تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,271,159 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,662,236 |
بررسی و شناسایی اصول و مؤلفههای یادگیری آمیخته درکلاسهای چندپایة دورة ابتدایی | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 6، دوره 12، شماره 1 - شماره پیاپی 34، خرداد 1402، صفحه 150-129 اصل مقاله (1.45 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2023.2853 | ||
نویسندگان | ||
محمود نیکان1؛ حسن صائمی* 2؛ علی اصغر بیانی3؛ حسین فکوری حاجی یار2 | ||
1دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران | ||
2استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران | ||
3دانشیار، گروه علوم تربیتی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران | ||
تاریخ دریافت: 25 بهمن 1399، تاریخ بازنگری: 28 دی 1401، تاریخ پذیرش: 18 خرداد 1400 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف شناسایی اصول و مؤلفههای یادگیری آمیخته در کلاسهای چندپایة دورة ابتدایی انجام شد. پژوهش، با روش تحلیل محتوای کیفی انجام گرفت. جامعة هدف، اعضای هیئت علمی گروه علوم تربیتی، معلمان باتجربة کلاسهای چندپایة استان گلستان و اسناد مکتوب مرتبط با موضوع بود. مشارکتکنندگان، شامل 15 نفر از صاحبنظران در حوزة یادگیری، کارشناسان در حوزة فناوری و معلمان باتجربه در زمینة کلاسهای چندپایه در سال 1399 بود همچنین، اسناد مکتوب شامل پایاننامهها، مقالات، مجلات و کتب در زمینة یادگیری آمیخته و کلاسهای چندپایه بود که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادهها با انجام مصاحبة نیمهساختاریافته و بررسی اسناد مکتوب گردآوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها روش تحلیل محتوای کیفی، نرمافزار مکس کیو دی آر و بهصورت دستی استفاده شد. دادههای گردآوریشده بهصورت مفاهیم و مقولهبندی تبدیل شد. برای تأمین روایی و پایایی دادهها از روش لینکلن و گوبا استفاده شد. برایناساس، چهار معیار قابلیت اعتبار، انتقالپذیری، اطمینانپذیری، و تأییدپذیری برای ارزیابی اقدام شد. در نهایت، 7 مقولة اصلی، 15 زیرمقوله و 45 مفهوم به دست آمد. یافتههای پژوهش، نشان داد اصول یادگیری آمیخته در کلاسهای چندپایه عبارتاند از نوآوری روشهای تدریس، بهروزآوری سواد فناوری، فرصتهای آموزشی باکیفیت و مهارتآموزی، انعطافپذیری در محتوای دروس و مؤلفهها، شامل گسترش فرهنگ پژوهش و ارزشیابی، بهرهمندی هوشمندانه از فناوریهای نوین تدریس، توسعة شایستگی علمی و حرفهای معلمان هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
دورة ابتدایی؛ کلاس چندپایه؛ مؤلفههای یادگیری آمیخته؛ یادگیری آمیخته | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating and Identifying the Principles and Components of Blended Learning in Multi-Grade Classes of Elementary School | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahmood nikan1؛ Hasan saemi2؛ Ali asghar bayani3؛ Hoosain fakoorihajeyar2 | ||
1Ph.D. Student in Curriculum Planning, Department of Educational Sciences, Azadshahr Branch, Islamic Azad University, Azadshahr, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Azadshahr Branch, Islamic Azad University, Azadshahr, Iran | ||
3Associate Professor, Department of Educational Sciences, Azadshahr Branch, Islamic Azad University, Azadshahr, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present research was conducted with the aim of identifying the principles and components of blended learning in multi-grade classes of the elementary school. The research was conducted with the qualitative content analysis method. The target population was the faculty members of the Department of Educational Sciences, experienced teachers of multi-grade classes in Golestan province, and written documents related to the subject. The participants included 15 experts in the field of learning, experts in the field of technology and experienced teachers in the field of multi-grade classes in 2019. Also, the written documents included theses, articles, magazines and books in the field of blended learning and multi-grade classes, which were selected by purposeful sampling. Data were collected by conducting semi-structured interviews and reviewing written documents. For data analysis, qualitative content analysis method, MaxQDR software and manually were used. The collected data were converted into concepts and categories. Lincoln and Goba method was used to ensure validity and reliability of data. Therefore, four criteria of reliability, transferability, reliability, and verifiability were used for evaluation. Finally, 7 main categories, 15 subcategories and 45 concepts were obtained. The findings of the research showed that the principles of blended learning in multi-level classes include the innovation of teaching methods, the updating of technology literacy, high-quality educational opportunities and skill-learning, flexibility in the content of courses and components, including the expansion of the culture of research and evaluation, the intelligent use of new teaching technologies, the development of scientific and professional competence of teachers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Blended learning components, Blended learning, Elementary course, Multi-grade class | ||
مراجع | ||
اسلامیه، فاطمه، مظاهری، ساناز، و امینیان، لیلا (1397). یادگیری ترکیبی رویکردی نوین در توسعة یادگیری. تهران: ناشر اوای نور.
آقازاده، محرم، و فضلی، رخساره (1389). راهنمای آموزش در کلاسهای چندپایه. تهران: نشر آییژ.
دیمهور، محمد (1395). نوسازی و بهسازی یادگیری در کلاسهای چندپایه. تهران: مؤسسة فرهنگی منادی تربیت.
رجبی گوندره، و خطیب زنجانی، نازیلا (1396). طراحی الگوی یادگیری ترکیبی و امکانسنجی آن در شاخة فنی و حرفهای آموزش و پرورش. رسالة دکتری، دانشگاه پیام نور تهران.
شرفی، سکینه، صباغ حسنزاده، طلعت، و ظهورپرونده، وجیهه (1397). طراحی و تدوین الگوی برنامة درسی با رویکرد آموزش ترکیبی برای پایة هفتم متوسطة اول. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور مشهد.
عجم، علیاکبر، جعفری ثانی، حسین، مهرام، بهروز، و آهنچیان، محمدرضا (1392). ارائة الگوی طراحی برنامة درسی بر اساس یادگیری ترکیبی. رسالة دکتری، دانشگاه فردوسی مشهد.
فدایینژاد، نسیم، فرجاللهی، مهران، سرمدی، محمدرضا، و صفایی، طیبه (1396). طراحی و اعتباریابی الگوی آموزشی روش تحقیق پیشرفتة مبتنی بر یادگیری ترکیبی. رسالة دکتری، دانشگاه پیام نور تهران.
محمدخانی، مسعود (1385). یادگیری ترکیبی. تدبیر، 1(172)، 39-35.
Banditvilai, Ch. (2016). Enhancing student’s language skills theough blended learning. The Electronic Journal of e-Learning, 14(3), 223-232. Beutner, M. (2017). Module 6 – teaching and learning in blended-learning blende learning environments – onlin grren entrepreneurship training, www.teach thought.com/technology/the_benefits_of_blended_learning. Bower, M., Dalgarno, B., Kennedy, G. E., Lee, M. J., & Kenney, J. (2015). Design and implementation factors in blended synchronous learning environments: Outcomes from a cross-case analysis. Computers & Education, 86, 1-17. Devi, N. L., & Yadav, I. Ch. (2019). Data relating to fate and transport of organophosphate ester flame retardants in indoor air and dust from Nepal. Data in Brief, 25, 1-8. Diwan, R. (2015). Small schools in rural India: ‘Exclusion’ and ‘inequity’ in hierarchical school system. Policy Futures in Education, 13(2), 187-204. Farida, E., & Surjono, H. D. (2019). Implementation of blended learning to improve fifth graders’ learning participation. Proceedings of the 3rd International Conference on Current Issues in Education, 326, 192-205. Friesen, N. (2012). Definig blended learning on the internet. http//learning spaces.org./papers/Defining_Blanded_learning_NF.pdf Graham, C. R., Borup, J., Pulham, E., & Larsen, R. (2019). K–12 blended teaching readiness: Model and instrument development. Research on Technology in Education, 51(3), 239-258. Guzer, B., & Caner, H. (2014). The past, present and future of blended learning: an in-depth analysis of literature. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116. 4596-4603. Keengwe, J., & Kang, J. (2012). A review of empirical research on blended learning in teacher education programs. Education and Information Technologies, 18(3), 479-493. Klein, H. J., Noe, R. A., & Wang, C. (2006). Undefined. Personnel Psychology, 59(3), 665-702. Lalima, D., & Lata Dangwal, K. (2017). Blended learning: An innovative approach. Universal Journal of Educational Research, 5(1), 129-136. Lindsay, E. B. (2004). The best of both worlds: Teaching a hybrid course. Academic Exchange Quarterly, 8(4), 1096-1453. Macdonald, J. (2008). Blended learning and online tutoring planning learner support and activitydesign. England: Gover Publishing Company. Ming, L. A. I., Kwok Man, L. A. M., & Cher Ping, L. I. M. (2016). Design principles for the blend in blended learning: A collective case study. The Hong Kong Institute of Education10 Lo Ping Road, Tai Po, Hong Kon Mothofela, R., & Msimanga, M. (2019). Managing the use of resources in multi-grade classrooms. South African Journal of Education, 39(3), 1-9. Ngubane, T. (2011). Mechanical ventilation and the injured brain. Southern African Journal of Anaesthesia and Analgesia, 17(1), 76-80. Ossiannilsson, E. (2018). Blended learning - State of the nation. Proceedings of the 10th International Conference on Computer Supported Education. https://doi.org/10.5220/0006815005410547. Saliba, G., Rankine, L., & Cortez, H. (2013). Fundamentals of blended learning. University of Western Sydney. Shinde S. P., & Deshmukh V. P. (2012). Blended learning methodology in school education. International Journal of Computing and Business Research (IJCBR), 3(2), 1-9. Tan, X. (2019). On Reform of college english teaching based on the fif smart learning platform. Language Teaching and Research, 10(5), 1067-1072. Taole, M. J. (2017). Identifying the professional knowledge base for multi-grade teaching. African Journals OnLine (AJOL), 15(4), 42-51. Tileston. D. W. (2007). Teaching strategies for active learnin United State of America. Corwin Press A SAGE Publications Company. Unesco (2016). Blended learning for quality higher education: Selected Case Studies on Implementation from Asia‑Pacific Unesco, Education 2030 Incheon Declaration. Watson, J. (2015). Promising practices in blended and online learning Blending Learning: The Evolution of Online and Face-to-FaceEducation from 2008–2015, www.inacol.org. Wiles, G. L., & Ball, T. R. (2013). The converged classroom. Paper presented at ASEE Annual Conference: Improving course effectiveness, Atlanta, Georgia. https://peer.asee.org/22561. Zakaria. M., Malmia, W. A., Irmawati, A., Amir. N., & Umanailo, M. (2019). effect mathematics learning achievement motivation on junior high school students 1 namlea. International Journal of Scientific & Technology Research, 8(10), 1495-1498. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 349 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 157 |