تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,271,002 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,661,907 |
طراحی و اعتباریابی الگوی کوچینگ بر مبنای نظریة انتخاب و اثربخشی آن بر تعهد سازمانی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 1، دوره 12، شماره 1 - شماره پیاپی 34، خرداد 1402، صفحه 35-7 اصل مقاله (2.17 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2023.2848 | ||
نویسندگان | ||
سید علی اکبر مرتضوی امامی1؛ قدسی احقر* 2؛ داود تقوایی3؛ حسن اسدزاده4 | ||
1دانشجوی دکتری مشاوره، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران | ||
2گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، اراک، ایران/ استاد سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی پژوهشگاه مطالعات آموزشی وزارت آموزش و پرورش، تهران، ایران | ||
3دانشیار، گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران | ||
4دانشیار، گروه مشاوره، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 26 دی 1400، تاریخ بازنگری: 01 مرداد 1401، تاریخ پذیرش: 04 تیر 1402 | ||
چکیده | ||
توانایی کوچینگ دانشجومعلمان در محیط آموزشی صلاحیتی کلیدی برای هر معلم است. هدف پژوهش حاضر، طراحی و اعتباریابی الگوی مربیگری بر مبنای نظریة انتخاب در دانشگاه است. این پژوهش، از نوع آمیختة متوالی با استراتژی دادهبنیاد و روش زمینهیابی است، در بخش کیفی، استادان دانشگاه طبق اشباع نظری با روش نمونهگیری هدفمند (3=N) انتخاب شدند و برای اعتباربخشی پرسشنامه طبق فرمول کوکران نمونۀ اکتشاف 360 نفر از دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان و از روش نمونهگیری چندمرحلهای استفاده شد. همچنین، در بخش کمی، برای اثربخشی الگو، بستة آموزشی برگرفتهشده از الگوی مربیگری بر روی 44 نفر مشخص شد، که به طور تصادفی انتخاب، و در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی از روش سندکاوی و مصاحبههای نیمهساختاریافته و در بخش کمّی پرسشنامة محققساخته بود. در بخش کمی پرسشنامۀ تعهد سازمانی آلن و مایرز (1991) و روش مربیگری طی 10 جلسة 90 دقیقهای اجرا شد. شیوۀ تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی، کدگذاری باز، محوری و انتخابی توسط نرمافزار MAXQD و با رویکرد تحلیل مضمون صورت گرفت. همچنین، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی جهت پایایی پرسشنامه و الگو استفاده شد. در بخش کمی این پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه و مرحلۀ پیگیری بود. نتایج نشان داد الگوی مربیگری شامل دو بُعد مربیگری شخصی و مربیگری آموزشی، 7 مؤلفة اصلی شامل کشف خود، هدفگذاری هوشمند، جستوجوگری و پیگیرماندن در کار، رابطهسازی، آموزش و ایجاد دانش، محیطسازی، اثربخشی و نفوذ است و 35 شاخص بهعنوان الگوی مربیگری ارائه شد. نتایج نشان داد مربیگری در افزایش میزان تعهد سازمانی دانشجومعلمان مؤثر و در طول زمان پایداری مناسبی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتباریابی؛ تعهد سازمانی؛ مربیگری؛ نظریة انتخاب | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Design and Validation of Coaching Model based on Selection Theory and Its Effectiveness on Organizational Commitment of Farhangian University Students | ||
نویسندگان [English] | ||
seyedaliakbar mortazaviemami1؛ ghodsi ahghar2؛ davood taghvaei3؛ Hassan Asadzadeh4 | ||
1Ph.D. Student in Counseling, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran | ||
2Department of Counseling, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran/ Professor, Educational Research and Planning Organization, Educational Studies Research Institute, Ministry of Education, Tehran, Iran | ||
3Associate Professor, Department of Psychology, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran | ||
4Associate Professor, Department of Counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The ability to coach student teachers in the educational environment is a key competency for every teacher. The purpose of the current research is to design and validate the coaching model based on the selection theory in the university. This research is of a mixed sequential type with a database strategy and contextualization method. In the qualitative part, university professors were selected according to theoretical saturation with a purposive sampling method (N = 3) and for the validation of the questionnaire according to Cochran's formula, an exploratory sample of 360 student teachers of Farhangian University was used and a multi-stage sampling method was used. Also, in the quantitative part, for the effectiveness of the model, the training package derived from the coaching model was determined on 44 people, who were randomly selected, and assigned to two experimental and control groups. The research instrument in the qualitative part were semi-structured interviews and the researcher-made questionnaire in the quantitative part. In the quantitative part, the organizational commitment questionnaire of Alan & Meyers (1991) and the coaching method were implemented during 10 sessions of 90 minutes. The method of data analysis in the qualitative part was open, central and selective coding by MAXQD software and thematic analysis approach. Also, exploratory and confirmatory factor analysis was used for the reliability of the questionnaire and model. In the quantitative part of this research, it was a semi-experimental pre-test-post-test type with a control group and a follow-up phase. The results showed that the coaching model includes two dimensions of personal coaching and educational coaching, 7 main components including self-discovery, intelligent goal setting, searching and persistence in work, relationship building, education and creating knowledge, environment, effectiveness and influence, and 35 indicators were presented as a coaching model. The results showed that coaching is effective in increasing the level of organizational commitment of student teachers and is stable over time. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Accreditation, Coaching, Organizational commitment, Selection theory | ||
مراجع | ||
احمدزاده، سلیمان (1395). تبیین و طراحی مدل پرورش مدیران میانی بهعنوان مربی با رویکرد همافزایی عملکرد در بخش دولتی ایران. رسالة دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان.
صاحبی، علی. و پهلونژاد، امیرمحمد (۱۳۹8). کوچینگ زندگی: خودشکوفایی در سایه راهبری شخصی. تهران: انتشارات اندیشه احسان.
طهماسبزاده شیخلار، داود، حبیبی، حمدالله، و جعفری، کریم (1397). مقایسة دیدگاه اساتید و دانشجویان در کیفیت کاربست روش مربیگری (کوچینگ) در فعالیتهای آموزشی اعضای هیئت علمی. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی ، 12(2)، 49-25.
فتحی واجارگاه، کوروش، خراسانی، اباصلت، دانشمندی، سمیه، و آرمان، مانی(۱۳۹۳). مربیگری در آموزش و بهبود منابع انسانی. مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.
کوری، جرالد (1396). نظریه و روشهای مشاوره گروهی. ترجمة فائزه عسگری، مریم خدابخشی، مهرنوش دارینی و فرناز عسکری، تهران: شبنم دانش.
گلاسر، ویلیام (1392). نظریة انتخاب روانشناسی نوین آزادی فرد. ترجمة مهرداد فیروزبخت، تهران: رسا.
گلاسر، ویلیام (1397). تئوری انتخاب. ترجمة علی صاحبی، تهران: سایة سخن.
Allen, N. J., & Meyers, J. P. (1991). The measurement and antecedents of affective, continuance, and normative commitment. Occupational Psychology, 63,1-18. Berg, E. M., & Karlsen, J. T. (2011). An evaluation of management training and coaching. Workplace Learning, 24(3), 177-199. Burke, J. R., & El-Kot, G. (2010). Work engagement Among Managers and Professionals in Egypt. African Journal of Economics and Management Studies, 40-60 Churchill, P. M. (1976) Creativity and Locus of Control in Junior High School Students [Paper presentation]. The Annual Spring Conference of the New England Educational Research Organization. https://eric.ed.gov/ Grant, A. M., & Palmer, S. (2002). Coaching psychology meeting held at the annual conference of the division of counselling psychology. British Psychological Society, Torquay, 18th May. Grant, A., Green, S., & Rynsaardt, J. (2017). Evidence-based life coaching for senior high school students Building hardiness and hope. International Coaching Psychology Review, 2(1), 24-32. James, H. (2014). Developing coaching cultures: A review of the literature. Coaching An International Journal of Theory, research and Practice, 72, 90-101. Jason, J., Samantha, C., Samantha, L., & Stephen, A. (2010). Using executive coaching in organizations: What can go wrong (and how to prevent it). In C. Fitzgerald & J. G. Berger (Eds), Executive coaching: Practices and perspectives, 2(25), 203-223 Jones, D. N., & Paulhus, D. L. (2011). The role of impulsivity in the Dark Triad of personality. Personality and Individual Differences, 51(5), 679-682. Kim, S. (2014). Assessing the influence of managerial coaching on employee outcomes. Human Resource Development Quarterly, 25(1), 59-85. Law, H., Ireland, S., & Hussain, Z. (2007). The psychology of coaching, mentoring and learning. Chichester: John Wiley & Sons Ltd. Matsuo, M. (2018). How does managerial coaching affect individual learning? The mediating roles of team and individual reflexivity. Personnel Review, 47(1), 118-132. Moen, F., & Federici, R. A. (2012). Percieved leadership self-efficacy and coach competence: Assessing a coaching-based leadership self-efficacy scale. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring, 10(2), 1-16. Palmer, S., & Whybrow, A. (2006). The coaching psychology movement and its development within the British Psychological Society. International Coaching Psychology Review, 1(1), 5-11. Reeves, D. B., & Allison, E. (2009). Renewal coaching: Sustainable change for individuals and organizations. San Francisco, CA: Jossey-Bass. Renard, L. (2005). Executive coaching for professional organizations. Doctoral Dissertation, School of Humanities, The American university of London . Schalk, M., & Landeta, J. (2017). Internal versus external executive coaching. Coaching An International Journal of Theory, Research and Practice, 10(2), 140-156. Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5 th ed). Allyn and Bacon. Veselka, L., Schermer, J. A., & Vernon, P. A. (2012). The Dark Triad and an expanded framework of personality. Personality and Individual Differences, 53(4), 417-425. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 464 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 366 |