تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,005 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,274,134 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,665,170 |
رهبری یادگیری غیر رسمی معلمان در مدرسه: تدوین و اعتباریابی الگوی نشانگان و ابعاد | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 4، دوره 12، شماره 1 - شماره پیاپی 34، خرداد 1402، صفحه 105-85 اصل مقاله (1.75 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2023.2851 | ||
نویسندگان | ||
رقیه پورصابری1؛ حسن رضا زین آبادی* 2؛ بیژن عبدالهی2؛ حسین عباسیان3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
2دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
3استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 19 خرداد 1400، تاریخ بازنگری: 18 مهر 1400، تاریخ پذیرش: 05 بهمن 1400 | ||
چکیده | ||
تحقیق حاضر با هدف طراحی الگوی نشانگرها و ابعاد رهبری یادگیری غیر رسمی معلمان انجام شد. روش تحقیق، توصیفی - اکتشافی و روش پژوهش مبتنی بر رویکرد کیفی با روش تحلیل محتوا است. مشارکت کنندگان را اساتید دانشگاههای تهران و خبرگان آموزش و پرورش که آشنا به موضوع تحقیق و دارای سوابق مفید مطالعاتی و تجربی در این حوزه بودند، تشکیل دادند و در راستای انتخاب افراد مزبور جهت انجام مصاحبه از روش غیر احتمالی قضاوتی استفاده شد. پس از جمع آوری داده های مصاحبه با خبرگان (25 خبره)، برای بررسی و تحلیل نظرات آنها از کدگذاری استفاده شده است. ابتدا از متن مصاحبه ها، کدهای اولیه استخراج، از تجمیع این کدها، کدهای تجمیعی ساخته و از بررسی و تلفیق کدهای تجمیعی، مؤلفه ها و سپس، ابعاد مربوطه (از ترکیب و تجمیع چند مؤلفه) پیشنهاد و الگویی بر اساس این ابعاد و مؤلفه های مستخرج شده ارائه شد. بر اساس نتایج، الگوی رهبری یادگیری غیر رسمی معلمان میتواند 3 بُعد عقاید، استراتژی و رفتار را شامل شود. عامل عقاید با 4 مؤلفه (اعتقاد به کار تیمی، میزان باور و اعتقاد به جایگاه و نقش یادگیری غیر رسمی، اطلاع و دانش از یادگیری غیر رسمی، اعتقاد به نقش ارزشها در یادگیری غیر رسمی)، عامل استراتژی با 5 مؤلفه (ایجاد جو مناسب در مدرسه برای ارتقای یادگیری، توجه به شیوهها و روشهای مختلف آموزش، سازماندهی و هماهنگی، ارزیابی یافتههای یادگیری، توجه به سبک مدیریتی) و عامل رفتار با 8 مؤلفه (حمایت از تبادل و تسهیم اطلاعات و تجارب در فضای مدرسه، حمایت از فضای گفتگو در مدرسه، ایجاد حس رقابت در فضای مدرسه، میزان حمایت مدیر مدرسه از بهکارگیری یادگیری غیر رسمی، حمایت از بهکارگیری تجارب متخصصان، استفاده از مشوقهای انگیزشی، توجه به ویژگیهای روانشناختی یادگیرندگان و توجه به ویژگیهای روانشناختی یاددهندگان) مطرح شدهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری؛ معلمان؛ یادگیری غیر رسمی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Leadership of Teachers' Informal Learning in School: Developing and Validating a Model | ||
نویسندگان [English] | ||
Roghayeh Poursaberi1؛ Hassanreza Zeinabadi2؛ Bijan Abdollahi2؛ Hossein Abasian3 | ||
1Ph. D. Student in Educational Administration, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Educational Administration, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
3Associate Professor, Department of Educational Administration, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This research study is intended to design a model of indicators and dimensions of leadership for teachers' informal learning. This research study applied a descriptive-exploratory methodology based on qualitative approach. The researchers used content analysis for investigating the targeted variable (leadership of informal learning). The participants of the study for the interview were university lecturers and experienced educational experts who were acquainted with the research topic. The selected respondents had useful experimental and practical knowledge about the research topic. They were selected via the non-probability judgmental sampling. Data was gathered based on interview sessions which were conducted on 25 educational experts. The interview data was coded in such a way that aggregate codes were obtained from the initial extracted codes. The aggregate codes were investigated and integrated; then, the related variables and dimensions were developed from them. After that, a model was proposed based on the developed and extracted variables and dimensions. The obtained results indicated that the leadership model for teachers’ informal learning included the following 3 dimensions: opinions, strategies and behaviors. In the proposed model, the opinion factor had the following four layers or components: belief in teamwork, belief in the status and role of informal learning, knowledge of non-formal learning of strategies, belief in the role of values in informal learning. The strategy factor had the following five variables: providing an appropriate atmosphere in school for promoting learning, paying attention to different methods and education, organization and coordination, evaluation of learning findings, paying attention to management style and approach. The behavior factor had the following eight variables: supporting the exchange and sharing of information and experiences in school environment, supporting communication and negotiation atmosphere at school, creating a sense of competition in school environment, the extent to which the school principal supports using informal learning, supporting the use of experts' experiences, using motivational incentives, focusing on teachers and learners’ psychological characteristics. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Informal learning, Leadership, Teachers | ||
مراجع | ||
آیینهساز، حامد (1389). طراحی الگوی یادگیری غیر رسمی کارآفرینان. پایاننامة کارشناسی ارشد. دانشکده کارآفرینی: دانشگاه تهران.
باشکوه، محمد، و پورامینی، زهرا (1395). تبیین روشی برای یادگیری غیر رسمی مؤثر مدیران و معاونان مدارس متوسطة شهرستان اردبیل. روانشناسی مدرسه، 5(3)، 23-7.
ضیا قریشی، سیده شوکت، کرمی، مرتضی، و آهنچیان، محمدرضا (1398). تحلیلی بر ماهیت یادگیری غیر رسمی محیط کار راهبردی فروگذار در توسعة مدیران. نخستین کنفرانس ملی علوم انسانی و توسعه، شیراز، دانشگاه پیام نور استان فارس، مرکز توسعة آموزشهای نوین ایران.
نجفی، تکتم، آتشی، سیدحسین، و جعفری، علیرضا (1391). بررسی و مقایسة وضعیت یادگیری رسمی و غیر رسمی و منابع آن در دانشجویان. مدیریت نظامی، 48(12)، 226-197.
Alonderiene, R., & Sabaliauskaitė, G. (2017). Non-formal and informal learning conditions as experienced and perceived by technical staff and HR professionals. Management. Contemporary Management Issues, 22(2), 15-33. Bitterová, M., Hašková, A., & Pisoňová, M. (2014). School leader`s competencies in management area. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 149(1), 114-118. Clus, M. L. (2010). Affordance and Constraints on Informal Learning in the Workplace: A Sociocultural Perspective. VDM Verlag Dr. Muller. Professionals, EFMD Global Focus, 6(1), 9-13. Francis, J. J., Johnston, M., Robertson, C., Glidewell, L., Entwistle, V., Eccles, M. P., & Grimshaw, J. M. (2010). What is an adequate sample size? Operationalising data saturation for theory-based interview studies. Psychology & Health, 25(10), 1229–1245. Fullan M. (2011). Leading in a culture of change. San Francisco: Jossey-Bess Publisher. Graneheim, U. H., & Lundman, B. (2004). Qualitative content analysis in Kusaila, M. M. (2019). Impact of informal learning in the accounting profession. Workplace Learning, 31(7), 429-441. Laiken, M., Edge, K., Friedman, S., & West, K. (2008). Formalizing the informal: From informal to organizational learning in the post-industrial workplace. In Learning through community (pp. 187-204). Springer, Dordrecht. Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic Inquiry, Newbury Park, CA: Sage Pannoni, R., & Ricketts, G. (2010). A new taxonomy for learning. Chief Learning Officer, August 2010, 32-35. Rodriguez-Gomez, D., Ion, G., Mercader, C., & López-Crespo, S. (2019). Factors promoting informal and formal learning strategies among school leaders. Studies in Continuing Education, 1-16. Rogoff, B. (2014). Learning by observing and pitching-in overview, Retrieved 22. Saki R.(2009), Leadership in learning oriented school. Tehran: The Organization of Education Publication. Schulz, M., & StamovRoßnagel, Ch. (2010). Informal workplace learning: An exploration of age differences in learning competence. Learning and Instruction, 20, 383-399. Sense, A. J. (2011). The project workplace for organizational learning development. International Journal of Project Management, 29, 986–993. Sibarani, R. M., Tjakraatmadja, J. H., Putro, U. S., & Munir, N. S. (2015). The influence of leadership in informal learning of multigenerational teams. Mediterranean Journal of Social Sciences, 6(4), 411- 419. Singh, G., & Singh, B. (2018). Informal leadership learning on the journey to headship: A case study of national professional qualification for headship participants in Malaysia. Pertanika Journal of Social Sciences & Humanities, 26(2), 1215-1226. Straka, G. A. (2010). Informal and implicit learning: Concepts. European Journal of Vocational Training, 1(48), 132-145. Yang, B., & Lu, D. (2001). Predicting academic performance in management education: an empirical investigation of MBA success. Education for Business, 77(1), 15-20. Zeichner, K. (2010). Rethinking the connections between campus courses and fieldexperiences in college- and university-based teacher education. Teacher Education, 61, 89-99. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 241 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 169 |