش کلاس معکوس بر میزان یادگیری و انگیزش درس زیستشناسی است. نمونه آماری شامل 86 دانش آموز دختر شهرستان آمل در سال تحصیلی 1398-1399، در چهار کلاس توسط یک دبیر در دو دبیرستان عادی و تیزهوشان به صورت سنتی و کلاس معکوس با روش شبه آزمایشی تحت آموزش قرار گرفتند. تحلیل داده های حاصل از آزمون پیشرفت تحصیلی و پرسشنامه انگیزش با آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرم افزارSPSS انجام شد. یافته ها نشان داد گروه های آزمایش و گواه در همه متغیرهای مورد مقایسه دارای تفاوت معنیدار می باشند، اما در گروه های آزمایش تغییر محسوستری مشاهده شده است. به طور کلی میتوان نتیجه گرفت بین گروه آزمایش و گروه گواه، از نظر انگیزه و پیشرفت تحصیلی تفاوت معنىدارى وجود دارد. کلاس معکوس موجب تقویت همکاریهای گروهی و یادگیری عمیق مفاهیم میشود. از بررسی پرسشنامه والدین مشخص شد آنان نسبت به این روش تمایل دارند ولی بعضی عوامل از موانع به شمار می روند. همچنین میزان اثربخشی این روش در مدارس عادی بیشتر از تیزهوشان بود که ممکن است به علت انتظارات خانواده و عوامل آموزشی در مدارس تیزهوشان ، تمایل دانش آموزان به کاربرد شیوههای نوین را کاسته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
"کلاس معکوس"؛ "زیست شناسی"؛ "آموزش"؛ "انگیزش"؛ "یادگیری" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparison of the effectiveness of flipped classroom biology education in gifted and normal female students | ||
نویسندگان [English] | ||
Azam Gholami1؛ Hossein Zare2؛ vaheed fallah3 | ||
1Department of Biology Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889Tehran, Iran | ||
2Department of Biology Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889Tehran, Iran | ||
3PhD Student in Biology, Faculty of Science, Mazandaran University, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the effect of Flipped-classroom teaching on learning and motivation of students in biology. The statistical sample of the study includes 86 female students of Amol city in the academic year 2019-2020. Students were divided into four classes and were taught by a teacher in both normal and gifted high schools in the traditional and reverse classes by pre-test-post-test method. Analysis of data from the researcher-made biology academic achievement test Data analysis and motivation questionnaire with descriptive and inferential statistics were performed using SPSS software. The results shows that experimental and control groups had significant differences in all variables compared, But a more noticeable change was observed in the experimental groups. In general, it can be concluded that there is a significant difference between students who are taught in reverse class and students in the control group in terms of motivation and academic achievement. The results showed that the inverse class strengthens group collaboration and deeper learning and understanding of concepts. Examination of the parents' questionnaire also showed that they are interested in this method But factors such as lack of trust in the topics of the virtual world and the existence of | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Flipped Classroom", "Biology", "Education", "Motivation", "Learning" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 211 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 214 |